جدیدترین مطالب

لک زایی تحول در حوزه علمیه را پیش نیاز تحول در علوم انسانی دانست و تصریح کرد: مسؤول اصلی تحول در علوم انسانی حوزه علمیه است اما امروزه چنین آمادگی در حوزه علمیه مشاهده نمی شود.

شریف لک زایی درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مهم ترین موانع تحول در علوم انسانی اشاره کرد و گفت: برخی موانع ذهنی و برخی عینی است؛ آنچه اهمیت دارد این است که باید از نظر ذهنی و با اعتماد به نفس معتقد باشیم که امکان تحول وجود دارد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: هنوز در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم و برخی امکان وقوعی چنین تحولی را غیرممکن می دانند و اگر چنین تحولی هم صورت گیرد ممکن است آن را مفید ندانند؛ بنابراین مهم است که اعتقاد داشته باشیم از این امکان برخوردار هستیم و می توانیم در علوم انسانی تحول ایجاد کنیم زیرا باورپذیری و اعتماد به داشته های مان از اهمیت وافری برخوردار است.

وی با اشاره به نتیجه تحول در علوم انسانی اظهار کرد: فرآیند و نتیجه تحول در علوم انسانی، دست یابی به علوم انسانی کارآمد و مبتنی بر ارزش های بومی و اسلامی است به گونه ای که در حل مشکلات جامعه به ما کمک کند؛ دانش متناسب و مبتنی بر ارزش های جامعه به حل معضلات جامعه بسیار کمک می کند.

لک زایی با بیان این که حوزه علمیه در زمینه تحول در علوم انسانی دارای وظیفه سنگینی است، ابراز کرد: حوزه علمیه با سنت اسلامی آشنا است و طبعاً وظیفه سنگینی در این زمینه دارا است و شاید بتوان گفت بار اصلی تحول علوم انسانی بر دوش حوزه علمیه و مراکز علمی و آموزشی است.

وی ادامه داد: البته تحول در علوم انسانی با همکاری و مشارکت همه مراکز علمی صورت خواهد گرفت اما مسؤول اصلی تحول در علوم انسانی حوزه علمیه است که باید در تعامل با دانشگاه ها و مراکز علمی به این مساله بپردازد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: در حال حاضر در زمینه تحول در علوم انسانی آمادگی لازم در حوزه علمیه مشاهده نمی شود بنابراین در مرحله نخست باید تحولی ذهنی و معرفتی در حوزه‌ها صورت گیرد.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر کند بودن روند تحقق تحول در علوم انسانی با وجود تأکیدات رهبر معظم انقلاب و دلسوزان در این زمینه، گفت: این گونه مسائل تدریجی و زمان بر است و طبعاً شرایط خود را می طلبد و از سوی دیگر دستور بردار نیست و با فرمان تحقق نمی یابد و باید مراحل خود را طی کند.

لک زایی ادامه داد: اضافه بر آن، موانع ذهنی و معرفتی همچنین موانع عینی و بیرونی در این زمینه باید به مرور زمان برطرف شوند؛ این گونه تلاش ها نیازمند حمایت و پشتیبانی است و باید شرایط آن مهیا شود.

وی به نقش دولت در ایجاد تحول در علوم انسانی اشاره کرد و افزود: دولت هم می تواند برای از میان بردن موانع کمک های فراوانی انجام دهد و هم با حمایت خود نظریه تحول در علوم انسانی را پشتیبانی کند؛ البته باید همزمان تلاش شود که چنین مسایلی سیاسی زده و جناحی و حزبی نشود که چنین موردی کمک بزرگی برای دست یابی به تحول در علوم انسانی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید