جدیدترین مطالب

گروه اندیشه خبرگزاری ایکنا: به گفته شریف لک‌زایی، شهید بهشتی باور داشت که قرآن کتاب هدایت است، وی با تاسیس مدرسه «دین و دانش» و نگارش کتاب‌های درسی در آموزش و پرورش در پی عینیت بخشیدن به این مهم بود. برای آشنایی با آراء و اندیشه‌های شهید بهشتی با شریف لک‌زایی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
خبرگزاری شبستان: انقلاب اسلامی غل و زنجیری که بر دست و پای دانش های ما بود را برداشت و موانع را برطرف کرد و حالا نیاز است در این بخش همت مضاعف شکل گیرد.
به گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان به مناسبت فرا رسیدن ایام دهه فجر انقلاب اسلامی با شریف لکزایی، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیرامون مساله تحول علوم انسانی و انقلاب اسلامی به گفت و گو نشسته ایم؛ گفت و گوی ما را با این پژوهشگر می خوانید:
لک زایی

عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی معتقد است که میراث فلسفی ما در زمینه تمدن‌سازی، این مساله را روشن می‌کند که تمدن‌سازی نوین اسلامی با چه سوالات و مسائلی مواجه است و چه نوع پاسخ‌هایی را باید برای آنها پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، تمدن‌سازی در سطوح نظری و در بستری نظریه‌پردازی آغاز می‌شود و نتایج خود را به حوزه‌های عملی و کاربردی بسط می‌دهد. آماده‌سازی امکانات تمدن‌ساز از این نظر سخت نیازمند تئوری و تئوری‌پردازی است؛ اینکه برخی گمان می‌کنند بدون بحث‌های نظری و با توسل به عملیاتی خاص یا ایجاد نهادهای اجرایی ایجاد تمدنی نوین فراهم می‌شود، دچار اشتباهی استراتژیک هستند. همه تمدن‌های طول تاریخ بشر از رهگذر کار اندیشمندان و خلق آثار نظری به تحقق نزدیک و نائل شده‌اند.

وی افزود: اگر قرار باشد اتفاق جدیدی در حوزه فرهنگ و در ادامه در تمدن‌سازی بیفتد، توجه به لایه‌های فکری و فلسفی بسیار مهم است و ما باید از زاویه میراث فکری خودمان به موضوعات و مقولات نگاه کنیم و لایه‌های فلسفی‌مان را ارائه کنیم تا تمدن‌سازی اسلامی بر مبنای این بنیادها ممکن شود.

لک‌زایی اظهار کرد: البته این به معنا سد کردن راه تعامل فرهنگی و تمدنی نیست، در این راه باید تعامل هم وجود داشته باشد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و اندیشه سیاسی در پایان تاکید کرد: من قائل به اهمیت و ضرورت تعامل با دیگر متفکران و حوزه‌های اندیشه‌ای هستم و تاکید دارم که برای تمدن‌سازی باید تعاملات مثبت و نتیجه‌بخشی با حوزه‌های دیگر تفکری و فلسفه‌های دیگر وجود داشته باشد تا نتایجی به بار بنشیند.

ترمیم و بازسازی تمدن اسلامی بر دوش دو نهاد دین و دنیاسازِ حوزه و دانشگاه است
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر این باور است که حوزه و دانشگاه در عین تفاوتها و اختلافهایی که ممکن است داشته باشند، می توانند با تجمیع دیدگاه های خود جامعه را به سوی پیشرفت و تمدن نوین اسلامی حرکت دهند.
وی در ادامه توضیح داد: بنابراین در ادبیات تمدنی دینی ما، کار، تلاش و کوشش سهم عظیمی دارد و باید مدیریت سیاسی و عمومی جامعه به سمتی رود که کار و تلاش را در آن نهادینه و ترویج کند و از این مسیر بتوانیم بهره های لازم را برده و به سمت تمدن نوین گام برداریم.
وی برخی حوادث و دعواهای سیاسی را موجب ضربه خوردن به جامعه و تمدن اسلامی دانست و گفت: البته سخن من به این معنا نیست که اختلافی وجود نداشته باشد، بلکه اساساً باید تفاوت ها به رسمیت شناخته شده و بدانیم این تفاوت ها زمانی مکمل یکدیگر هستند و می توانند ما را در یک فضا به حرکت درآورند که به تضاد نیانجامد.

لک زایی ادامه داد: در این صورت است که اختلاف دیدگاه ها در راستای رشد و حرکت به کار گرفته می شود و بر مدار این تفاوت ها، معارف و تجارب بشری به صحنه علم آمده و تجمیع صورت می گیرد. بنابراین معنای حرف من آن نیست که اختلاف ها از بین رود و نگاه یکسان بر جامعه حاکم باشد، بلکه باید تفاوت ها به رسمیت شناخته شود و در ظل آن، با تجمیع نگاه های مختلف بتوانیم به حرکت و پیشرفت رسیده و پایه های تمدن نوین اسلامی را تحقق بخشیم.

گروه اندیشه: شریف لک‌زایی در حال تکمیل کتاب اندیشه سیاسی امام موسی صدر است. وی در این اثر سعی دارد اندیشه سیاسی امام را از دل رویکرد تفسیری‌اش استخراج کند. شریف لک‌زایی، استادیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی  در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، گفت: اندیشه سیاسی امام موسی صدر عنوان پروژه‌ای است که مطالعه و نگارش اولیه آن را انجام داده‌ام و در حال تکمیل کردن آن هستم. البته این متن هنوز نهایی نشده است و قبل از انتشار کتاب را به دوستانی خواهم داد تا مطالعه کنند و نکاتی که از آن غافل شده‌ام را به من یادآوری کنند.  همچنین سفر به لبنان را در برنامه خود قرار داده‌ام تا از نزدیک فضای که امام موسی صدر در آن زیست می‌کرد را  ببینم.

خبرگزاری رسا ـ شریف لک زایی با اشاره به ضرورت تحول در علوم انسانی گفت: انقلاب اسلامی علوم را تا حدی آزاد کرد، اما متأسفانه بعد از انقلاب اسلامی همچنان نگاه علوم انسانی ما به غرب است و در فضایی که آنها حرکت کرده‌اند حرکت می‌کنیم؛ از این‌رو تحولی در علوم انسانی ایجاد نشده و بسیاری از مشکلات جامعه به همین دلیل است.

شریف لک زایی در گفتگو با طلیعه:

توجه به دستگاه حکمای متعالیه که جمع امور جمع ناشدنی است به منظور این که ما یک نگاه جامعی را در باب علوم انسانی داشته باشیم نیاز است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه؛ مسأله تحول علوم انسانی سالهای سال است که به عنوان یکی از مهمترین و بحث برانگیزترین مسایل در سطح جامعه علمی حوزه و دانشگاه مطرح می شود. تحقق این مهم نیازمند رویکردها و ابزارهای حمایتی و پژوهشی متعددی است که در صورت تحقق تام آنها می توان امید داشت که به درجه قابل قبولی از تولید علوم انسانی اسلامی و تحول در علوم انسانی فعلی دست یابیم. در راستای بررسی این موضوع با دکتر شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به گفت وگو نشسته ایم که حاصل آن را می خوانید.

شریف لک زایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نقش حضرت عباس در پاسداری از حریم اهل بیت اظهار کرد: حضرت عباس(ع) حفاظت و حراست از امام حسین(ع)، اطرافیان و خانواده امام حسین را بر عهده داشتند و این مسئولیت را به بهترین نحو انجام دادند.

 نهضت امام حسین(ع) در جهت اخلاقی شدن جامعه صورت گرفت

 شفقنا (پایگاه بین المللی همکاری های خبری شیعه) دکتر شریف لک زایی عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه آزادی گوهر انسان تلقی می شود گفت: تلاش انبیاء برای رهایی و آزادی مردم بوده است. اساسا دین داری و تبعیت از آموزه های دینی هم در فضای آزاد اجر و قرب پیدا می کند در غیر این صورت اجبار ارزشی نخواهد داشت.

گروه اندیشه: لک‌زایی معتقد است امام خمینی(ره) مفهوم «اعتدال» را از قرآن اخذ کرده و آن همان گام گذاشتن در مسیر «صراط المستقیم» است. امام در کتاب «سر الصلاه» و «آداب الصلاه» حد اعتدال را «صراط المستقیم» می‌داند.

معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) قصد دارد ضمن برگزاری همایش بین‌المللی قرآن و امام خمینی(ره) به بررسی موضوعاتی نظیر اصول، مبانی و روش تفسیری قرآن از منظر امام خمینی(ره) و جایگاه و نقش قرآن در اندیشه نظری و  سیره اجتماعی و سیاسی امام خمینی بپردازد. در همین راستا، خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در گفت‌وگو با صاحب‌نظران به بررسی ابعاد اندیشه قرآنی امام خمینی(ره) می‌پردازد.
شریف لک‌زایی، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) گفت: مراد و منظور امام خمینی(ره) از مفهوم «اعتدال» همان گام گذاشتن در مسیر «صراط المستقیم» است. امام در کتاب «سر الصلاه» و «آداب الصلاه» حد اعتدال را «صراط المستقیم» می‌دانند. و با استناد به آیه «صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِ المَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ: راه آنان که گرامى‏‌شان داشته‏‌اى نه [راه] مغضوبان و نه [راه] گمراهان»(الفاتحه/7)، تصریح دارند که اعتدال همان صراط مستقیم است که در مقابل افراط و تفریط قرار می‌گیرد.