جدیدترین مطالب

عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: آتش به اختیار، تشجیع و تحریک جوانان و به طور کلی نیروهای انقلاب اسلامی جهت عمل جهادی و فعالیت خودجوش در حوزه فرهنگی است.

دکتر شریف لک زایی، عضو هئیت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار فارس در مورد مفهوم تعبیر آتش به اختیار گفت: درباره مفهوم «آتش به اختیار» که از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، به طور قطع نظر ایشان رفتارهای هرج و مرج گونه و غیرقانونی عمل کردن نیست که اگر این گونه تصور شود نقض غرض است، بلکه به نظر می‌رسد تشجیع و تحریک جوانان و به طور کلی نیروهای انقلاب اسلامی جهت عمل جهادی و فعالیت خودجوش در حوزه فرهنگی مورد نظر بوده است.

وی افزود: حتماً توجه داریم که عمل در چارچوب های اداری و بوروکراتیک موجود چه انرژی عظیمی را از اصحاب فرهنگ و هنر هدر می دهد. به نظر، آتش به اختیار، حرکتی فراتر از قواعد دست و پا گیر است که به دلایل مختلف در بسیاری از نهادها رسوخ کرده است و یا اینکه این نهادها دچار اخلال شده و وظایف قانونی خود را به درستی انجام نمی دهند.

این محقق و نویسنده کشورمان در ادامه سخنانش اظهارداشت: همه ما این تجربه را داریم که در بسیاری از مواقع حرکت از طریق نهادهای موجود نیازمند پیگیری های سخت و طاقت فرسایی است، در حالی که به نظر می‌رسد نباید برای کارهای فرهنگی و هنری منتظر کسب اجازه آن هم با بوروکراسی موجود باشیم. در این زمینه فعالیت هایی که به صورت خودجوش در مساجد و مدارس و دانشگاه‌ها انجام می‌شود می تواند به عنوان الگو مورد توجه قرار گیرد.

 لک زایی در پایان سخنانش تصریح کرد: مهم ترین ویژگی این فعالیتها این است که اولاً برخوردار از انگیزه ای قوی است. ضمن اینکه افراد به اختیار خود وارد این فعالیتها می شوند و بنابراین کاری اداری و رسمی تلقی نمی شود. افزون بر این که بیشتر قشر جوان و پرانرژی از این حرکت ها استقبال می‌کنند.

حاکم دینی صلح را ترجیح می‏‌دهد 

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: سیاست حسنی با دروغ جلو نمی رود، در این سیاست، هدف وسیله را توجیه نمی کند لذا حضرت ترجیح می ‏دهد قدرت را از دست دهد، اما به شیوه‏ غیراخلاقی عمل نکند.                            

به گزارش خبرنگار شفقنا، شریف لک زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در تبیین دلایل جنگ و صلح حسنی می گوید: امام، پیامبر و کسی که در این مرتبه و مقام حکمرانی می کند و کار تربیتی و هدایت امت را برعهده دارد، اساساً صلح طلب و راغب به صلح هستند. یقیناً از نظر حضرت، صلح بهتر و شیرین تر از جنگ است چون می ‏تواند امور دینی را در جامعه بهتر، راحت تر و مطلوب تر پیاده کند و به جریان بیاندازد. لذا برخی از روایاتی هم که می‏ گویند حضرت قبل از اینکه برای جنگ حرکت کنند، راغب به صلح بودند به نظر باید اینگونه تفسیر شوند که حاکم دینی صلح را ترجیح می‏ دهد و اولویت او با صلح است تا بتواند جامعه را به یک فضای خوب و مطلوب هدایت کند. چرا که در فضای غیرصلح، جنگ و ناامنی، امور جامعه به درستی پیش نمی رود؛ مدام بحران و چالش ایجاد می‏ شود و حرکت جامعه با اخلال و چالش مواجه می شود.

او اضافه می کند: سیاست حسنی مبتنی بر یک جامعه‏ اخلاقی و دینی است. جامعه ‏ای که به ارزش هایی معتقد است و به آن عمل می کند. وقتی جامعه فاقد این ارزش‏ها باشد، حضرت امکان تداوم قدرت را نخواهد داشت و همین می‏شود که قدرت را از دست می‏ دهد.

لک زایی پذیرش صلح از طرف امام مجتبی را برای جلوگیری از رشد تندروها در جامعه می داند و می گوید: در زمان حضرت علی(ع) جریان خوارج شروع شده و اگر حضرت به جنگ ادامه می‏ داد، اینها دوباره به یک جریان خطرناک داخلی منتهی می شدند. اما حضرت ترجیح داد با این صلح، آنها نتوانند رشد کنند و پیشرفتی داشته باشند و جریان خودشان را جریان قدرتمندی کنند.

متن گفت و گوی شفقنا با دکتر شریف لک زایی را می خوانید:

بررسی اندیشه‌های سیاسی ملاصدرا در گفت‌وگو با شریف لک‌زایی

فرهیختگان: شریف لک‌زایی از اعضای هیات‌ علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و نویسنده کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتالهین» در گفت‌وگوی پیش‌رو ما را با دستگاه فلسفی حکمت متعالیه به‌خصوص آن بخشی که مبانی اندیشه‌های سیاسی آن بروز و ظهور پیدا می‌کند، آشنا کرده و از نمود آن در اعصار بعدی و چهره‌های سیاسی معاصر ایران می‌گوید.

img_4790_1.jpg ابراهیم برزگر استاد دانشگاه علامه طباطبایی در نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه سیاسی صدرالمتألهین گفت: درباره فلسفه سیاسی ملاصدرا اثر مستقل نداشتیم. این اثر نقطه عطفی در آثار ملاصدرا و ارزشمند است، به مولف باید تبریک گفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» نوشته شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با حضور ابراهیم برزگر استاد دانشگاه علامه طباطبایی و محمدعلی فتح اللهی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و جمعی از علاقه مندان عصر روز ۳۱ اردیبهشت ماه در نود و یکمین نشست راویان اندیشه در فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی شد.

شریف لک‌زایی مولف کتاب «فلسفه سیاسی صدرالمتألهین» در ابتدای نشست به معرفی مختصری از کتاب پرداخت و گفت: اگر بپذیریم که هر نظام سیاسی از یک اندیشه و فلسفه سیاسی بهره مند است، این سوال مطرح می‌شود که فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی چیست؟ آیا پشتوانه‌ای در این سرزمین دارد یا نه؟ در واقع فلسفه سیاسی می‌تواند به ما در حل و فصل مسائل بنیادی کمک کند. شاید حتی بتوان گفت که انقلاب اسلامی می‌تواند از حکمت متعالیه سیراب شود و از آن پشتیبانی کند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، گفت: اگر اندیشه شهید بهشتی را مورد کاوش و بررسی قرار دهیم به مطالب مهم و ارزشمندی برخواهیم خورد که به مهمترین آنها مقوله آزادی با همه مشتقات آن اعم از حق آزادی، حقوق آزادی، دستیابی به آزادی می‌توان اشاره کرد. 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از شفقنا، دکتر شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در نشست علمی فرهنگی مبانی فقهی حقوق ملت در اندیشه شهید بهشتی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم در جمع اعضای هیئت علمی این دانشگاه اظهار داشت: آیت الله بهشتى نامى آشنا براى جامعه ما است، مجاهدت هاى او در طى سالیان متمادى براى به ثمر نشستن انقلاب اسلامى، تحقق و نهادینه ساختن آزادى و تلاش‌هاى مداوم و بى وقفه در جهت تحکیم پایه هاى نظام جمهورى اسلامى در ایران مشهود و معروف است.

به گزارش روابط عمومی موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، همایش «گفت‌وگو و تمدن در اندیشه امام موسی صدر» 28 بهمن ماه با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن الویری، دکتر محمد باغستانی و دکتر شریف لک‌زایی، با دبیری دکتر محمدرضا بهمنی در سالن همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد. 
این جلسه پیش نشست دوم از سلسله نشست‌هایی درباره اندیشه تمدنی امام موسی صدر بود، که همایش با همین موضوع را در ابتدای سال 1396) در پی خواهد داشت. مشروح سخنان دکتر محمدرضا بهمنی و دکتر شریف لک‌زایی، دکتر محمد باغستانی و محسن الویری در این نشست را در ادامه می‌خوانید. 

در این نشست دکتر شریف لک‌زایی درباره بحث‌های مفهومی تمدن از منظر امام موسی صدر، دکتر محمد باغستانی در موضوع «گفت‌وگو و ابعاد گفت‌وگو در اندیشه امام موسی صدر» و دکتر محسن الویری در موضوع «مباحث تمدنی امام موسی صدر با تاکید بر حوزه رفتاری ایشان» سخنرانی کردند.

همایش امام موسی صدر

 

 

 


 


اعتدال در اندیشه و عمل امام موسی صدر

شریف لک‌زایی گفت: «تحمل مخالف هم می‌تواند وصفی از اعتدال باشد که در وجدان انسان نهادی شده است. امام صدر از این حیث با اندیشه‌های مخالف خویش مناسبات صمیمانه و دوستانه‌ای برقرار می‌کرد.»  

به گزارش روابط عمومی موسسه امام موسی صدر، همایش بین المللی «گفت‌وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت»، دوم و سوم بهمن ماه در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد. این همایش در چند کمیسیون تخصصی متفاوت برگزار شد که کمیسیون «اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان اسلامی» یکی از آنها بود.
شریف لک‌زایی، استادیار پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از اساتید شرکت کننده در کمیسیون «اعتدال و عقلانیت در اندیشه و عمل اندیشمندان اسلامی» به بررسی موضوع اعتدال در اندیشه امام موسی صدر پرداخت. متن سخنان وی در این کمیسیون را در ادامه می‌خوانید.

گروه دانشگاه: لک‌زائی معتقد است که سوالات زیادی پیش‌روی برقراری ارتباط میان دانشگاه و میراث اسلامی وجود دارد. وی معتقد است که همه بخش سنت قابل استفاده نیست.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سوالات زیادی پیش‌روی برقراری ارتباط میان دانشگاه و میراث اسلامی وجود دارد و نمی‌توان از همه سنن برای برقراری ارتباط میان دانشگاه و میراث اسلامی استفاده کرد و این ارتباط نیازمند زیرساخت و لوازم فراوانی است؛ در خصوص این موضوع گفت‌وگویی با شریف لک‌زائی داشته ایم که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

کرسی علمی ترویجی «بررسی اندیشه تمدنی امام موسی صدر» با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و موسسه امام موسی صدر در تهران برگزار شد. در این نشست علمی حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی میرزایی به عنوان ارائه‌کننده بحث و دکتر شریف لک‌زایی به عنوان ناقد حضور داشتند.

دکتر لک‌زایی در احصاء ارکان اندیشه تمدنی امام موسی صدر، «ضرورت توجه به رابطه انسان با هستی» در اندیشه تمدنی صدر را مورد تأکید قرار داد. به گفته وی، از دید صدر، تمدن به «تعامل انسان با حیات و هستی» تفسیر می­شود، در حالی که فرهنگ «تعامل آدمی با خویشتن خویش» است. بنابراین تمدن لایه سخت افزاری است و فرهنگ لایه نرم افزاری است.

شریف لک زایی گفت: مسیری که امام موسی انتخاب کرده بود، مسیری بود که از راه انسان گذشته و بعد از مرحله انسان سازی به مرحله جامعه سازی رسیده بود.    

عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بر اساس بحث های نظری و اقدامات وی و نیز گفته های دیگران به نظر می رسد ایشان به دنبال تحقق حکومت اسلامی هم بوده است اما به صورت تدریجی. نکته مهم دیگری که در اینجا می بایست بدان اشاره کرد، اینکه وی به سمت یک دولت سازی هم حرکت می کند؛ به گونه ای که می توان گفت: وی از انسان سازی و جامعه سازی و نهادسازی به دولت سازی رسید.
دکتر شریف لک زایی در خاتمه سمینار گفت: امام موسی صدر از نوعی دولت آسمانی سخن به میان می آورد و بر این باور است که چنین دولتی باید فراتر از طوایف و اقوام و مذاهب حرکت کرده و انسان را مورد توجه قرار دهد و از آسمان به مردم نگریسته و امور جامعه را فارغ از همه تعلقات تدبیر نماید.