چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1749

"درآمدی بر فلسفه سیاسی نوین" نوشته لزلی جیکوبز با ترجمه مرتضی جیریایی در 237 صفحه توسط نشر نی منتشر شد.

 خبرگزاری مهر - گروه دین و اندیشه: سه پرسش مطرح شده در کتاب حاضر برای فلسفه سیاسی نوین حائز اهمیت بسیاری است: ماهیت حکومت دموکراتیک چیست؟ چرا افراد از نظر اخلاقی ملزم به تبعیت از حکومت دموکراتیک اند؟ عدالت اجتماعی در دولت دموکراتیک چیست؟

"درآمدی بر فلسفه نوین" این پرسشها را در کنار هم به مثابه بخشی از یک نظریه فراگیر در باب اخلاق سیاسی نوین مورد بررسی قرار می دهد. در واقع قصد کتاب این است که با بررسی واپسین آثار فیلسوفان سیاسی معاصر طرحی مختصر از نظریه ای فراگیر در باب اخلاق سیاسی دموکراتیک برای خواننده فراهم شود. لزلی جیکوبز (نویسنده اثر) این نظریه را "نگرش دموکراتیک به سیاست" نامیده است.

رای اصلی این نظریه آن است که حق حاکمیت حکومت دموکراتیک مشروط به آن است که این حق طبق الزامات عدالت اجتماعی اعمال شود.

این کتاب شش فصل و یک درآمد دارد. نخستین بخش اساسی کتاب مربوط به مدلهای حکومت دموکراتیک و نظریه های وظیفه سیاسی است.

در فصل دوم به بررسی شماری از مدلهای دموکراسی پرداخته شده و سرانجام از این دیدگاه دفاع شده که دولت دموکراتیک دولتی است که در روند تصمیم گیری جمعی اش به منافع تمام شهروندان توجه یکسان می کند.

در فصل سوم به بررسی انتقادی نظریه های مختلف درباره لزوم پیروی افراد از قوانین حکومت دموکراتیک پرداخته شده است.

هدف فصل چهارم تبیین جذابیت زبان حقوق برای مباحث مربوط به عدالت اجتماعی در فلسفه سیاسی نوین است و فصل پنجم در راستای تعیین جایگاه آزادی فردی در دولت دموکراتیک تنظیم شده است.

فصل ششم به مباحثی چون لیبرالیسم کلاسیک، آزادیخواهی، محافظه کاری، لیبرالیسم برابری خواه، فمینیسم، سوسیالیسم بازار، مارکسیسم برابری خواه و پست مدرنیسم توجه داشته است.

فصل هفتم نیز به بررسی احیای مضمونهای جماعت گرایانه در فلسفه نوین که اخیرا صورت گرفته پرداخته است.

 گرچه این کتاب تفسیر خاصی از اخلاق سیاسی دموکراتیک ارائه می دهد و از آن دفاع می کند اما هدف آن نیست که خوانندگان را به سمت تفسیر آن بکشاند بلکه در عوض می خواهد آنها را به گونه ای درگیر کند که بتوانند در بهبود بحث اخلاق سیاسی که در زمان حاضر میان فیلسوفان سیاسی نوین جریان دارد شرکت کنند.

"درآمدی بر فلسفه سیاسی نوین" نوشته لزلی جیکوبز با ترجمه مرتضی جیریایی در 1650 نسخه منتشر شده است.