جدیدترین مطالب

دفتر اول كتاب «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» (نشست‌ها و گفتگوها) به اهتمام شريف لك‌زايی، توسط پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شد. در این اثر متن کامل چهارده نشست برگزار شده درباره فلسفه سیاسی متعالیه منتشر شده و دیگر نشست ها در دو دفتر دیگر در حال آماده سازی برای انتشار است. پیش از این چکیده نشست ها و مقاله های همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه منتشر شده بود.

دفتر اول از كتاب «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه»، شامل نشست‌ها و گفت‌وگوها، به اهتمام شريف لك‌زايی، توسط پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا)، اثر حاضر، دفتر نخست از پروژه كلان سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه است كه به بررسی نشست‌ها و گفت‌و‌گوهای انجام شده در زمينه‌ سياست در حكمت متعاليه صدرالمتالهين اختصاص دارد.

اين كتاب در سه بخش تدوين شده است كه بخش اول، «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» نام دارد و شامل آثاری از آيت‌الله جوادی آملی با عنوان «حكمت متعاليه، حكمت سياسی دارد»، «چالش‌های حكمت متعاليه در مسئله سياست»، «حكمت نظری و حكمت عملی و جايگاه حكمت سياسی متعاليه»، «سياست متعاليه، سياستی جامع»، «شريعت، روح سياست» است.

بخش دوم، «ظرفيت‌ها و توانايی‌های سياسی_اجتماعی حكمت متعاليه» نام دارد و شامل مطالبی با عنوان «تكوين و تعالی انديشه و فلسفه سياسی در حكمت متعاليه» از احمدعابدی، «وجوه سياسی حكمت متعاليه» از نجف لك‌زايی، «وجوه سياسی حكمت متعاليه» از عبدالرسول عبوديت، «توان‌مندی‌های حكمت متعاليه در امر سياست» از مرتضی جوادی آملی و عبدالحسين خسروپناه، «ظرفيت‌های حكمت متعاليه برای ورود به حيات سياسی_اجتماعی» از ابوالفضل كياشمشكی، «جايگاه حيات دنيوی در منظومه حكمت متعاليه» از علی‌اله بداشتی است.

«حكمت متعاليه و ايران معاصر»، عنوان بخش سوم اين كتاب است كه متشكل از آثاری با نام «روش‌شناسی حكمت متعاليه و تاثير آن بر دانش سياسی» از عليرضا صدرا، «تبيين فلسفه انقلاب اسلامی بر اساس حكمت متعاليه» از عماد افروغ، «اصالت وجود، حركت جوهری و ولايت فقيه» از محسن غرويان است.

نويسنده در بخش ديباچه نگاشته است: بايد به اين نكته توجه نمود كه در ميان برداشت‌های مختلف در باب مفهوم فلسفه سياسی، به سختی می‌توان يك نگره مشترك مشاهده كرد، زيرا رويكردها، بسيار متنوع و متفاوت است. به اجمال بايد گفت خوانش‌های مختلفی از فلسفه سياسی وجود دارد كه تحليل مبسوط آن‌ها به بحث مستقلی نياز دارد؛ اما ديدگاه مشهور كه خاستگاه فلسفه سياسی را يونان باستان می‌داند، به تاريخ فلسفه سياسی نيز به يونان باستان رجوع می‌كند.

وی پس از بيان مباحثی پيرامون فلسفه سياسی اسلامی نگاشته است: از نظر آيت‌الله جوادی آملی، حكمت متعاليه، سياست متعاليه دارد؛ چون انسان متعاليه می‌پروراند. اگر از حكيم متعاليه سئوال كنيد الانسان ما هو؟ او پاسخ می‌دهد الانسان حی متاله. بنابراين، سياست از علوم انسانی است و تا انسان شناخته نشود، سياست، هم چنان ناشناخته باقی خواهد ماند. براين اساس، شناخت متدانی، سياست متدانی و شناخت متعاليه، سياست متعاليه دارد. شناخت متدانی، انسان متدان، و شناخت متعالی، انسان متعالی دارد.

دفتر اول كتاب «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» (نشست‌ها و گفتگوها) به اهتمام شريف لك‌زايی، توسط  پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، به شمارگان 1400 نسخه، به قيمت 60000 ريال و در 551 صفحه، چاپ و منتشر شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید