جدیدترین مطالب

نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم گفت: خصوصی شدن نمایشگاه روند خوبی است اما نباید باعث تضعیف شدن نشست‌های علمی نمایشگاه شود.
 
نجف لک‌زایی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی قم درباره دیدارش از بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: بیشتر از غرفه‌های حوزه تاریخ، سیاست و ناشرانی که مسائل را با نگاه راهبردی دنبال می‌کنند دیدار داشتم. پژوهشکده مطالعات راهبردی که از گذشته نیز کارهای آن‌ها را دنبال می‌کردم، یکی از غرفه‌هایی بود که از آن دیدن کردم. مهم‌ترین کتاب این پژوهشکده، گزارش راهبردی سالانه و برآورد راهبردی سال جدید در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی است.

وی ادامه داد: من مسئولیت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم را بر عهده دارم. به همین دلیل، از غرفه‌های پژوهشگاه‌ها دیدار کردم. از طرف دیگر، چون رشته‌ام علوم سیاسی است و قصد داشتم از تازه‌های نشر بین‌الملل در این عرصه آگاه شوم، بخش دیگری از وقتم را هم برای دیدار از بخش بین‌الملل گذاشتم.

صاحب کتاب «تاریخ فرهنگی - سیاسی ایران معاصر» ادامه داد: تحولات بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در ادامه بر همان تحولاتی است که سال گذشته رخ داد. ایجاد خانه ترجمه و دیگر تحولاتی که سال گذشته در نمایشگاه کتاب شکل گرفت، امسال هم دنبال شد.

وی با ارائه پیشنهادی برای برگزاری مطلوب‌تر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: به نظر من ناشران نباید به صورت الفبایی چینش شوند. در این نوع چینش، ناگهان میان ناشران کاملا عمومی، غرفه‌ای پژوهشی و ارزنده می‌بینیم. باید برای ناشرانی که تولید علم می‌کنند حساب ویژه‌ای باز کنیم.

لک‌زایی با بیان این‌که تولید علم دغدغه جدی مقام معظم رهبری و دغدغه نظام است، افزود: نمایشگاه کتاب به فروشگاه بزرگی شبیه شده است و فعالیت‌های اقتصادی غلبه بیشتری بر آن دارد. نباید جنبه‌های خدماتی پررنگ‌تر از نمایش کتاب‌ها باشد. باید از استادان و افرادی که تولید دانش می‌کنند، یاد شود.

وی با اشاره به اداره نمایشگاه کتاب بیست و هشتم از سوی بخش خصوصی، گفت: این روند خوبی است اما باید سیاستگذاری دقیق‌تری صورت گیرد و نظارت صحیح وزارت ارشاد بر نمایشگاه حاکم باشد. همچنین نباید با خصوصی شدن، از برگزاری نشست‌های علمی با نگاه‌های راهبردی فاصله گرفت. از این فضای شور و نشاطی که در نمایشگاه ایجاد می‌شود، باید بهره‌های بیشتری گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید