چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 2382

همايش ملي همگرايي و واگرايي در جهان اسلام با هدف ارائه راهكار علمي براي تقويت وحدت در جهان اسلام روز يكشنبه در تالار آفتاب سمنان برگزار شد.

دبير اين همايش، همگرايي را ضروري‌ترين نياز جهان اسلام دانست و گفت:
كشورهاي اسلامي با برخورداري از ‪ ۵۵‬راي در سازمان ملل و ‪ ۷۰‬درصد منابع انرژي جهان و جمعيت جوان، به دليل نداشتن وحدت، چندان در حوزه سياست خارجي موفق نيستند.

حجت‌الاسلام "حسين ابوالفضلي" افزود: ارائه مقالات و نظرات دانشگاهيان در به منصه ظهور رساندن قدرت‌هاي بالقوه جهان اسلام موثر است.

رييس دفتر فرهنگ اسلامي دانشگاه آزاد اسلامي سمنان تاكيد كرد: مشكل حضور ابرقدرتها از جمله آمريكا در منطقه خاورميانه و جنگ عليه كشورهاي اسلامي و حملات اخير در غزه تنها در سايه اتحاد و انسجام اسلامي برطرف مي‌شود.

وي هدف از برگزاري اين همايش را بررسي راه‌هاي تلاش براي نيل به وحدت در كشورهاي اسلامي از طريق ارائه مباحث علمي عنوان كرد و گفت: بيش از ‪۶۰‬ مقاله از سراسر كشور به دبيرخانه اين همايش ارسال شد.

وي گفت: عنوان بيشتر مقالات ارسالي به اين همايش مربوط به مبحث اتحاد ملي و انسجام اسلامي است و ‪ ۲۲‬مقاله نيز براي چاپ آماده شده است.

رييس دانشگاه آزاداسلامي واحد سمنان نيز در اين همايش با اشاره به نامگذاري امسال به‌نام سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي گفت: همگرايي و اتحاد اهميت سرنوشت‌سازي براي جهان اسلام دارد.

"محمدجعفر قرابي" افزود: تحقيقات دانشگاهي و محيطهاي علمي كشور با برگزاري اين همايش‌ها مي‌توانند گامي عملي براي حل موضوعات جهان اسلام و تحقق اين شعار بردارند.

معاون فرهنگي شوراي سياستگذاري ائمه جمعه و جماعات كشور نيز برگزاري اين همايش را در صدور آموزه‌هاي ديني به تمام دنيا موثر دانست.

حجت‌الاسلام "ابوالقاسم يعقوبي" ريشه همگرايي را در عبوديت و واگرايي را در خودبيني عنوان كرد و گفت: باطن همگرايي و اتحاد رحمت و باطن واگرايي عذاب است.

وي تاكيد كرد: روشنفكران حوزه و دانشگاه بايد بستر همگرايي در جهان اسلام را به وجود آوردند و از ايجاد اختلاف جلوگيري كنند.