جدیدترین مطالب

... اصلاً راه بازگشت به عقب وجود نداشت. امکان نداشته که 300 ایرانی برعکس بقیه حرکت کنند. هرگز امکانی برای بازگشت و خلاف دیگران حرکت کردن نبود...

به گزارش خبرگزاری اهل بیت(ع) ـ ابنا ـ در حالی که جهان اسلام در سوگ حجاج خود عزادار است و دولتمردان آل سعود می توانند با عذرخواهی و تلاش برای جبران، آبی بر آتش خشم امت اسلامی بریزند، فرافکنی و اتهامات بی اساس آنان علیه دیگران، موجب ناراحتی مضاعف داغداران شده است.

پس از اینکه مسؤولان سعودی ابتدا "بی نظمی حجاج" و "قضا و قدر" را مقصر حادثه اعلام کردند، اکنون جمهوری اسلامی ایران را نشانه رفته و پیکان اتهامات را به سوی کشوری نشانه گرفته اند که تعداد زیادی از قربانیان را دارد.

در این راستا کمپین هایی با عنوان "ایران تقتل الحجاج" (یعنی "ایران حاجیان را می کشد") به راه افتاده و آنها قصد دارند افکار عمومی مسلمانان را استحمار کنند.

روزنامه الشرق الاوسط که وابسته به خاندان سلطنتی سعودی است در خبری که امروز منتشر کرد به نقل از یک مقام موهوم در سازمان حج ایران، حاجیان ایرانی را مسؤول فاجعه منا معرفی کرد!

این روزنامه نوشت: تعدادی از مدیران کاروان ایرانی، بر خلاف دستوراتی که برای تنظیم حرکت حجاج در منا وضع شده است عمل کردند و در نتیجه 300 نفر از حجاج ایرانی بر عکس بقیه زائران حرکت کردند و مسبب این فاجعه شدند!

برای بررسی این خبر، خبرگزاری ابنا گفتگویی با یکی از مسؤولین بعثه حج ایران که هم اکنون در مکه مکرمه حضور دارد انجام داده است. با این توضیح که نام این مسؤول به دلیل حفظ امنیت ایشان و جلوگیری از انتقامجویی سعودی‏ها در مدت باقیمانده از موسم حج، در دفتر خبرگزاری ابنا محفوظ است.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

ابـنا: روزنامه الشرق الاوسط امروز مدعی شده است که 300 زائر ایرانی که برعکس حجاج دیگر حرکت می کردند باعث فشار و ایجاد حادثه در سرزمین منا شدند. به نظر شما که در آنجا حضور داشتید این خبر درست است؟

ـــ اصلاً درست نیست. کسانی که در سالهای اخیر در حج تمتع حضور داشته اند بخوبی می دانند که اصلا راه بازگشت به عقب وجود ندارد. لذا امکان نداشته که 300 ایرانی برعکس بقیه حرکت کنند. گذشته از این، این حادثه در صبح روز عید اتفاق افتاد، یعنی هنوز کسی رمی نکرده بود که بخواهد بازگردد. چرا حجاج ایرانی باید بر عکس بقیه حرکت می کردند و رمی نکرده بازمی گشتند؟!

ابـنا: در سالهای گذشته امکان حرکت معکوس وجود نداشت و راههای رفت و برگشت نیز از هم جدا بود. آیا امسال این امکان وجود داشت؟

ـــ هرگز امکانی برای بازگشت و خلاف دیگران حرکت کردن نبود. ضمن اینکه محل وقوع فاجعه تقریباً در اواخر منا قرار دارد و دلیلی هم برای بازگشت کسی نبوده است. همه برای رمی به سمت جمره می رفتند.

ابـنا: این روزنامه در خبر خود مدعی شده است که این 300 حاجی، از مزدلفه که وارد منا شدند، ابتدا به خیمه‌های خود نرفتند.

ـــ ما که خود در این جمعیت بودیم پس از ورود به منا، صبحانه را در خیمه های خود صرف کردیم و سپس به سمت جمرات رفتیم. همانطور که گفتم این واقعه نزدیک جمرات رخ داد نه در ورودی مزدلفه. در آنجا هم راهها یک طرفه است و همه به طرف جمرات حرکت می کردند. ضمن اینکه انبوه چندصدهزار نفری جمعیت در این مسیر، هرگز اجازه بازگشت یا حرکت معکوس به کسی نمی داد.

ابـنا: با این توضیحات، دلیل فشار و تلنبار شدن حجاج بر روی هم چه بود؟

ـــ متأسفانه پلیس سعودی راه را بسته بود. آنها اکثر حجاج را به خیابان 204 (یا همان سوق العرب) هدایت می کردند اما متأسفانه انتهای خیابان را بسته بودند! فشار جمعیت که زیاد شد پلیس از افرادی که جلوی جمعیت بودند خواست که روی زمین بنشینند، با این کار افرادی که عقب بودند تصور کردند راه باز شده و بیشتر فشار آوردند و جلو آمدند. در نتیجه مردم روی هم ریختند و این فاجعه تلخ حادث شد.

ابـنا: درباره دلیل مسدود کردن خیابان 204، گمانه هایی مطرح شد که تأیید نشد. دولت سعودی هم پاسخگو نیست و دلیل اصلی را اعلام نمی کند. آیا دلیل واقعی بستن جلوی مسیر برای شما روشن شده است؟

ـــ شاید می خواسته اند که جمعیت در خود جمرات و روی پل ها انبوه نشود تا حوادث سقوط از پل مانند سالهای گذشته رخ ندهد. ولی این کار با بی تدبیری کامل و عدم توجه به پیامدهای آن انجام شده است.

ابـنا: بر فرض محال، اگر به هر دلیل، حجاج یک کشور بخواهند خلاف مسیر حرکت کنند، نقش نیروهای انتظامی چیست؟

ـــ آنها نقش مثبتی ایفاء نکردند. وقتی هم که مردم روی یکدیگر می ریختند و خفه می شدند پلیس فقط نظاره گر بود و هیچ گونه کمکی نمی کرد. تعداد آنها هم بسیار کم بود. ضمن اینکه نیروهای انتظامی خودشان حادثه ساز بودند؛ یعنی به جای اینکه ورودی این مسیر را ببندند خروجی را بسته بودند!

ابـنا: یعنی اگر آخر خیابان باز بود این حادثه رخ نمی داد؟

ـــ اگر راه باز بود این اتفاق رخ نمی داد. حتی اگر بعد از دقایق اولیه، مَخرجی برای مردم وجود داشت این اتفاق در این ابعاد نمی افتاد. هر لحظه جمعیت متراکم می شد و "گرمای هوا" و "عدم وجود خروجی" موجب این فاجعه شد.

ابـنا: الشرق الاوسط ادعای دیگری هم مطرح کرده است و آنهم اینکه مطابق برنامه مقرر از سوی مسئولین منا، ایرانیها باید همراه با حجاج ترکیه در ساعتی معلوم به طرف جمرات حرکت می کردند؛ اما مدیران ایرانی این 300 نفر را بدون توجه به این برنامه حرکت دادند!

ـــ این کلام نیز غیر واقعی است. چنین دستور و برنامه ای وجود نداشته است. ابداً زمان بندی کشوری به ما اعلام نشد. هر ساله حجاج ایرانی در این زمان و از این راه برای رمی جمرات می روند و این مسیر اختصاص به ایران یا کشور خاصی نداشته و ندارد.

ابـنا: با توجه به این وقایع، چرا دستگاههای تبلیغاتی عربستان به این توجیهات غیر واقعی روی آورده‌اند؟

ـــ این ها فرار به جلو برای عدم پذیرش مسؤولیت و کوتاهی های انجام شده در منا است.

ابـنا: الشرق الاوسط این ادعاها را از قول یک مسؤول بعثه ایرانی مطرح نموده ولی نامش را ذکر نکرده است!

ـــ بله؛ چون نه چنین شخصی وجود ندارد و نه این حرفها واقعیت دارد. این اظهارات از سوی مسؤولین ایرانی حج شدیداً تکذیب شده است.

ابـنا: برخی از رسانه های وابسته به دولت میزبان نیز برای اینکه عامل اصلی این فاجعه را ایران جلوه دهند اعلام کردند که تعدادی از ایرانیان در این رابطه زندانی شده اند. این خبر واقعیت دارد؟پ

ـــ این خبر نیز از اساس کذب است. هرگز چنین چیزی نبوده است. هیچ ایرانی در این رابطه بازداشت و یا زندانی نشده است.

ابـنا: چرا در بین قربانیان، اینهمه تلفات ایرانی وجود دارد؟

ـــ چون مسیری که فاجعه در آن رخ داد، در مسیر خیمه های برادران آفریقایی و ایرانی است. راههای دیگر را برای ما بسته بودند. البته بیشترین تلفات از ایران نیست؛ اما ایرانیان زیادی در بین حادثه دیدگان هستند. اکثر کسانی که در این فاجعه جان خود را از دست دادند حجاج آفریقایی هستند.

ابـنا: پس از وقوع فاجعه، نیروهای کمک و امداد بین دو تا سه ساعت پس از حادثه رسیدند. چطور چنین چیزی امکان دارد؟!

ـــ متأسفانه دولت میزبان آمادگی لازم برای مدیریت اینگونه حوادث را ندارد. در حادثه سقوط جرثقیل در مسجدالحرام نیز به همین ترتیب بود و نیروهای امدادی دیر رسیدند.

ابـنا: از شما تشکر می کنیم که در این شرایط سخت این گفتگو را انجام دادید و روشنگری کردید.

ـــ من هم از شما ممنونم و برای خانواده جانباختگان صبر و اجر مسألت دارم. از مردم تقاضا دارم برای زنده پیدا شدن مفقودان، دعا و توسل نمایند.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید