چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1824

به پیشنهاد معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، چهل طرح تحقیقی نزد چهل اندیشمند در حوزه‌های مختلف ادبیات و هنر و فلسفه مورد بررسی قرار می گیرد. قرار است این چهل رساله در مدت چهار سال توسط محققان داخلی و خارجی که بعداً مورد شناسایی قرار خواهند گرفت به نگارش درآیند.

به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر بهمن نامور مطلق، دبیر فرهنگستان هنر، در این نشست که با ریاست مهندس میرحسین موسوی، در مجموعه هنرپژوهی نقش‌ جهان برگزار شد، خوش ‌بینی خود را از آینده این طرح این گونه عنوان کرد که در برخی فعالیت‌هایمان دچار تعجب می ‌شدیم که می‌ دیدیم ارتباطات حکمای گذشته با هنر و موسیقی به مراتب قوی ‌تر از امروز بوده است.

اسماعیل بنی‌اردلان هم در این نشست به تأثیری که این حرکت فرهنگستان در فضای فرهنگی هنری کشور ایجاد کرده اشاره و تأکید کرد: در چند سال گذشته شاهد بودم که دانشجویان سینما و دیگر رشته‌های هنری بیشتر به دنبال سؤالات جدی و مبانی فلسفی و نیز کشفیات دغدغه‌های فلسفی جامعه خودمان بودند.

به اعتقاد حسن بلخاری از آنجا که همه منابع لازم برای تدوین مبانی نظری هنر اسلامی‌ در ایران نیستند، باید تدبیری اندیشیده شود تا محققان به منابع موجود در مصر و دیگر کشورهای اسلامی ‌دسترسی پیدا  کنند.

حجت‌الاسلام آل‌بویه، رئیس پژوهشکده فلسفه و کلام پژوهشگاه علوم فرهنگ اسلامی‌ نیز در این جلسه از فعالیت‌های پژوهشکده متبوعش در باب فلسفه هنر اسلامی‌ و اختصاص چند شماره مجله نقد و نظر به این موضوع در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

اما دغدغه دکتر شهرام پازوکی احتمال بروز تکرار در این تحقیقات چند ساله است: در این‌جا دیگر از تنوع فلسفه هنر مدرن خبری نخواهد بود. باید دقت شود که مطالب مربوط به شیخ نجم‌الدین کبری درباره نجم‌الدین رازی تکرار نشود و تمرکز هم تنها بر اشخاص نباشد. باید به جریان‌ها هم توجه کرد.

به گفته رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران ،دکتر اعوانی، که معتقد است در قدیم هم مبادی نظری نزد هنرمندان وجود داشته اما به صورت شهودی و نه بحثی، باید این اقدام فرهنگستان هنر را به فال نیک گرفت. چرا که به نظر ایشان بحث کردن بر سر نظریه‌های هنری غرب دردی را از فرهنگ دینی و الهی ما درمان نمی‌کند.

در پایان این نشست رئیس فرهنگستان تصریح  کرد که دبیرخانه قطعاً همه این نظرات را مدنظر قرار داده و از آن‌ها استفاده خواهد کرد. مهندس موسوی همچنین ابراز امیدواری کرد که از این پس جامعه فرهنگی-هنری ما این امکان را داشته باشد که پاسخی درخور سنت ایرانی-اسلامی ‌برای سؤالات ریشه ای خود پیدا کند.

در پایان متن ویرایش نخست طرح «چهل رساله» توزیع و قرار شد جلسه بعدی برای تعیین محققان و پژوهشگران این طرح در ماه آینده برگزار شود.