جدیدترین مطالب

زمانش رسیده که به اهالی پیشرو این استان اعتماد کنیم؛ با راهکاری شبیه این پیشنهاد
 
رشد چشمگیری که می‌تواند نشانگر رضایت اهالی سیستان و بلوچستان از عملکرد زنان حاضر در شوراهای این دیار در چهار سال اخیر باشد. گزاره ای که ایشان را مجاب کرده یک گام پیشتر نهاده و به شمار بیشتری از زنان برای حضور در شوراها و سپردن امور به ایشان اعتماد نمایند. زنانی که در این استان برخی شان به موفقیت هایی بیش از حضور در شورا نیز نائل آمده و شهردار و فرماندار نیز شده‌اند.     

در میان پدیده های انتخابات این دوره، یکی به شدت برجسته‌تر از همه است. آنقدر برجسته که انتخاب یک فروشنده دست‌فروش با رای اول برای مرکز یک استان یا راه‌یابی یک رفتگر به شورای مرکز استانی دیگر و امثال آنها در مقابلش قابل صرف نظر هستند.


به گزارش «تابناک»، اگر برگزیده شدن برخی کاندیداهای خاص در چند شهر کشور را بتوان رویداد ویژه انتخابات اخیر دانست، نتیجه انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان سیستان و بلوچستان را می‌بایست در طبقه بندی متفاوتی قرار داد و تفسیر نمود. چیزی فراتر از حادثه و اتفاق.

آمار و ارقام ثبت شده از انتخابات اخیر در این استان، حاوی نکات جالب توجه بسیاری است. از جمله مشارکت بسیار بالای مردم، رقم زدن بالاترین حمایت از یکی از دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری و از اینها مهم‌تر، راه‌یابی 415 زن به شوراهای اسلامی شهر و روستا در این استان. وضعیتی که در دوره گذشته انتخابات شورا نیز به شکل کمرنگ‌تر بروز کرده بود اما در این دوره آنقدر چشمگیر شده که می‌توان بزرگ‌ترین پدیده انتخابات لقبش داد.

آن گونه که علی اوسط‌هاشمی، استاندار سیستان‌وبلوچستان خبر می‌دهد، ٤١٥ زن به‌عنوان منتخبان مردم به شوراهای شهر و روستای استان سیستان‌وبلوچستان راه یافته‌اند؛ درحالی‌که این تعداد در دوره فعلی (دوره چهارم) تنها ۱۸۵ زن بوده است. در این مورد، به‌خصوص باید به اقدام زنان در روستاهای شهرستان خاش اشاره کرد که در برخی موارد مشارکت صد‌درصدی داشتند و حالا طبق اعلام استاندار، ۱۳۱ زن از کل تعداد زنان منتخب استان سیستان‌وبلوچستان مربوط به این شهرستان هستند.

اندک تاملی در آمار و ارقام فوق کافی است تا پی به بزرگی رویداد رخ داده برده و از همراهی اهالی این استان، به ویژه عزم جزم زنان این دیار برای افزایش سهم زنان در شوراهای شهرهای سیستان و بلوچستان و افزایش تاثیر ایشان در تصمیمات این نهاد شهری شگفت زده شویم. آن هم در حالی که به یا می‌آوریم نهایت تلاش برای افزایش سهم زنان در شوراهای شهرهایی مانند تهران، قائل شدن سهم برای زنان در لیست های انتخاباتی بود و بس!

رویکردی غیرقابل قبول که به باور برخی، تلاش برای جلب نظر بانوان و افزایش احتمال رای آوردن لیست های انتخاباتی بود، نه راهکاری ویژه برای دیده شدن حقوق زنان و پاسداشت این حقوق. اتفاقی که بی هیچ مانور تبلیغاتی در سیستان و بلوچستان رخ داده و سهم زنان در شوراهای شهرهای این استان را به نسبت دور قبل بیش از 2.5 برابر نموده است.

رشد چشمگیری که می‌تواند نشانگر رضایت اهالی سیستان و بلوچستان از عملکرد زنان حاضر در شوراهای این دیار در چهار سال اخیر باشد. گزاره ای که ایشان را مجاب کرده یک گام پیشتر نهاده و به شمار بیشتری از زنان برای حضور در شوراها و سپردن امور به ایشان اعتماد نمایند. زنانی که در این استان برخی شان به موفقیت هایی بیش از حضور در شورا نیز نائل آمده و شهردار و فرماندار نیز شده‌اند.

اعتمادی چشمگیر و قابل توجه که اگر به مدد تصمیمات دولت مردان و دیگر مسئولان تقویت شود، خواهد توانست مشکلات بزرگی را در این دیار رفع و رجوع نموده و آینده ای روشن برای اهالی سیستان و بلوچستان رقم بزند. استانی که در آن نرخ ترک تحصیل دختران بسیار بالاست، سن ازدواج دختران بسیار پایین است (بالاترین آمار ازدواج دختران کم و سن و سال و زیر سن قانونی)، شیوع بیماری در زنان بسیار بالاست و... .

وضعیتی نامطلوب که افزایش حضور زنان در جامعه و قرار گرفتن ایشان در مشاغل کلیدی خواهد توانست در بلندمدت در آن تغییراتی به وجود آورد. نکته ای که گویا اهالی این استان، به ویژه زنان سیستانی و بلوچستانی پیش از مسئولان به آن پی برده‌اند که در هر دوره از انتخابات شوراهای شهر و روستا، بر سهم زنان در شوراها می‌افزایند و چه بسا فریاد مطالبه ایشان از مسئولان باشد.

مطالبه‌ای که اگرچه دولت مردان گاه نشانه هایی از توجه به آن را نشان داده‌اند اما آنچنان که باید و شاید در کانون توجه قرار نگرفته و اصل نشده است که اگر شده بود، به کارگیری زنان در این استان در سطوح مختلف مدیریتی، کاری دشوار به نظر می‌رسید. از ریاست و معاونت زنان در نهادهای فراوان دولتی و وابسته به دولت گرفته تا سطوح پایین تر، مانند مدارس، دانشگاه ها، بانک ها و امثال آنها. مراکزی که می‌توان با افزایش سهم زنان در مدیریت شان در این استان، به مطالبه عمومی شکل گرفته در این دیار پاسخ گفت.

اتفاقی که اگر به افزایش سهم زنان در شهرستان خاش هم منجر شود، این امید را در دل اهالی این دیار و زنان بلوچ و سیستانی پدید خواهد آورد که دیده شده اند و قرار است به کمک دولت مردان، نقش شان افزایش یافته و سهمشان در جامعه افزایش بیابد. سهمی که برای زنان این دیار از دیگر زنان ایران کمتر است و افزایش آن بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید