چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1585

همایش ملی سیاسی پیامبر اعظم(ص) 2 و 3 اسفند ماه جاری در دانشگاه امام صادق برگزار می شود.

روح الله فرهادی دبیر اجرایی همایش ملی سیاسی پیامبر اعظم(ص) گفت: این همایش با همکاری پژوهشکده مطالعات اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ، پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی قم و مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق برپا می شود.

وی افزود: این همایش دارای 50 مقاله پذیرفته شده  است که از این میان 16 مقاله برای ارائه در این همایش مورد بررسی قرار می گیرند.

فرهادی ادامه داد: این همایش با سخنرانی آیت الله مهدوی کنی آغاز و با سخنرانی آیت الله عمید زنجانی در زمینه حقوق بشر در سیره نبوی(ص) ادامه خواهد یافت.

دبیر اجرایی همایش ملی سیاسی پیامبر اعظم(ص)  تصریح کرد: این همایش در 4 بخش با عناوین مختلف برگزار می شود مقالاتی با موضوعات متنوع نیز ارائه خواهند شد.

وی با بیان اینکه اولین بخش این همایش در زمنیه کلیات مبانی سیاست نبوی(ص) است گفت: مقالات ارائه شده در این بخش شامل شیوه فهم سیره سیاسی نبوی(ص)، معنا و مقام حاکمیت در  سیره نبوی، تبیین سیاسی رسائل پیامبر، بررسی اجمالی حکومتی پیامبر(ص) هستند که آقایان دکتر محمد پزشکی، دکتراصغر افتخاری ، مرتضی بحرانی و دکتر ستار عودی به ترتیب در این بخش به ایراد سخنرانی می پردازند.

فرهادی اضافه کرد: در بخش دوم این همایش با موضوع ساختار، حکومت و تصمیم گیری در سیره نبوی (ص) نیز آقایان دکتر محمد رضا خاتمی، دکتر رضا رستم زاد، منصور میر احمدی و دکتر محمد سپهری در دو سالن مجزا سخنرانی خواهند کرد.

دبیر اجرایی همایش ملی سیاسی پیامبر اعظم(ص) تصریح کرد: سومین بخش این همایش نیز به قسمتهای جنگ و صلح در سیره نبوی(ص)، سیاست حضرت محمد(ص) در جنگها، سیروه مسالمت آمیز پیامبر با غیر مسلمانان ، اصول سیاست خارجی دولت نبوی(ص) می پردازد.

وی افزود: در این بخش نیز دکتر توکل حبیب زاده، محمد حسن زاهدی توچایی، محمد مهدی کریمی نیا، دکتر بهرام اخوان کاظمی، دکتر محمد حسین جمشیدی و محسن محمدی الموتی  سخنرانی خواهند کرد.

فرهادی گفت: آخرین بخش همایش ملی و سیاسی پیامبر اعظم(ص) به بررسی سیره سیاسی پیامبر، تحلیل بر دیدگاههای امام خمینی در مورد احکام حکومتی پیامبر، پیامبری در عصر پسامدرن، در جستجوی بارقه هایی از سیره مدیریتی پیامبر(ص)، ضرورت الگوپذیری از حکومت پیامبر(ص) در جامعه مدرن، سیاست در سنت و سیره و مقایسه  دو رویکرد با سخنرانی آقایان مهدی امیدی، دکتر محمد جواد جاوید، محمدرضا سلطانی، امان الله فصیحی و دکتر محمد منصور نژاد می پردازد.