جدیدترین مطالب

در کشور ما مثل بسیاری از مباحث علمی وارداتی درک درستی از اصطلاح «فلسفه میان‌فرهنگی» وجود ندارد. کسانی‌که در کشور از فلسفه میان‌فرهنگی حرف می‌زنند، درک صحیحی از آن و به‌ویژه اصل اساسی آن، یعنی «تعامل» ندارند. آشنایی با فلسفه میان‌فرهنگی در ایران مثل سایر مباحث علوم انسانی، با کارهای ترجمه‌ای پاره‌پاره و غیرمنسجم و بسیار سلیقه‌ای شروع شده است.
همکاری‌های همه‌جانبه علمی و غیرعلمی با کشورهای دیگر باعث گسترده شدن افق جهان‌بینی و تقویت تولید علوم مختلف می‌شود. تعامل یک راهبرد است و کارزار و مبانی خاص خودش را دارد که نباید به آن بی‌توجه باشیم. آنچه من آن را مخرب و خانمان‌سوز ارزیابی می‌کنم، امتناع تفکر و به‌گونه‌ای ازخودبریدگی و «خودگنگ‌پنداری» فرهنگی، علمی، اجتماعی و دینی قشری در جامعه است که باعث از بین بردن عزت‌نفس جوانان و سیاسی‌بینی همه‌چیز در کشور شده است.

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif بند نهم اصل یک‌صدودهم قانون اساسی که مربوط به وظایف و اختیارات رهبری است، از امضاء حکم ریاست‌جمهوری پس از انتخابات مردم توسط رهبری سخن می‌گوید که در واقع از مفهوم رسمیت بخشیدن و نافذ کردن "حکم ریاست‌جمهوری"به کلمه‌ی "تنفیذ" یاد می‌شود. پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR  یادداشتی از حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی پیرامون ماهیت و چیستی تنفیذ منتشر کرده است که در ادامه ملاحظه می کنید.

http://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/home/rect-1-n.gif در حکومت اسلامی دو عنصر وجود دارد، رضایت خداوند و رضایت مردم و چنین حکومتی را جمهوری اسلامی می‌نامیم، عنصر جمهوری به رأی، رضایت و حضور و مشارکت مردم و قید اسلامی به رضایت الهی و محتوای شرعی و قانونی اشاره دارد. دلایل زیادی برای مشارکت مردم داریم، قرآن در آیه‌ی ۲۵ سوره‌ی حدید می‌فرماید: «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْط»؛ ناس در اینجا به‌صورت فاعل آورده شده و انبیاء آمده‌اند تا مردم قسط و عدالت را بر پا بدارند و هدفشان این است که مردم را در حوزه‌ی ایجاد قسط و عدالت فعال کنند. وقتی می‌شود گفت مردم فاعل‌اند که مشارکت جدی داشته باشند، امّا اگر مردم مشارکت نداشته باشند، نمی‌شود گفت که آن‌ها فاعلیتی دارند. آیه‌ی ۳۸ سوره‌ی شوری نیز وظیفه‌ی عمومی دیگری را متوجه عموم مردم می‌کند: «امرهم شوری بینهم»؛ این امر وقتی تحقق پیدا می‌کند که مردم به شکل فعالانه‌ای وارد شوند و مشارکت کنند و با مشورت و برنامه‌ریزی امور را به‌پیش ببرند.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: شهید صدر معتقد است که دولت‌سازی از حضرت نوح(ع) آغاز شده تا امنیت ایجاد شود و راه ایجاد امنیت هم برقراری عدالت است. همچنین خداوند بنیادهای دولت را بنا نهاد و بسیاری از انبیاء مانند داود و سلیمان در رأس دولت قرار گرفتند. 

ارسال/ شهید صدر دولت را هدیه انبیاء به بشر می‌داند/ دیدگاه صدر درباره انقلاب ایرانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)، شامگاه ۲۲ تیرماه در نشست علمی «دولت در اندیشه شهید صدر» که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: پارادایم رایج در علوم سیاسی منشأ دولت را از غرب و یونان می‌داند ولی برخی ریشه آن را از مشرق‌زمین می‌دانند و می‌گویند که گهواره تمدن از شرق شروع شده و بعد به یونان رفته است حتی گفته می‌شود که حکمت از مشرق‌زمین یعنی عراق و ایران به یونان انتقال یافته است.

لزوم آشنایی جوانان با اندیشه‌های انقلابی و استکبارستیزی بهشتی

تهران- ایرنا- سید محمد بهشتی یکی از تاثیرگذارترین متفکران معاصر اسلامی در اداره کشور و تدوین قانون اساسی به شمار می‌رفت که با روحیه استکبارستیزی خود باعث واهمه دشمنان این مرز و بوم شد و به همین دلیل آنها اقدام به برنامه‌ریزی برای ترور این متفکر وارسته کردند.

پس از پیروزی انقلاب، گروهک های تروریستی با حمایت استکبارگران  و برای ایجاد یاس و ناامیدی در کشور دست به جنایات هولناکی چون انفجار بمب در جلسات سران نظام زدند، آنها شخصیت های مهمی را که نقش موثر در حفظ و استحکام انقلاب و نظام داشتند، شناسایی و برای ترور آن‌ها برنامه ریزی می‌کردند اما بدون شک با ترور شخصیت‌های برجسته انقلابی نه تنها ناامیدی ایجاد نشد، بلکه ریشه‌های نظام اسلامی مستحکم‌تر و چهره منحوس منافقین بیشتر هویدا شد. بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی به بررسی سبک زندگی شهید بهشتی و روایت‌هایی از شهادت ایشان توسط گروهک منافقین پرداخته اند. 

بهشتی را دوباره باید شناخت
 
هفتم تیر سالگرد ترور شهید آیت‌الله سید‌محمد بهشتی، یکی از برجسته‌‌ترین متفکران معاصر اسلامی و تعدادی از همرزمان این شهید بزرگوار توسط منافقین است. به مناسبت سالگرد عروج آن شهید متفکر با دختر ارشد ایشان به گفت‌وگو نشستیم تا کمی بیشتر از سبک زندگی شهید بهشتی بشنویم. دکتر ملوک‌السادات حسینی‌بهشتی، فرزند ارشد خانواده شهید آیت‌الله دکتر سیدمحمد حسینی‌بهشتی است. وی مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان‌شناسی همگانی و دکترای خود را از دانشگاه تهران در همین رشته اخذ کرده و هم‌اکنون نیز عضو هیات علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات است. 

استقلال و تفلسفِ نه‌چندان جدیِ آقای فیلسوف

عقل و تراژدی در سیاست ایران به‌هم گراییده‌اند. استقلال در کنار جسارت، قضاوتگری اخلاقی و منادی تغییر بودن، خروجی‌هایی ناخودآگاه از متن تاریخ‌ ایران، بنابراین به‌شدت اصیل و خودی، بنابراین معقول و بنابراین تقدیر تاریخی ماست. استقلال‌طلبی آن سوی سکه عقلانیت تاریخ ایران است.

 آیا مردم در جمهوری اسلامی محجورند؟!

همزمان با بحث های دامنه دار مخالفان نظام بر سر رفراندوم که به ویژه بعد از سال روز رسمیت یافتن نظام اسلامی ( همه پرسی 12 فروردین) صورت گرفته و می گیرد، شبهه ناسازگاری جمهوریت و اسلامیت نیز برجسته سازی شده است. این شبهه که گاه از آن با عنوان محجوریت مردم ( نا بالغ  و صغیر و نیازمند قیم داشتن مردم یاد می شود)   با توجه به نزدیکی انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیش از هر زمانی مطرح شده تا مخالفان بتوانند مشارکت مردمی را پایین ترین سطح ممکن برسانند. ناظر به این مسائل ضرورت بازخوانی نظریه سیاسی جمهوری اسلامی ایران به ویژه از نگاه اندیشمندان آن بیشتر عیان می شود. 

از محمد سروش و داعش تا محمد (ص) رسول خدا
 میردامادی با این تفسیرش فاش گفته است که اقتدای به محمد سروش (و نه محمد رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله) نتیجه‌اش داعش خواهد بود. گذشته از این سروش به‌صراحت از حفظ اقتدار نیز گفته است و در حفظ اقتدار که میان تاسیس و استقرار، فرقی نیست. پس تلاش مذبوحانه یاسر میردامادی هم راه به جایی نمی‌برد و نمی‌توان شباهت محمد سروش و داعش (و نه محمد رسول‌الله) را انکار کرد. به گزارش «فرهیختگان»، این مطلب متضمن چند بند است و هر بندی حاشیه‌ای دارد که در انتهای متن آمده است. حواشی را می‌توان پس از خواندن هر بند، ملاحظه کرد.
برگزیدگان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فارابی، ویژه تحقیقات علوم انسانی و اسلامی، در مراسم اختتامیه که با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور و وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، معرفی و تقدیر شدند. 

در بخش ویژه جشنواره فارابی از مرحوم آیت‌الله ابراهیم امینی و مرحوم دکتر داریوش شایگان به عنوان شخصیت‌های پیشرو علوم انسانی و اسلامی و از دکتر منصوره اتحادیه و دکتر غلامعباس توسلی به عنوان دو پیشکسوت علوم انسانی ایران تجلیل شد.

در این بخش، حجت الاسلام دکتر نجف لک زایی به عنوان نظریه‌پرداز برجسته (به پیشنهاد هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره) و عبدالله کوثری به عنوان مترجم برتر مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از دبیرخانه یازدهمین جشنواره بین‌المللی فارابی در آیین اختتامیه جشنواره بین‌المللی فارابی که امروز دوشنبه ۲۷ مردادماه برگزار شد، صاحبان ۱۹ اثر برگزیده داخلی (۲۰ نفر) و هفت شخصیت برگزیده خارجی در حوزه ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی از کشور‌های اندونزی، لبنان، انگلستان، ژاپن، کانادا، گرجستان و آمریکا و همچنین هشت شخصیت حقیقی و حقوقی ایرانی شامل دو تن از شخصیت‌های فقید پیشرو علوم انسانی و اسلامی و دو نفر از پیشکسوتان علوم انسانی ایران، یک نفر مترجم برتر، نظریه پرداز برجسته و انجمن علمی و نشریه علمی به عنوان برگزیدگان حائز رتبه یا شایسته تقدیر برگزیده معرفی و تقدیر شدند.