جدیدترین مطالب

به همت نشر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

کتاب «فلسفه سیاسی و کارآمدی دولت» منتشر شد

کتاب «فلسفه سیاسی و کارآمدی دولت» اثر محسن جبارنژاد در ۳۷۱ صفحه به چاپ رسید.
 
آرای مردم در مشروعیت قانون دخالت دارد
عمده انتقادات درمورد ملاصدرا ناشی از برداشت‌های ناصواب‌ است
 
متن پیش رو مشروح سخنرانی رضا غلامی، عضو هیات‌ علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در نشست امام خمینی، انقلاب اسلامی و فلسفه صدرایی است که در ادامه می‌خوانید. 
اگر عدالت محقق شود، همه فضائل تحقق خواهد یافت
یکی از مطالبی که علامه‌‌طباطبایی در رابطه با عدالت اظهار می‌کند این است که عدالت مُساوِق با حُسن هست. البته وقتی ما مساوق می‌گوییم، یعنی اینکه از نظر معنا متفاوت هستند اما از نظر مصداق خارجی یکی هستند.
مجتبی جاذبی، پژوهشگر فلسفه: دومین کنگره حکمت سیاسی 17 تا 19 اسفند‌ماه به‌همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. «فرهیختگان» به همین بهانه با همکاری دبیرخانه دومین کنگره حکمت سیاسی متعالیه، مجموعه گفت‌وگوهایی را با استادان صاحب‌نام این حوزه ترتیب داده است که چند مصاحبه پیش‌تر در این صفحه منتشر شد و گفت‌وگوهای دیگری نیز به‌تدریج منتشر خواهد شد. هدف این گفت‌وگوها این است که بخشی از بنیادهای بحث سیاست از منظر حکمت متعالیه را در زمینه دولت طرح کند تا مسیر برای نظریه‌پردازی در این زمینه هموار شود. به‌تعبیر دیگر، این گفت‌وگوها با هدف تبیین ظرفیت‌‏هاى فلسفه متعالیه براى ورود به حوزه حیات اجتماعى و سیاسى و معرفى توانمندى فلسفه سیاسى اسلامى طراحى شده است. مباحث حاضر برای بهره‌مندی دانشجویان، طلاب و علاقه‌مندان به‌طور مستقل به‌دست چاپ سپرده شده و در آینده در مجلدی منتشر خواهد شد. در این مجال گفت‌وگو با احمدرضا یزدانی‌مقدم، عضو هیات‌علمی و دانشیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با موضوع «چیستی و جایگاه عدالت در دولت متعالیه» را از نظر می‌گذرانید.
این متن حاوی نقد دکتر داود مهدوی زادگان به دکتر سید صادق حقیقت و نقد دکتر احمد بستانی به ایشان است

نقد عام نگاه امتناعی دکتر سید صادق حقیقت به حکمت سیاسی متعالیه

داود مهدوی زادگان

سلام علیکم

فایل صوتی و تایپی آقای دکتر سید صادق حقیقت با عنوان " نقد نقد دکتر علیرضا صدرا درباره امکان فلسفه سیاسی متعالیه" ( مورخ شش خرداد 1400 ) را به دقت شنیدم و خواندم. دکتر حقیقت در گفتار خود ضمن روایت مجدد ده مدعایش در نفی امکان فلسفه سیاسی حکمت متعالیه، به نقدهای جناب دکتر صدرا پاسخ داده است.

نگارنده  به عنوان دوستدار مباحث فلسفه سیاسی از هر دو بزرگوار بویژه از آقای دکتر حقیقت بخاطر طرح چنین بحثی تشکر می کنم. زیرا همین دعاوی امتناعیه به سهم خود در رونق و شکوفایی فلسفه سیاسی حکمت متعالیه موثر است. خیلی از آثار علمی گراسنگ، محصول پاسخ دادن به همین نفی و انکار ها بوده است. چنانکه کتاب الذریعه حاج آقا بزرگ تهرانی در پاسخ به گفته جرجی زیدان مبنی بر اینکه تشیع در قرون اولیه اسلام، فقهای نامدار در خور ذکر ندارد، نوشته شد. لذا مدعای دکتر حقیقت در امتناع فلسفه سیاسی حکمت متعالیه به سهم خود موجب تکاپوی بیشتر پیروان و علاقمندان حکمت صدرایی در بسط و شکوفایی فلسفه سیاسی آن می شود. از این رو، ضمن ارج نهادن به پاسخ های جناب دکتر صدرا، در اینجا می کوشم نظری بر دعاوی و نقد نقد دکتر حقیقت بیاندازم. زیرا سخن و داوری ایشان درباره فلسفه سیاسی حکمت متعالیه را درست و دقیق نمی دانم. لکن پیش از پرداختن به اصل سخن ایشان، چند نکته پیرامونی و عام را اشاره می کنم.

امکان یا امتناع فلسفه سیاسی متعالیه

متن حاضر خلاصه گفت و گویی است که میان دکتر سید صادق حقیقت با دکتر علیرضا صدرا در خصوص امکان یا امتناع حکمت سیاسی متعالیه صورت پذیرفته است

نقد نقد دکتر علیرضا صدرا در باب امکان «فلسفه سیاسی متعالیه»

سیدصادق حقیقت، «نقادی ملاصدرای سیاسی»، مجله سیاست­نامه، ش 19 (آذر 1400)

 مقدمه:

در پایان سال 99 توفیقی دست داد تا خدمت دکتر شریف لک زایی در خصوص امکان و چیستی حکمت سیاسی متعالیه مباحثه ای داشته باشیم. مجله تقریرات در اسفند همان سال مکتوب آن را چاپ کرد. در آن جا، چهار پیش فرض مطرح کردم: اولاً لازم است اندیشه سیاسی عام (هر گونه اندیشیدن راجع به اندیشه سیاسی) و خاص (اندیشه سیاسی حرفه ای هرچند منسجم، جامع، بدیع یا مهم نباشد) و اخص (اندیشه سیاسی حرفه ای با این شرط که جامع، بدیع و مهم- و احتمالاً منسجم- باشد) را از هم جدا کنیم. پیش‌فرض دوم این است که حکمت متعالیه مکتب جامع، بدیع و مهمی تلقی می شود. نکته سوم این است که یک اندیشمند حکمت متعالیه (مثل امام خمینی) می‌تواند در حوزه فقه سیاسی دارای اندیشه سیاسی جامع، بدیع و مهم باشد. مسئله آخر این است که کسی (همانند علامه طباطبایی) ممکن است در حکمت متعالیه نظریه خاصی داشته باشد (و یا تابع ملاصدرا به شمار آید)، اما در حوزه فلسفه سیاسی، نظریه جامع، بدیع و مهمی داشته باشد. به هر روی، در آن نشست ده مدعا به شکل مشخص مطرح شد، که دکتر علیرضا صدرا حاشیه هایی نسبت به آنها دارند. از دکتر شریف لک زایی و دکتر علیرضا صدرا تشکر می کنم، که در خصوص محورهای ده گانه بحث کردند و زمینه را برای مطالعات و مباحثات دیگر تمهید نمودند. ذیلاً به مدعاها، نقدهای ایشان، و نقد نقد مسائلی که مطرح نموده اند اشاراتی خواهد شد:

طبیعت در حکمت متعالیه نه‌ تنها محیط‌زیست و زندگی انسان است که باید آن را حفظ کند، فراتر از این خاستگاه انسان است. در نگاه «جسمانیه حدوث و روحانیه البقاء» طبیعت خاستگاه انسان است.

بیست و ششمین همایش بزرگداشت حکیم ملاصدرا، خردادماه 1401 با موضوع «حکمت، حکومت، ولایت» برگزار خواهد شد. از اساتید، صاحبنظران و پژوهشگران حوزه و دانشگاه دعوت میشود با ارائه مقالات و آثار علمی و پژوهشی خود دربارۀ موضوعات پیشنهادی زیر یا دیگر موضوعات مرتبط، در همایش شرکت نمایند. بدیهی است مقالات باید دارای محوریت فلسفی، رویکرد تبیینی و مضمون جدید و کارآمد باشند.

لطفاً مقالات خود را به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ارسال و در موضوع (Subject) مرقوم فرمایید: «مربوط به همایش خرداد 1401»

*
مهلت ارسال چکیده مقالات: 14 فروردین 1401

مهلت ارسال اصل مقالات: 16 اردیبهشت 1401

زمان برگزاری: خردادماه 1401

حجت الاسلام لک زایی گفت: حکمت متعالیه هفت الگوی دولت نامطلوب را بیان می کند، اما دولت پیشنهادی او ترکیبی از قرآن، عرفان و برهان است.
 

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد، با اشاره به کارویژه های حکمت سیاسی گفت: آیا دانش های موجود برای ما کافی نبود، به چه دلیل به سمت دانش جدیدی به نام حکمت سیاسی متعالیه روی آورده ایم، آیا این دانش در بحث دولت سخن جدیدی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا گفت: فلسفه سیاسی دقیقاً علم سیاسی است اما در نظام دانایی مدرن این معنا را ندارد، معنای عقلانیت را براساس معانی خواجه و صدرا برجسته کنیم.
 

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، پیش از ظهر امروز در آیین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه که در پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی برگزار شد، گفت: انقلاب اسلامی ایران قاعدتاً با یک عقبه فرهنگی و تاریخی عینیت پیدا کرد منتها زبان رسمی آکادمیک خود را کم تر توانسته پیدا کند.

وی با اشاره به علوم آکادمیک افزود: این علم بیشتر به دنبال تئوریزه کردن و بازخوانی مسائل در سطح مصطلح علمی جامعه است.

آیین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه، با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین پارسانیا و نجف لک زایی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

 به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، آیین اختتامیه دومین کنگره ملی حکمت سیاسی متعالیه، پیش از ظهر امروز با سخنرانی حجج اسلام والمسلمین حمید پارسانیا و نجف لک زایی در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام مرتضی واعظ جوادی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء با بیان اینکه وارونه‌سازی شریعت آفت حکومت‌های دینی است بر لزوم شناساندن حق و تکلیف مردم به آنان تاکید کرد و گفت: زمانی تکالیف را برجسته کرده بودیم و الان حقوق و انتظارات را برجسته می‌کنیم و جامعه‌ای که تکلیف‌گرا نباشد و حقوق خود را نشناسد نمی‌تواند ارزش‌گرا باشد. 

مرتضی جوادی آملی به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی، رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء در مراسم افتتاحیه همایش «حکمت متعالیه» که از سوی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه برگزار شد با بیان اینکه برای رسیدن به دولت جامع سیاسی باید فلسفه‌ای ایجاد شود و بعد به سمت حرکات عینی در جامعه حرکت شود، گفت: تعبیر آیت‌الله جوادی آملی این است که هدف و غایت درست سیاسی است این است که جامعه از ظلم به عدل، ضلالت به هدایت و از انحرافات نجات یافته و به سمت صحیحی برود.

وی افزود: هرگز نمی‌توانیم تصور کنیم که بعد از ۴۰ سال از انقلاب و با این همه  ایثار وجانفشانی و مجاهدت در چنین نقطه‌ای قرار داشته باشیم و هرگز چنین تصوری وجود نداشت که با این همه زحمت و تلاش و مجاهدت وضع امروز را داشته باشیم بنابراین  باید آسیب‌شناسی جدی صورت بگیرد که چرا بعد از ۴۰ سال در اینجا قرار داریم.