جدیدترین مطالب

این مجموعه، با مقالاتی به قلم آیت الله عباسعلی عمید زنجانی (عدالت توافقی در اسلام)، منصور میر احمدی (عدالت سیاسی در نظریه مردم سالاری دینی)، نجمه کیخا (عدالت و اخلاق در اندیشه سیاسی اسلام) و سید کاظم سید باقری (عدالت و آزادی در اندیشه سیاسی اسلام) منتشر شده است. جلد دیگر این مجموعه با عنوان درآمدی بر نظریه سیاسی عدالت در اسلام نیز با مقالاتی از نجف لک زایی، سید جواد طباطبایی، حاتم قادری و سید مصطفی محقق داماد همزمان با مجموعه اول به طبع رسیده است.

497262_orig.jpgکتاب اخلاق سیاسی با مقالات و گفت و گوهایی با صاحب نظران منتشر شد. آزادی جوهر انسانیت از شریف لک زایی، تحول در اخلاق و تأثیر در سیاست از نجمه کیخا، گوهر اخلاق در صدف دین از داوود فیرحی از جمله مباحث این کتاب به شمار می‌روند. اخلاق مبتنی بر شهود اکثریت از سروش دباغ و بالا بردن هزینه کردار بد از حسین کاجی از دیگر مباحث این کتاب است. کتاب اخلاق سیاسی با گردآوری نیما کیانی و با مقدمه محمد باقر خرمشاد از سوی انتشارات دفتر برنامه‌ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری منتشر شد.

sevomin_sal_tasooki.jpgشريف لك‌زايي، عضو هيأت علمي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري رسا گفت: يادبود سومين سالگرد شهداي روحاني و شهيدان مظلوم فاجعه تاسوکي با موضوع «وحدت اسلامي و امنيت ملي» 21 اسفند ماه در سالن همايش‌هاي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي قم برگزار مي‌شود. وی گفت: سخنران اين مراسم سردار محمد رضا نقدي است و در حاشيه اين همايش از كتاب «تاسوكي» كه در بردارنده خاطرات اسارت رضا لك‌زايي است رونمايي مي شود.

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با اشاره به برپایی سلسله نشست های فلسفه سیاسی اظهار داشت: تاکنون اساتید شرکت کننده در این نشست ها بر توانایی بالای حکمت متعالیه در خصوص تأسیس فلسفه سیاسی، اتفاق نظر داشته اند.

وی افزود: اگر چه صدر المتألهین واژه و اصطلاح فلسفه سیاسی متعالی را به کار نگرفته است، اما دستگاه فکری و معرفتی حکمت متعالیه، این امکان معرفتی و روشی را برای تأسیس حکمت سیاسی سیاسی به پژوهشگران خواهد داد.

شریف لک زایی با بیان اینکه در بخشی از آثار منتشر شده از ملاصدرا، بحث هایی درباره سیاست ارائه شده است گفت: در این سلسله نشست ها در گام نخست با این پرسش مواجه ایم که آیا می توانیم عناصر، مؤلفه ها و شاخصه هایی برای فلسفه سیاسی متعالیه برشماریم و در مراحل بعدی ابعاد و زوایای این موضوع بر اساس پاسخ نفی یا اثبات پرسش اول، مطرح خواهد شد.

ensejam-eslami-imam-sadr-larg.jpgاساتيد حوزه و دانشگاه در اين ميزگرد خاطرنشان كردند: امام موسي صدر با روشنگري و نگاه عالمانه خود، نقش بسيار مهمي در انسجام و وحدت مسلمين ايفا نمود. ایشان به دليل ارتباط نزديكي كه با مردم داشت محبوبيت زيادي در لبنان و جهان اسلام كسب كرده بود. او توانست خود باختگي شيعيان لبنان را از بين ببرد و با فشار وارد كردن به دولتمردان اين كشور، حقوق مردم را مطالبه نمايد. امام صدر براي تقويت انسجام اسلامي كارهاي گروهي، سازماني و تشكيلاتي را بر فردگرايي ترجيح مي‌داد. مدارس، مؤسسات و نهادهايي كه امام موسي صدر تاسيس كرد براي عموم مسلمانان بود و از اين طريق به انسجام اسلامي كمك مي‌كرد.

اطلاعيه بنياد حکمت اسلامي صدرا پس از انتشار يادداشت اینجانب با عنوان اگر خانه ملاصدرا در ايتاليا بود؟! در «بازتاب»، نکات جالبي از کوتاهي مسئولان مربوطه را بيان مي‌کند.
به گزارش ايرنا، بنياد حکمت اسلامي صدرا در پي عدم توجه مسئولان به خانه ملاصدرا در کهک قم، خواستار توجه به طرح پيشنهادي اين بنياد براي بازسازي علمي و فرهنگي اين ميراث تاريخي شد.
در اطلاعيه بنياد حکمت اسلامي صدرا آمده است: يکي از ميراث‌هاي گرانبهاي تاريخي و فرهنگي اين کشور خانه ملاصدرا در کهک در نزديکي قم است که ملاصدرا در حدود دهه دوم قرن دهم هجري بر اثر بدرفتاري و بدسگالي عده‌اي دنياطلب از شهر خود مهاجرت کرد و به آنجا، که روستايي بيش نبود، پناه برد و بر اثر انزوا و رياضت به بالاترين درجه کمال خود رسيد. هم‌زمان با تمهيد مقدمات نخستين همايش جهاني ملاصدرا در تهران، بنياد حکمت اسلامي صدرا همت به عمران و بازسازي آن گماشت و بعد از بازديد از محل به وسيله رئيس و هيأت امناي بنياد ملاصدرا به همراه نماينده استانداري قم و انجام جلساتي با استاندار وقت قم و اعضاي مربوط، طرحي توريستي را براي آن پيشنهاد کرد که در فضايي بالغ بر 20 هزار متر و با داشتن کتابخانه، فضاي سبز، مهمانسرا، قهوه‌خانه، سالن همايش و چهارباغ و خانه به سبک قرن 12 هجري اصفهان پيش بيني شده بود. همچنين در اين اطلاعيه تأکيد شده است: از وزير وقت ارشاد نيز بودجه‌اي درخواست شد که با آن موافقت شد اما چون اين امور جزو‌ وظايف مقرر بنياد حکمت اسلامي صدرا نيست، طبعاً کار به دست اولياي امور افتاده و متأسفانه طبق عادت معمول، در آن تسامح شده است.