چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1863

رسا، سرويس فرهنگي ـ‌‌‌‌‌‌ رييس دانشگاه تهران در هم‌انديشي بررسي وضعيت دانش سياسي در حوزه علميه بازنگري جدي در آثار علماي اسلامي را وظيفه اساسي طلاب حوزه علميه جهت پاسخ‌دهي به چالش‌هاي جدي اسلام در زمينه سياسي دانست.
برگزاري رسا، آيت الله عباسعلي عميد زنجاني، رئيس دانشگاه تهران، در هم‌انديشي بررسي وضعيت دانش سياسي در حوزه علميه که از سوي انجمن مطالعات سياسي حوزه علميه قم، پنج‌شنبه هفدهم اسفندماه در سالن همايش انجمن‌هاي علمي حوزه برگزار شد، با اشاره به چالش‌هاي جدي كه نظام سياسي اسلامي با آن در آينده رو به رو خواهد بود گفت: آثار بازمانده از دوره‌هاي گذشته اسلامي، براي پاسخ‌گويي به نيازهاي امروز و آينده سياسي جهان اسلام بايستي عالمانه بازنگري شود.
وي با اشاره به نظريه ولايت فقيه حضرت امام خميني (ره)  گفت: با اين نظريه اصول و مباني نظام سياسي تبيين شده و نظام سياسي جمهوري اسلامي شکل گرفته است.
آيت الله عميد زنجاني،با اشاره به بعضي از مشكلات و چالش‌هاي فرا روي نظام سياسي اظهار داشت: مسأله انتخابات، شورا، حكومت اسلامي و جهان اسلام و تبعيض‌هاي مشروع و روابط بين‌الملل  بعضي از مسائل و مشكلات پيش‌روي نظام سياسي اسلام است كه هنوز جواب صحيح و قابل قبولي از منظر فقه سياسي به اين مسائل داده نشده است.
رئيس دانشگاه تهران افزود: اين وظيفه بر عهده انديشمندان و دلبستگان نظام جمهوري اسلامي است كه با دقت و موشكافي فقيهانه مسائل و مشكلات را حلاجي و اصول و مباني صحيح آن را تبيين كنند.
آيت الله عميد زنجاني در پايان با بيان اين كه علماي شيعه متفكراني آزاد و دقيق بوده اند، عنوان كرد: ما وارد دوره اي شده ايم که تمام ميراث گذشته بايد يك بار ديگر بازخواني شود و لازمه اين امر تقسيم موضوعات بر افراد و گروه‌هاي مختلف است تا اشخاص به نظرات عالمانه و قانع كننده براي خود و جهان نايل آيند.