چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1609

نشست علمی انسجام اسلامی با حضور اندیشمندان عرصه دین در جامعه العلوم الاسلامیه برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین نجف‌لک‌زایی، مدیر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی به تبیین عوامل و موانع تحقق انسجام از دیدگاه قرآن پرداخت.

وی برضرورت تحقق انسجام اسلامی اشاره کرد و گفت: وقتی دشمن تلاش می‌کند با نفوذ در بین مسلمانان و ایجاد تفرقه بین آنان برای رسیدن به اهداف خود استفاده کند، در چنین شرایطی انسجام اسلامی ضروری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی با بیان اینکه انسجام اسلامی یک رهبرد است گفت: انسجام اسلامی تکیه‌گاه مسلمانان در رویارویی فرهنگی بین تمدن‌هاست و اگر مسلمانان دچار تفرقه شوند دیگر توان مقابله با دشمن را نخواهند داشت.

مدیر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی، انسجام اسلامی را عامل مهمی برای رشد و توسعه عرصه‌های علمی و پژوهشی در جهان اسلام برشمرد و عنوان کرد: انسجام اسلامی می‌تواند زمینه گسترده‌‌ای برای پژوهش و اجتهاد فراهم کند و در رویارویی‌های فکری و فرهنگی و حل مشکلات مؤثر باشد.

وی افزود: زیر سایه انسجام اسلامی علماء می‌توانند مشکلات جهان اسلام را بررسی کنند و پاسخ‌های مشترک ارائه دهند.

مدیر پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی در ادامه به عوامل تهدید کننده انسجام اسلامی اشاره کرد و گفت: ناتوی فرهنگی بزرگترین تهدید برای انسجام اسلامی به شمار می‌رود.

وی افزود: مذاهب ساختگی از جمله وهابیت انسجام اسلامی را خدشه‌دار می‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین لک‌زایی، ناسیونالیسم، بحران مشروعیت، استبداد و وابستگی را از نقاط ضعف جوامع اسلامی برشمرد و گفت: بیداری اسلامی و روحیه سلطه ستیزی که در جهان اسلام وجود دارد از نقاط قوت است و باید سعی کنیم آن را تقویت و نقاط ضعف را از بین ببریم.

وی فقدان ائتلاف امنیتی بین کشورهای اسلامی را از عوامل مهم تضعیف انسجام اسلامی دانست و عنوان کرد: فقدان چنین ائتلافی زمینه حضور قدرت‌‌های بیگانه را در بین آنها فراهم می‌نماید.