چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1702

انديشه سياسي ملامحمد مهدي نراقي به قلم محمداكرم عارفي و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي براي گروه مخاطب تخصصي طلاب و دانشجويان انتشار يافت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، انديشه سياسي ملامحمدمهدي نراقي كه به قلم محمد اكرم عارفي و به همت پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي به چاپ رسيده است، در نوبت چاپ اول با شمارگان دو هزار نسخه منتشر شد.

اين كتاب در شش فصل با موضوعات زندگي و زمانه سياسي، مفاهيم و كليات، مباني انديشه سياسي، مولفه‌هاي اساسي انديشه سياسي نراقي و دولت به رشته تحرير درآمده است.

زندگي‌نامه، تحصيل و مقام علمي، اساتيد و شاگردان، اوضاع فرهنگي و سياسي مباحثي هستند كه در فصل اول «زندگي و زمانه سياسي» به آنها پرداخته شده است.

در فصل اول اين كتاب آمده است: «فيلسوف و محقق نامدار ملامحمدمهدي نراقي در روستاي نراق از توابع كاشان ديده به جهان گشود. پدر او مرحوم ابوذر كه ساكن قم بوده و سپس به كاشان هجرت كرده كارمند ساده دولتي بود. تاريخ ولادت نراقي به خوبي روشن نيست؛ اما براساس گزارش فرزندش ملااحمد نراقي از وفات نراقي (در سال 1209) و سن او حدود شصت سال، مي‌توان ولادت او را حدود سال 1149 قمري دانست.

محقق نراقي در حوزه‌هاي مختلف فلسفه اسلامي مطالعات عميقي انجام داده است. او با تأثيرپذيري از ابن سينا و صدرالمتألهين شيرازي، پايه‌هاي تفكر فلسفي خود را بر انديشه فلسفي اين دو فيلسوف مشهور بنيان نهاده است. جهت آشنايي با انديشه فلسفي و سياسي نراقي مباني فكري او در سه حوزه معرفت‌شناسي، هستي‌شناسي و انسان شناسي مورد بررسي قرار گرفته است.

در تعريف حكومت و دولت نيز محقق نراقي به گونه‌اي كه امروز متداول است تعريف مستقل از مفاهيم حكومت و دولت ارائه نداده است. بنابراين نمي‌توان يك تعريف صريح و چارچوب‌بندي شده‌اي را به او نسبت داد اما از مباحثي كه او در موضوع حكومت و دولت مطرح كرده و مسائل آن را از هم مي‌شكافد مي‌توان به يك جمع‌بندي در باب تعريف حكومت نيز دست يافت.

فقيه اخلاقي، محمدمهدي نراقي، در كاوش‌هاي فقهي و ديني خود به انديشه سياسي اهميت فراوان داده است. در انديشه او دولت عدل آرماني‌ترين گونه‌هاي دولت به شمار مي‌آيد. در اين دولت ساز و كار همزيستي و بالندگي خود بري در معيت شريعت وحياني فراهم شده و چشم‌انداز نيل به سعادت ترسيم مي‌گردد و سعادت صرفاً مفهومي ذهني با تلقي آخرت گرايانه از زندگي نيست، بلكه تفسيري از نظم، امنيت، رفاه، معنويت و عدالت است كه تشريح راهكار آن را تبيين نحوه و رهبري خردمند، تدبير اجراي آن را عهده‌دار شده است.

در اثر حاضر در فصل‌هاي مختلفي، بررسي جامعي از اين انديشه سياسي به عمل آمده است.

گفتني است، علاقه‌مدان براي دريافت اين اثر مي‌توانند به نشاني قم ـ خيابان شهدا ـ مؤسسه بوستان كتاب قم مراجعه نموده و يا با شماره تلفن 7743426-0251 تماس بگيرند.