چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1981

جان هیک در تازه ترین نوشته خود معتقد است که جوهره اخلاقی بیشتر فرهنگها و ادیان بشری، چه ادیان ابراهیمی و توحیدی و چه ادیان دیگر، در – در اصل آنچه برای خود نمی ‌پسندی برای دیگری مپسند، خلاصه می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جان هیک، فیلسوف دین، در تازه ‌ترین نوشته خود به موضوع "اخلاق جهانی" پرداخته است.

هیک عنوان "آیا اخلاق جهانی داریم؟" را برای نوشته خود برگزیده است. مقاله هیک از دو بخش اصلی تشکیل یافته است، در بخش نخست او کاوشی دارد در لابه‌لای فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف بشری در طول چند هزاره پیش.

کاوش‌ او در این بخش به دنبال اصلی ‌ترین مفهوم اخلاقی یا چکیده اخلاق انسانی – جهانی است: آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگری مپسند.

هیک متون مختلفی را از کتاب مقدس گرفته تا قرآن و متون بودایی و متون کنفوسیوس و ... در پی یافتن این اصل و عصاره اخلاق جست و جو کرده و در هر کدام جمله‌هایی یافته که مفهوم‌شان موید همین اصل اخلاقی انسانی – جهان اند.

او در پایان این بخش از نوشته خود به این نتیجه می‌رسد که جوهره اخلاقی بیشتر فرهنگ‌ها و ادیان بشری – چه ادیان ابراهیمی و توحیدی و چه ادیان دیگر – در همین یک اصل خلاصه می‌شود.

هیک در بخش دوم مقاله خود به بررسی "حقوق جهانی اخلاق" که در بیرمنگام انگلستان تدوین شده و به شور گذاشته شده می‌پردازد و یک ‌یک بندهای این منشور جهانی اخلاق را مورد نقد و تحلیل قرار می‌دهد.