جدیدترین مطالب

شریف لک‌زایی در گفت‌وگو با فارس:
چتر مسجد باید گسترده باشد، نه خانه یک جناح خاص سیاسی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه وظیفه اصلی مساجد تقویت دینداری است، گفت: در واقع مساجد باید یک الگوی زیست مؤمنانه را در حوزه سبک زندگی اسلامی ارائه کند، نه اینکه حزبی و جناحی شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شریف لک‌زایی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس با اشاره به این نکته که جذب جوانان و نوجوانان باید در اولویت این سبک زندگی اسلامی باشد، برخی رفتارها در مساجد را ایجابی و برخی دیگر را سلبی معرفی کرد.

وی در تشریح عوامل ایجابی مسجد اذعان داشت: نگاه ها در مساجد به جوانان باید مهرورزانه‌تر باشد و از برنامه های جذاب‌تر، بروزتر و فضاهای جدید در راستای ارتقای فرهنگی، جسمی و روحی جوانان بهره گیری شود.

لک‌زایی با بیان اینکه معتقدم مسجد پایگاه انقلاب اسلامی بوده و هست خاطرنشان کرد: بنابراین ارائه همین الگوی سبک زندگی اسلامی مهم است که از سمت مسجد باشد و هیئت امنا، روحانیون مساجد و نهادهای فرهنگی و کانون های قرآن در این راه وظیفه سنگینی برعهده دارند.

وی به عوامل سلبی که ممکن است برخی افراد را از محیط مساجد دور کند اشاره کرد و افزود: یکی از این عوامل بحث‌های سیاسی است. به این شکل که مسجدی خودش را پایگاه یک جناح و گروه و حزب سیاسی قرار بدهد، طبیعتا یک طیف عمده ای از مومنان را از دست می‌دهد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر این نکته که مسجد نباید به پایگاه احزاب سیاسی تبدیل شود، اظهار داشت: در انقلاب اسلامی هم عموم مردم در فعالیت های مساجد حضور و مشارکت داشتند اما الان برخی رفتارهای سیاسی آسیب وارد کرده و عده از این محیط دور شده اند.

لک‌زایی تاکید کرد خط و جهت اصلی در مسایل سیاسی شخص رهبری است و در این آموزش می‌بایست مصالح عالی نظام مدنظر قرار گیرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه در این شرایط می توانیم شاهد باشیم که چتر گسترده تری برای همه سلایق فراهم خواهد شد، عنوان کرد: یکی از مواردی که موجبات تحقق عدالت می‌شود حضور همه سلایق در مسجد است.

وی همچنین اظهار داشت: یک آسیب مهم از بین رفتن استقلال مساجد است. مساجد بایستی مردمی بماند و توسط مردم اداره شود. مراکز رسمی در انجام فعالیت‌های فرهنگی مساجد مساعدت کنند. نباید به سمت دولتی کردن مساجد حرکت شود، به ویژه انتخاب امام جماعت توسط خود هیات امنا و مردم صورت گیرد.

این کارشناس علوم و فرهنگ اسلامی تعمیق تفکر دینی و جلوگیری از سطحی نگری را یکی دیگر از وظایف اصلی مسجد برشمرد و افزود: فعالیت های دینی مسجد باید به تعمیق تفکرات مردم منجر شود؛ تفکرات عقلی و نه سطحی.

لک‌زایی در پایان خاطرنشان کرد: در واقعا مسجد باید یک زیست مؤمنانه و سبک زندگی مبتنی بر ارزش‌ها و نگاه عاقلانه و عالمانه و عادلانه‌ای به ارزش‌ها ایجاد کند که بتواند فضای زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده و به سمت درستی هدایت نماید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید