جدیدترین مطالب

دیگر سخنران این برنامه شریف لک ز ایی، استادیار پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی بود. وی در بخشی از سخنان خود گفت: امام موسی صدر در کتاب‌ها و سخنرانی‌های خود دیدگاه‌هایی در مفهوم و نقد تمدن رایج را ارائه کرده‌ است. سوال اینجاست که آیا می‌توان این مجموعه موجود در آرا و افکار ایشان را با عنوان «نظریه تمدن امام موسی صدر» مطرح کرد یا خیر؟ ویژگی‌های متفکری که دغدغه تمدن دارد و آرا و افکارش بر اساس نگاه تمدنی ارائه می‌شود، چیست؟

وی افزود: مساله مهمی که در آثار امام صدر وجود دارد، نقد تمدن رایج امروز است. ما اگر می‌خواهیم که یک نظریه تمدنی جدید ارائه کنیم، حتما باید دیدگاه‌ها و وضع موجود را نقد کرده و آنگاه به طرح نظریه خود بپردازیم. به طور کل چه ضرورتی وجود داشت تا امام صدر اینگونه دغدغه‌مند درباره تمدن صحبت کنند؟

لک زایی ادامه داد: پشتوانه نظری و فلسفی نظریه تمدنی امام موسی صدر چیست؟ من در پژوهش جدیدم بحث حکمت متعالیه و حکیم صدرایی بودن امام را مستند مطرح کرده‌ام. اگر ما فرض را بر این بگیریم که امام یک حکیم و فیلسوف مسلمان است، آیا همین مساله می‌تواند پشتوانه دیدگاه‌های تمدنی ایشان باشد یا خیر؟

اسلام به بازتعریف علوم انسانی بپردازد و جهت، غایت و اهداف آنها را مشخص کند

شریف لک زایی گفت: سخن گفتن از دانشگاه‌هایی با عنوان اسلامی می‌بایست با توجه به محدودیت‌ها و موانع و تحولات چند ساله آنها مورد بررسی قرار گیرد تا نتایج دقیق‌تری اخذ شود. درواقع انتظار کلی از این مراکز و دانشگاه‌ها این بوده است که بایستی به سمتی حرکت می‌کردند که در آن علم متعالی و علم انسانی متعالی تا حتی فلسفه سیاسی متعالی تولید و انباشته و ارائه شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، گفت‌وگویی با شریف لک زائی با عنوان علم اسلامی تا دانشگاه اسلامی جهت ریشه‌یابی سیر تشکیل و هدف تشکیل دانشگاه‌های اسلامی و تأثیر آنها بر روی علوم انسانی صورت گرفته است که متن آن در ادامه می‌آید.
گروه اندیشه:‌ شریف لک‌زایی معتقد است، قرآن هنوز مهجور است و ظاهر اسلامی قرآن را از مهجوریت خارج نمی‌سازد، بلکه باید قرآن در زندگی ما جریان داشته باشد. وقتی ما پای خودمان را از جلسه قرآنی بیرون می‌گذاریم، رفتارمان تغییر نکرده است و این چه فایده‌ای خواهد داشت؟

شریف لک‌زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) و در پاسخ به این پرسش که با توجه به جایگاه ویژ‌ه‌ای که قرآن در تاریخ و فرهنگ اسلامی داشته است، آیا می‌توان ارزیابی‌ کلی و جامعی در این خصوص انجام داد؟ گفت: البته این کار نیازمند تحقیق و تاملات فکری است. سوال در این خصوص دو محور دارد، اینکه قرآن چه نقشی تاکنون در تمدن اسلامی داشته است؟ و هم اینکه چگونه بعد از این باید نقش ایفا کند؟

گروه سیاسی: عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ضرورت حفظ روحیه انقلابی برای رسیدن سعادت فرد و جامعه گفت: حفظ این روحیه با تلاش صورت می‌گیرد همانطور که در قرآن تأکید شده «لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى».

شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به تأکیدات اخیر رهبر معظم انقلاب در مورد «انقلابی‌ماندن»، «انقلابی فکر کردن» و «انقلابی عمل کردن» اظهار کرد: اگر انقلاب را به معنای دگرگونی بگیریم، یک فرد انقلابی باید در درون خود دائم دگرگونی ایجاد کند؛ باید خود را بسازد و به درونیات خود از قبیل اخلاق، رفتار، کردار و تعامل با دیگران توجه داشته باشد و خود و جامعه را به سمت مطلوب تغییر دهد.

استاد فلسفه با اشاره به آسیب هایی که انجمن های علمی با آنها مواجه اند، گفت: سیاست زدگی آفت انجمن ها و تحرکات علمی جامعه است و باید برای تحول در علوم انسانی از این انجمن ها حمایت های کافی صورت پذیرد.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، تحول در علوم انسانی نیازمند تبادل آراء علمی و حرکتی منسجم است که طی آن بتوانیم از ورای برگزاری جلسات نظریه محور به اجماعی برسیم که سبب تحول در رشته های مختلف این علوم شود. این مهم قاعدتا نیازمند حمایت های مراکز و نهادهای مختلف است چراکه یک انجمن علمی به تنهایی نمی تواند اثرگذار باشد.

 در راستای بررسی این مباحث با دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از صاحبنظران حوزه تحول در علوم انسانی به گفت وگو نشسته ایم، که مشروح آن به حضورتان عرضه می شود:

شریف لک‌زایی در گفت‌وگو با فارس:
چتر مسجد باید گسترده باشد، نه خانه یک جناح خاص سیاسی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه وظیفه اصلی مساجد تقویت دینداری است، گفت: در واقع مساجد باید یک الگوی زیست مؤمنانه را در حوزه سبک زندگی اسلامی ارائه کند، نه اینکه حزبی و جناحی شود.
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، شریف لک زایی روز سه شنبه در نشست علمی آزادی و کرامت انسانی در گفتمان سیاسی امام خمینی (ره) در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: حضرت امام (ره) معتقد بودند که ریشه و اصل همه عقاید توحید است و با توجه به سخنان ایشان که می فرمود، «انسان فقط باید در برابر حق تسلیم باشد و از هیچ انسانی نباید اطاعت کند مگر اینکه اطاعت او اطاعت از خدا باشد» نتیجه گیری می کردند که طبق اصل آزادی، هیچ انسانی حق ندارد ملتی را از آزادی محروم کند.
نظام فلسفی امام خمینی و امکان‌پذیری وحدت سیاسی در جهان اسلام
گروه سیاسی: وحدت مورد نظر امام(ره) با نگاه فلسفی صدرایی و برگرفته از پذیرش اصل «وحدت در کثرت و کثرت در وحدت» بیشتر ناظر به وحدتی مبتنی بر یک تصمیم سیاسی و اتخاذ سیاست مشترک در جهان اسلام است و منظور این نیست که جهان اسلام به یک وحدت فرهنگی، دینی و فقهی برسد.
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، شریف لک‌زایی، دانش‌آموخته حوزه علمیه قم، دارای مدرک دکتری علوم سیاسی با گرایش اندیشه سیاسی و عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی می‌باشد؛ وی دارای تألیفات و مقالات بسیاری در حوزه اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) است که می‌توان به نمونه‌هایی از جمله «چیستی «ولایت مطلقه فقیه» در اندیشه سیاسی امام خمینی»، «نظریه آزادی سیاسی در اندیشه امام خمینی»، «مردم سالاری دینی و حقوق اقلیت های در نظریه سیاسی امام خمینی»، «تصویر اختیار، آزادی و کرامت در آیینه ذهن امام خمینی»، «مناسبات آزادی و امنیت از دیدگاه امام خمینی»، «آزادی مطبوعات از منظر امام خمینی»، «آزادی و مشارکت سیاسی در اندیشه سیاسی امام خمینی» و ... اشاره کرد.

برگزاری همایش بین‌المللی «گفتمان اسلام سیاسی امام خمینی(ره) و جهان معاصر» به همت مرکز امام خمینی(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی جهاد دانشگاهی در خردادماه، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با شریف لک ­زایی با موضوع «امکان‌پذیری وحدت اسلامی در اندیشه امام(ره)» داشته باشیم.

مشروح این گفت‌وگو به شرح ذیل است: