جدیدترین مطالب

من درمحل حادثه شاهد آن بودم كه هزاران نفر ازحاجيان مرده و زنده به هم گره خورده بودندو درحاليكه فرياد كمك خواهی سرمی دادند آرام آرام چراغ زندگی شان،ناباورانه خاموش شد.نيروهای سعودی هم کمک رسانی نکردند.

خبرگزاری مهر-حسین طلا: آنچه امروز ما شاهد آن هستيم از ناكارآمدي فراتر است، بلكه بايد نام آن را جنايت خواند. مردمی كه براي نزديكي به خدای خود به اين سرزمين وحي يا مكان امن الهي آمده بودند و چشم هاي زيادي منتظر بازگشت آنها بوده، در سايه كوتاهي و بي توجهي آشكار آلِ سعود جان خود را از دست دادند.

من در محل حادث شاهد آن بودم كه هزاران نفر از حاجيان مرده و زنده به هم گره خورده بودند و درحاليكه فرياد كمك خواهي. سر مي دادند، آرام آرام جراغ زندگي شان، ناباورانه خاموش شد. نيروي نظامي و انتظامی سعودی مانع حضور مردم براي كمك مي شد و خود نيز توجه و توان لازم را براي كمك رسانی نداشتند.

نزديك به ساعت ٩صبح بدليل ازدحام و خستگي شديد زوار، ناشی از بيتوته در مشعر و مزدلفه و پياده روي زياد به سمت منا از يك سو و عدم مديريت لازم براي تقسيم جمعيت توسط نيروهای نظامي سعودي و حركت نامتعارف برخي زوار سياه پوست از سوي ديگر باعث عدم كنترل تعادل توسط برخي زوار خصوصآ أفراد مسن شد و اين بر زمين خوردن دومينو وار ادامه پيدا كرد و بصورت دوطرفه حاجيان برروي هم افتادند.

برخي حاجيان كه بدنبال فرار از مهلكه بودند به سمت نرده های آهني اطراف رفتند ولي با شكسته شدن نردهها و پرت شدن آنان فضا سخت تر شد و در چند صد متر خيايبان به عرض حدودا ١٢ متر زن و مرد و پير و جوان در سه تا چهار طبقه بهم گره خوردند كه يارای جداشدن از هم رانداشتند.

عدم حضور مناسب، كافي و جدي نيروهاي سعودي موجب آن شد كه بدليل گرماي زياد و فشار ناشی از روی هم افتادن مردم هر لحظه كشته ها بدليل خفگی افزايش پيدا كرد. يعني اگر مي شد اينها را از هم جدا كرد، فاجعه با كشتار اينگونه مواجه نبود. نه خود نيروهاي سعودي بر خورد جدی را در ساعات اول داشتند و نه اجازه كمك مردم را دادند. خود ما با كمك تعدادي ديگر از حاجيان حدود بيست نفر را از اين ازدحام خارج كرديم.

بدليل نبودن برانكارد، حوله هاي بازشده كف خيابان را پهن و حاجيان را در داخل آنها مي گذاشتيم و چهار نفره به عقب مي آورديم. يعني اگر دولت سعودي حتي در صحنه از حاجيان جوان كمك مي گرفت ابعاد فاجعه اينگونه نبود.

ما دولت سعودي را در حفظ جان زوار ناتوان و بي مسئوليت و اهمال گر ديديم. البته اين را هم بايد بگويم که شاهد کوتاهی های دیگری هم بودم. البته اين موضوعات به هيج عنوان از مسئوليت دولت سعودي كم نمي كند. 

 

*نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید