جدیدترین مطالب

لگنهاوزن، استاد امریکایی مؤسسه امام خمینی، در گفتگو با نشریه عصر اندیشه، به نحوه اسلامی‌سازی علوم انسانی انتقاد کرده است.
 
اگر بخواهیم نکته‌ای از فلسفه اسلامی را برای غربی‌ها مطرح کنیم، آن‌ها نظام‌هایی را که در فلسفه ما هست درک نمی‌کنند، ولی اگر در بحثی وارد شویم که آن‌ها دارند و به‌ نوعی به فلسفه اسلامی ربط پیدا می‌کند، بیشتر موفق خواهیم شد. به نظرم اشکالی که در زمینه علوم انسانی اسلامی وجود دارد این است که می‌خواهند از صفر شروع کنند و بر اساس کتاب و سنت، بنای جدیدی را بسازند. اینگونه نمی‌شود. باید با همین علوم انسانی موجود و خراب شروع کنیم، به‌تدریج بحث‌های خودمان را در آن وارد سازیم و نشان دهیم در اینجا هم حرفی برای گفتن داریم. در اینصورت است که موفق می‌شویم.

من معتقدم وضع علوم انسانی در ایران بسیار بهتر شده است، اصلاً با ۲۴ سال گذشته قابل مقایسه نیست و تحول عظیمی روی داده است. نه فقط تعداد مطبوعات و کتاب‌ها زیادتر شده، بلکه سطح بحث‌های آکادمیک فوق‌العاده بالا رفته است. من وقتی کارم را در انجمن حکمت و فلسفه شروع کردم، حتی بسیاری از اساتید نمی‌دانستند منظور از «فلسفه دین» چیست، اما حالا دانشجویان دکترا در این زمینه پایان‌نامه می‌نویسند.

(بخشی از مصاحبه با نشریه عصر اندیشه،شماره ۶)

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید