چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 2580

najaf_lakzaee1.jpgرییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در این نشست که از سوي مرکز مطالعات راهبردي خيمه و با حضور پژوهشگران و محققين ديني برگزار شد، گفت: سیاست از زندگی انسان ها جدا شدنی نیست و نوع استفاده انسانها از این سیاست متفاوت است.

حجت السلام و المسلمین دکتر نجف لک زائی واژه سیاست را دارای دو بعد مطلوب و نامطلوب دانست گفت: در دنیای امروز دینداران از واژه سیاست فرار می کنند. وی خاطر نشان کرد: سیاست از سه رکن قانون ، قانونگذاری و هدف اصلی تشکیل می گردد ولی محتوای آن در هر جامعه متفاوت است.

 رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی با بیان این که سیاست امام حسین (ع)، سیاست معنوی و الهی است گفت: این دو بعد سیاست دارای ارکان مشابه می باشند ولی معنای مشترک ندارند .

وی افزود: در مقابل سیاست امام حسین (ع)، سیاست یزید وجود داشت که خود سیاست شیطانی و دروغین است.

لک زائی بیان کرد : سوره حمد تمامی حکومتها را از لحاظ سیاسی به سه دسته تقسیم می کند، دسته اول " اهدنا الصراط المستقیم " که خود سیاست الهی است و سیاست امام حسین (ع) از این نوع می باشد و در این سیاست قانون الهی پایه و قانونگذار مردم می باشند .

وی افزود: دسته دوم " غیر المغضوب علیهم " با سیاست شیطانی هستند، کسانی که در مسیر مغضوبین ( مورد غضب ) می باشند، اولین کسی که به عضویت این گروه درآمد ابلیس است و یزید هم از همین گروه است.

رییس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی خاطر نشان کرد: حکومت یزید جزء قدرتهایی بود که دروغ می گفت و می دانستند که دروغ می گویند و حق را می دانند و بر روی آن پا می گذارند و این گروه جزء سیاست شیطانی و طاغوتی قرار دارند.

لک زائی اظهار داشت: گروه سوم را " والضالین " تشکیل می دهند، این گروه راه خود را گم کرده اند و اگر کسی پیدا شود راه را به آن ها نشان دهد به راه می آیند و در اصل دعوت برای این گروه است و زمانی که از حق اطلاع پیدا کنند به سوی آن می روند .

رئیس پژهشکده علوم و اندیشه سیاسی، حکومت یزید را حکومتی طاغوتی خواند و بیان کرد: هدف این حکومت هر چه باشد قرب به خدا نیست .

وی در ادامه بیان کرد : سیاست امام حسین ( ع ) ، سیاست اسلامی است و همه امور در این سیاست با قرب الهی است.

لک زائی افزود : شیعیان و پیروان مکتب اهل بیت سیاست را قرب به خدا می دانند و این سیاست با ابزار قدرت تامین می شود به بعد ابزاری دارد و امام حسین (ع) از این قدرت ابزاری که توانائی خاصی به دارنده خود می دهد استفاده نموده و این ابزار را برای رسیدن به هدف خود که همان قرب الهی است پیمود .

وی عاشورا را زنده نگهدارنده اسلام دانست و بیان کرد: بسیاری از انسانها از عزاداری محرم می ترسند و اماکن متبرکه را منفجر می کنند زیرا می دانند هر کدام از این گنبدها پرچم اسلام حقیقی و از بین برنده باطل است و آگاهند که حق می ماند و باطل رفتنی است.

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، عدالت را گمشده بشریت دانست و حکومت ائمه را با پیام عدالت حکومت جهانی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر می خواهیم در مکتب حسینی باشیم می بایست با بهره گیری از ابزار فرهنگی ، علمی ، سیاسی و اخلاقی، مسالمت آمیز رفتار کنیم و اگر در برابر دشمنان جوابی نگرفتیم همانند امام حسین ( ع ) از اخلاق غیر مسالمت آمیز استفاده کرده و به قیام و جهاد بپردازیم .

لک زائی در پایان هدف قیام امام حسین (ع ) را امر به معروف و به صورت رسا ذکر کرد.

گزارش تصویری جلسه