چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1900

رسا، سرويس فرهنگي ـ آيت‌الله جوادي آملي، در مراسم افتتاح ساختمان مجمع عالي حکمت اسلامي قم بر راه‌يابي فلسفه به درون جامعه تأکيد کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت‌الله عبدالله جوادي آملي، استاد برجسته فلسفه حوزه علميه قم، در مراسم افتتاح ساختمان جديد مجمع عالي حکمت اسلامي، که پنج‌شنبه، دهم خردادماه در قم برگزار شد اظهار داشت: فلسفه با واسطه حوزه‌هاي علميه و دانشگاه‌ها بايد به جامعه انتقال يابد که از راه معارف، حکمت و جدال احسن جامعه را فلسفي کند.
وي افزود: حوزه علميه، حوزه فقه و اصول است و برخي از طلاب به سوي شاخه‌هاي تخصصي ديگر مانند فلسفه مي‌روند، اما فضاي حوزه علميه بايد فلسفي باشد.
آيت‌الله جوادي آملي با اشاره به اينکه تمامي علوم، اسلامي است و ما علام غير ديني و غيراسلامي نداريم، بيان کرد: وقتي فضاي علوم، ديني شد با تمام ابعاد وجودي‌اش شناخته مي‌شود.
امام جمعه موقت قم در ادامه تصريح کرد: فلسفه علمي است که حدوثا سکولار است و بقائا يا الحادي است يا الهي. يعني فلسفه آزاد متولد مي‌‌شود و سپس خودش محققانه طوق بندگي را به گردن خود مي‌اندازد و وقتي وارد جامعه شد اگر به بيراهه رفت، هم الحادي مي‌شود و هم جميع علوم را الحادي مي‌کند و در اين شرايط محال است ديگر جامعه اسلامي داشته باشيم و اگر به راه راست بروند هم هدايت مي‌شود و هم هدايت مي‌کند و جامعه را علمي و اسلامي مي‌سازد.
مفسر بزرگ قرآن کريم، به علوم موجود در دانشگاه‌ها اشاره و تأکيد کرد: آنچه که اکنون در دانشگاه‌ها تدريس مي‌شود، لاشه علوم است، چراکه لباس الهي را از تن علوم بيرون آوردند، علم الهي را عريان از الاهيات کردند و علوم دانشگاهي خالي از الاهيات و معارف اسلامي شد.
وي گفت: اگر فلسفه به صورت اسلامي بخواهد به دانشگاه راه پيدا کند و اساتيد دانشگاه، معارف ناب اسلام را درک کنند بايد علوم موجود در دانشگاه‌ها اصلاح شود و متون دانشگاهي، اسلامي شوند.
آيت‌الله جوادي آملي ادامه داد: با نوشتن اسم خداوند و معصومين (ع) و چاپ عکس حضرت امام خميني (ره) و رهبر معظم انقلاب در اول و آخر کتاب، متون را اسلامي نمي‌کند.
استاد فلسفه اسلامي حوزه علميه قم، راه‌هاي گسترش فلسفه در جامعه را فيلسوفانه و عاقلانه زندگي کردن و مراقبت از کردار و رفتار دانست و گفت: بايد تعقل در جامعه گسترش پيدا کند و براي گسترش عقل بايد مباحث عقلي در جامعه رواج يابد.