جدیدترین مطالب
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
- برگزاری هماندیشی علمی اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
- در گفتوگو با ایکنا مطرح شد: حقیقت دین، باور و عمل در راستای همبستگی اجتماعی است
- دغدغه احیای تمدن اسلامی در اندیشه امام موسی صدر: گفتوگو با شریف لک زایی پیرامون اندیشه امام موسی صدر
مقالات
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 324
بنابر تحلیل ملاصدرا باید ریشه شهادت امامان شیعیان را به حوادث آغازین سال پس از وفات پیامبر(ص) بازگرداند و نطفه جهل و نفاق و ریا را بر اتفاقات روی داده مؤثر دانست.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، دکترشریف لکزایی، دانشیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، در نوشتاری اختصاصی برای خبرگزاری تسنیم به مساله "شهادت، مرگ و اصلاح نفس و جامعه" از منظر ملاصدرای شیرازی پرداخته است که در ادامه میخوانیم:
مرگ و شهادت از دید ملاصدرا یکی از مراحل اصلاح نفس انسان تلقی میشود: "چون تعلق نفس از این بدن منقطع شود، نفس باقی میماند و با تلف شدن بدن، کار نفس اصلاح میپذیرد" 1. تعبیر آیتالله جوادی آملی این است که انسان با مرگ، از پوست به در میآید و وارد عالم دیگری میشود و این به معنای پوسیدن نیست.2 بنابراین انقطاع نفس از بدن به منظور اصلاح نفس است. از همین رو است که ملاصدرا واقعه عاشورا و شهادت اهل بیت پیامبر(ص) را از همین منظر مینگرد و بر این باور است که:
"اهل بیت پیامبر نیز عقیدۀ مذکور را باور داشتهاند، و به همین جهت در کربلا با اختیار و رضایت خویش، تن به کشته شدن دادند و هرگز سر به فرمان یزید و ابن زیاد فرو نیاوردند و چندان بر تشنگی و صدمات دشمن شکیبایی ورزیدند که نفوس آنان از اجساد پاکشان جدا شد و به ملکوت آسمان پیوست و بدین وسیله آن بزرگواران به دیدار پدران خود نایل آمدند".3
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 229
اشاره
بهمنماه گذشته و برای نخستینبار به لطف برخی از دوستان موفق شدم دو فیلم از سیونهمین جشنواره فیلم فجر را البته پس از پایان اکرانهای جشنواره به تماشا بنشینم. این هر دو فیلم بهنوعی ذیل دو نگاه سیاسی قرار میگیرند و میتوان این دو فیلم را بهنوعی نماینده دو جریان کلان فیلمهای این دوره از جشنواره تلقی کرد. مطالب این یادداشت مبتنیبر نگاه از منظر دولت و حکومت است. این نگاه درواقع نگاهی پسینی به هر دو فیلم است که ابعاد سیاسی این دو را بیشتر مورد بررسی و تحلیل قرار میدهد. این یادداشت یک هفته پس از تماشای فیلم نگارش شده بود و حداقل بخش دوم آن در انتظار انتشار بود اما اینک هردو یادداشت یکجا از منظر خوانندگان میگذرد.
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 423
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 425
1
دکتر میلاد دخانچی در کتاب تازه منتشره خود با عنوان «پسااسلامیسم» درباره مناسبات مذهب و سیاست ایدهای را ارائه کرده است که شاید بتوان در نقد آن یا در تکمیل آن گفتوگو کرد. درواقع این کتاب بهانه مناسبی برای گفتوگو درباره دولت در ایران معاصر بهوجود آورده است که نباید از آن بهسادگی گذشت بهویژه اینکه امروزه بهنحوی هرچیزی در جامعه ما از زاویه دولت دیده میشود و هر صاحبنظر یا حتی غیرمتخصصی نیز همهچیز بیربط و باربطی را به مساله دولت در ایران گره میزند. بگذریم که در همین دوره معاصر، ایران حداقل سه نوع دولت را از سر گذرانده و هنوز هم ایران در مساله دولت آرام و قرار نیافته است. بنابراین پرداختن به جوانب و ماهیت نظریه دولت از اهمیت زیادی برخوردار است. دخانچی با بحث از مساله دولت و تلاش برای نظریهپردازی درباره نظریه دولت به این سمت حرکت کرده است. حُسن کار او اما پرداختن به مسائل چهار دهه دولت، در پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که در بررسی دیدگاه وی نباید از چشم دور بماند.
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 413
بحث ما این است که چه انتظار و توقعی از دولت در چنین مواقع بحرانی وجود دارد؟ با توجه به اینکه چندماه از اعلام رسمی ورود این بیماری به ایران میگذرد و مراحل مختلفی از آن هم طی شده است، بهنظر میرسد بتوان این انتظار و ایده کلی را مطرح کرد.
به گزارش «فرهیختگان»، با مشاهده آنچه در زمینه بحران کرونا ویروس منتشر شده، جای اصحاب فلسفه سیاسی در ایران بهخصوص اندیشمندان و صاحبنظران فیلسوف حوزوی خالی است و بهنظر میرسد تاکنون راجع به بحران مذکور واکنشی -که قابل انتشار در رسانهها باشد- از خود نشان ندادهاند و بهلحاظ فکری و فلسفی از آغاز ظهور این بحران در کشور ازسوی آنان مطلبی در این زمینه منتشر نشده است. البته در سال جدید و پس از بروز و ظهور ابعاد گسترده این بیماری و خروج از شوک ناشی از آن، جنبوجوش خوبی مشاهده شده است که هم در برخی مقالات منتشره ازمنظر فلسفه اسلامی و هم در نشستهایی که در این زمینه در فضای مجازی برگزار شده، قابلردیابی است.
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 392
این فضا به دولت میگوید باید به این سمت حرکت کند که مردم را در فعالیتهای جاری جامعه مشارکت داده و از حضور و توان و ظرفیت نهفته در جامعه بیش از گذشته بهرهمند شود.
* نویسنده: شریف لکزایی،عضو هیاتعلمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
1
12 فروردین هر سال، بهخاطر اینکه نوع نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران توسط مردم و در یک رأیگیری مستقیم پذیرفته و تایید شد، تعطیل و جشن گرفته میشود. این جشن البته در میان تعطیلات نوروز خیلی ملموس نیست ولی اصل موضوع واجد اهمیت زیادی است. پیدایش نوع جدیدی از دولت در ایران پس از انقلاباسلامی مشخصه عمدهای است که در طول تاریخ ایران تازگی دارد. اینکه برای نخستین بار در تاریخ این مرز و بوم، نظام سیاسی بر آرای مستقیم مردم مبتنی میشود و آنان قرار است در بخشهای مختلف آن، چه بهصورت مستقیم و چه بهنحو غیرمستقیم، نقشآفرینی کنند، در مبحث ماهیت دولت، نکته کلیدی و مهمی است.
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 467
میتوان گفت دولت متورم فارغ از هر منطقی گسترش یافته و بزرگ شده و تقریبا همه بخشهای جامعه را گرفتار کرده است و از دست هیچکس کاری بهمنظور بهبود اوضاع برنمیآید.
1
وقتی سخن از دولت به میان میآید، ما دقیقا با چه چیزی مواجه هستیم و چه چیزی را دولت مینامیم؟ در این زمینه با تأملات بسیاری مواجه خواهیم شد و هرکسی از ظن خود به ارائه بحثی درباره دولت پرداخته است و ادبیات بحث بهشدت مبهم و مغشوش است. اما آنچه آشکار است این است که امروزه ما در عرصه واقعی و عینی با پدیدهای سر و کار داریم که بهطور کامل در همه عرصههای زندگی ما دست به مداخله میزند و بهگونهای همه ما را وابسته به خود ساخته و تمامی زندگی خصوصی و اجتماعی ما را تحت تاثیر قرار داده است. ما به هر نوع فعالیت مدنی در جامعه دست بزنیم، با دستگاه دولت مواجهه خواهیم داشت.
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 437
نویسنده : شریف لکزایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
محسن جبارنژاد پژوهشگر
این مطلب بخشی از یک تحقیق تطبیقی بین هگل و ملاصدرا بوده که قبلا به صورت مقاله علمی - پژوهشی به چاپ رسیده است و نویسندگان بخشی از مقاله را مطابق با مقتضیات روزنامهنگاری برای «فرهیختگان» بازنویسی کردهاند.
هگل و ملاصدرا را میتوان آخرین فیلسوفان سیستمساز شرق و غرب دانست. هگل با احاطه کامل بر دستگاههای فلسفی قبل از خود در غرب، همه آنها را در دستگاه فلسفی خود، هضم و یک سیستم فلسفی جدید ارائه کرده است. ملاصدرا نیز با احاطه کامل بر معارف عقلی، عرفانی و نقلی پیش از خود و نحلههای متعدد فکر فلسفی در جهان اسلام اعم از حکمت مشاء و حکمت اشراق و نیز مباحث عقلی کلامی و مباحث عرفانی و قرآنی، توانسته دستگاه فلسفی جدیدی به نام حکمت متعالیه تولید کند. با توجه به اهمیت رابطه دین و سیاست (که همواره بهعنوان پرسش جدی پیش روی فلاسفه مطرح بوده است) از یک طرف و اهمیتی که شناخت اندیشههای هگل و ملاصدرا -بهعنوان نمایندگان مطرح مربوط به دو فضای فکری و فرهنگی متفاوت- دارد، میتوان به اهمیت این بحث پیبرد. نوشتار حاضر ضمن تلاش برای ارائه فهم هگل و ملاصدرا از دین و سیاست بر آن است که به مهمترین وجوه تمایز میان آرای این دو فیلسوف پیرامون مناسبات دین و سیاست بپردازد. اینکه در اینجا بر وجوه تمایز تاکید میشود به آن دلیل نیست که نقاط مشترکی میان دو اندیشه دو فیلسوف وجود ندارد.
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 440
به مناسبت زادروز صدرالدین شیرازی
نویسنده : شریف لکزایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
محسن جبارنژاد پژوهشگر
این مطلب بخشی از یک تحقیق تطبیقی بین هگل و ملاصدرا بوده که قبلا به صورت مقاله علمی - پژوهشی به چاپ رسیده است و نویسندگان بخشی از مقاله را مطابق با مقتضیات روزنامهنگاری برای «فرهیختگان» بازنویسی کردهاند.
رابطه دین و سیاست از مباحث مهمی است که ملاصدرا در آثارش به آن اشاره و درباره آن بحث کرده است. این رابطه چگونه است؟ جسمانیهالحدوث و روحانیهالبقا، رابطه میان عبد و مولا، رابطه میان نفس و بدن، مدنیالطبع بودن انسان، رابطه میان دنیا و عقبی، حرکت جوهری و... مبانیای هستند که بدون فهم آنها نمیتوان رابطه دین و سیاست را در اندیشه ملاصدرا فهم کرد. چراکه این رابطه نمیتواند فارغ از مبانی و دیدگاههای فلسفی ملاصدرا طرح شود.
- توضیحات
- دسته: مقاله
- بازدید: 583
تصور از خدا در دین، دولت و قانون
نویسنده : شریف لکزایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
محسن جبارنژاد پژوهشگر
1. کلیتی در باب نظام فکری هگل
کلیدِ فهمِ اندیشه سیاسی هگل (بهخصوص رابطه دین و سیاست در اندیشه او)، فهمِ کلی سیستم فلسفی اوست. خطوط اصلی اندیشه سیاسی هگل را باید در کتابهای «پدیدارشناسی روح»، «فلسفه تاریخ» و «خطوط اصلی فلسفه حق» جستوجو کرد. برای بهدست آوردن رشتهای که ما را به اصول اندیشههای هگل در قلمرو سیاست هدایت کند، باید ابتدا طرح هگل از تطورات روح در تاریخ و غایت آن را به اندیشه در آورد. (مصلح، 1392، ص434). سیر تطور روح که از آگاهی شروع میشود و پس از طی مراحل خودآگاهی، عقل، روح و دین به دانش مطلق میرسد،