چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 2708

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، كتاب تخصصي وجوه سياسي فلسفه شيخ اشراق، شهاب‌الدين سهروردي را منتشر كرد.
پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، كتاب تخصصي وجوه سياسي فلسفه شيخ اشراق، شهاب‌الدين سهروردي نوشته رجب‌علي اسفنديار را منتشر كرد.
اساسي‌ترين پرسش در اين پژوهش آن است كه بين حكمت ذوقي سهروردي و فلسفه سياسي او چه رابطه‌اي وجود دارد. نويسنده، اين مهم را در يك مقدمه در چهار فصل بررسي كرده است.
زندگي و زمانه، مباني فلسفه سياسي شيخ اشراق، سياست در فلسفه سهروردي و حكومت مطلوب شيخ اشراق چهار بخش اين كتاب پژوهشي است.
در فصل نخست موضوع‌هايي همچون زندگي سياسي، اجتماعي و فرهنگي سهروردي، اوضاع سياسي و فرهنگي زمان شيخ و چگونگي ظهور و گسترش فلسفه سياسي وي مورد بحث قرار گرفته است.
در فصل دوم و سوم، مباني فلسفه سياسي و جايگاه و ماهيت سياست در انديشه شيخ اشراق بررسي شده است. در بخشي از فصل سوم در مورد جايگاه حكمت نظري و حكمت عملي و نقش آن در زندگي انسان‌ها از ديدگاه سهروردي اين گونه آمده است: «سهروردي اصل عدالت را كه از حكمت، شجاعت و عفت به دست مي‌آيد، لازمه سلوك عملي مي‌داند و تأكيد مي‌كند كه اصل لازم در اين عناصر اصل توانايي و اعتدال است، نه افراط و تفريط.»
در فصل پاياني اين كتاب، با حكومت مطلوب و مورد نظر شيخ اشراق آشنا مي‌شويم. در همين فصل و در بحث ضرورت دولت و حكومت از كتاب «پرتونامه» شيخ اشراق اين گونه مي‌خوانيم: «بدان كه چون هر يكي از مردم به همه كارها و مهمات خويش قيام نتواند نمود و از معاملات و قصاص و مناكحات چاره نيست، و بعضي مردم را از بعض گريزي نيست، پس، از شرعي متبوع و قانوني مضبوط چاره نيست.»
كتاب وجوه سياسي فلسفه شيخ شهاب‌الدين سهروردي به قلم رجبعلي اسفنديار و به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، در 144 صفحه، با شمارگان 1500 نسخه و به قيمت 1450 تومان چاپ و روانه بازار نشر شده است