جدیدترین مطالب

توقع به حق مردم خوب ما این است که تدابیر منسجم تری برای تحقق امنیت می بایست صورت گیرد. یکی از نکاتی که همواره بر آن تأکید داشته و پیگیر بوده ام دستگیری و محاکمه و مجازات تروریستهایی است که با راهزنی و گروگان گیری و کشتار مردم عادی برای خود شهرتی دست و پا کرده اند. اگر پس از فاجعه تروریستی تاسوکی برخورد مقتدرانه ای با این عناصر پوشالی میشد دیگر شاهد اقدامات سبعانه آنها نبودیم. مردم صبور استان، اعم از شیعه و سنی، انزجار خود را از اعمال ننگین و وحشیانه تروریستهای قلیل و حقیر نشان داده اند و منتظرند که اقدامات مسئولان ثمر دهد. خوشبختانه سرعت عمل و هماهنگی با مقامات مسؤول پاکستان و اقدام پلیس این کشور در حادثه گروگان گیری 28 مرداد نشان داد که میتوان با تدبیر به موقع و سرعت عمل و انسجام و هماهنگی، تروریستها را در اهداف ضد مردمی شان ناکام گذارد. از این رو باید تمامی عناصر مخلّ امنیت و ترور و شرارت و حامیان آنها شناسایی شوند و قبل از این که به عمل تروریستی و شرارت آمیزی دست بزنند جلوگیری شود.

خوشبختانه ما هم اکنون چالش زيادى در اين بحث که “ملاصدرا انديشه سياسى دارد” نداريم و امروزه ديگر نوعى اجماع بر سر اين که صدرالمتالهين انديشه سياسى دارد، وجود دارد. امروزه سخن از فلسفه سياسى است که بعضى مى‌گويند فلسفه سياسى ندارد.

اگر ما فلسفه سياسى را پاسخ به سوالات حيات سياسى هميشگى و جاودانگى انسان تلقى کنيم طبيعى است که هر فيلسوفى بايد به آن پاسخ دهد و اگر پاسخ نداده بايد به منظومه فکرى ايشان مراجعه کنيم و ببينيم که آيا اين منظومه توان و ظرفيت پاسخگويى را دارد يا ندارد؟

اگر ملاصدرا در آثارش صراحتا از مباحث فلسفه سياسى هم صحبتى نکرده اما با بحث در منظومه فکرى صدرالمتالهين و حکمت متعاليه مي توان به اين بحث پرداخت. حداقل اين پرسش جاى بحث و بررسى دارد که منظومه فکرى صدرالدين شيرازى و حکمت متعاليه در حوزه فلسفه سياسى چه اقتضايى دارد؟ و آيا حکمت متعاليه از توان لازم براى ورود به حوزه سياسى و اجتماعى برخوردار است يا خير؟

گفت و شنود با حجت الاسلام والمسلمين اعتمادى

هفتم تيرماه 1360 سيستان در غم از دست دادن عالمى وارسته و مجاهدى گرانقدر، سوگوار گرديد. حجةالاسلام والمسلمين سيد محمدتقى حسينى طباطبایی، نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، كه عمرى به مردم محروم و مؤمن سيستان خدمت كرده بود، در فاجعه جانگداز هفتم تير به ديار باقى و ديدار معبود شتافت. مطلب حاضر گفت و شنودى است با حجةالاسلام و المسلمين اعتمادى كه چندين سال در كنار آن شهيد عزيز بوده است. ايشان سال‏هاى متمادى در حوزه علميه و مبارزه با رژيم شاهنشاهى با شهيد حسينى همراه و همگام بوده است و خاطرات فراوانى از ايشان در خاطر دارد. گفت و شنود حاضر بخشى از ناگفته‏هاى ايشان در باره شهيد حسينى است. علاوه بر اين مرورى كوتاه بر تاريخ انقلاب اسلامى در سيستان و بلوچستان نيز محسوب مى‏شود.

اگر ما بخواهيم به اتحاد ملى برسيم چاره‌اى جز گفتگو با يکديگر نداريم. در گفتگو هم بايد طرفين اصولى را بپذيرند. نقد هم در واقع نوعى گفتگوست. گفتگويى که شما در آن سره را از ناسره جدا مى‌کنيد. اگر قرار باشد که در اين نقد نقاط مثبت طرف مقابل ناديده گرفته شود سازنده نخواهد بود. اشاره به نقاط ضعف طرف مقابل تا زمانى که به تحقير او منجر نشود کمک کننده خواهد بود. الزامات يک گفت و شنود مطلوب اين است که عنصر احترام متقابل انصاف و آزادى در آن لحاظ شود. همان طور که ما ديگرى را نقد مى‌کنيم بايد اجازه بدهيم او هم ما را نقد کند و به صحبت‌هاى او توجه کنيم. در اينجا عنصر آزادى و بخصوص آزادى فکر و انديشه حائز اهميت است. ما بايد به همه گروه‌هايى که به قانون اساسى ملتزم و پايبند هستند اجازه دهيم که فکر و انديشه خود را ارائه کنند. به هرحال ما بايد در بحث اتحاد ملى عناصرى چون گفتگو، آزادى انديشه، احترام متقابل، اعتماد و اطمينان به يکديگر را مورد توجه قرار دهيم تا بتوانيم با وجود همه گروهها، جناح‌ها، مذاهب و قوميت‌ها را در کنار يکديگر به وحدت ملى جامه عمل بپوشانيم. تجربه امام موسى صدر در لبنان براى ما مى‌تواند درس آموز باشد، زيرا ايشان با توجه به تکثر قومى و فرقه‌اى و طايفه‌اى و سياسى و مشکلات امنيتى و اقتصادى کشور لبنان توانست در شکل‌گيرى يک اتحاد ملى و انسجام اسلامى نقش موثرى ايفا کند.

يکي از بحث‌هايي که مطرح مي‌شود اين است که صدراالمتألهین فاقد انديشه سياسي نظام مندي است ولي اين ديدگاه مورد خدشه قرار گرفته است. ما حکمت متعاليه را يک فلسفه زنده مي‌دانيم که هم به کار امروز ما مي‌آيد و هم در آينده مي‌توانيم از آن استفاده کنيم. ملاصدرا در جمله مهمي مي‌گويد: «انسان ناچار از اختيار است». همين جمله مي‌تواند پايه نظام انديشگي را شکل دهد.