چاپ
دسته: اخبار فرهنگی
بازدید: 1677
مدير پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي در نشست مديريت تحول در حوزه‌هاي علميه، حوزه را پيشگام تحولات معاصر ايران خواند و در عين حال به ضعف‌ها و كاستي‌هاي آن اذعان كرد.

حجت‌الاسلام دکتر نجف لك زايي، مدير پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، 29 فروردين‌ماه، در پنجمين نشست از سلسله نشست‌هاي مديريت تحول در حوزه‌هاي علميه، حوزه را پيشگام تحولات معاصر ايران خواند و افزود: همه مي‌دانيم كه حوزه علميه در كنار موفقيت‌ها و خوبي‌هايي كه دارد، دچار ضعف‌ها و كاستي‌هايي نيز هست و براي همين هم بحث تحول در آن مطرح مي‌شود.

حجت‌الاسلام لك‌‌زايي در ادامه مناسب‌ترين رويكرد در بحث مديريت تحول در حوزه را رويكرد راهبردي خواند و ادامه داد: كساني بايد تحول در حوزه را برعهده بگيرند كه تفكر استراتژيك داشته باشند.

وي حاملان فرهنگ راهبردي را كساني توصيف كرد كه مي‌خواهند سهمي در ساختن جهان داشته باشند.

مدير پژوهشكده علوم و انديشه سياسي نگاه جامع و سيستمي و تعيين روشن اهداف (كوتاه مدت، ميان مدت و بلند مدت) را از لوازم سهيم بودن در ساختن و اداره جهان عنوان كرد.

وي شناسايي مقدورات و امكانات از جمله تعداد روحانيان شيعه، مساجد و ساير استعدادها را از جمله لوازم و ضروريات ديگر اين راه برشمرد.

اين استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان كرد: تعيين روش‌هايي براي تغيير در تاكتيك‌ها و شيوه‌هاي عملكرد و شناسايي فرصت‌ها و چالش‌هاي فراروي حوزه‌هاي علميه نيز از جمله پيش نيازهاي تحول است و از اين رو تأسيس يك مركز تحقيقات استراتژيك در حوزه علميه ضروري است.

حجت‌الاسلام لك‌زايي نگاه متوازن به سه عنصر هدف، امكانات و روش‌هاي رسيدن به آن اهداف را نيز از ضرورت‌هاي ديگر خواند كه تنها از عهده مديران استراتژيست برمي‌آيد.

وي با بيان اين‌كه هدف حوزه بايد تحقق بندگي خداوند در جهان امروز باشد كه هدف همه پيامبران بوده است، تصريح كرد: براي رسيدن به اين هدف ابتدا بايد مخاطب شناسي كنيم.

وي سپس بر مخاطب ‌شناسي جهاني، شناختن نيازهاي مخاطبان جهاني و پيدا كردن ابزارهاي پاسخ‌گويي به اين نيازها به عنوان ضرورت‌هاي سهم داشتن در اداره جهان پاي فشرد.

مدير پژوهشكده علوم و انديشه سياسي اولين شرط توفيق يك مكتب را در دسترس بودن آن دانست و گفت: محصولات حوزه‌ها بايد به همه زبان‌ها ارائه شود.

وي همچنين در پايان با اشاره به بحث شائبه دولتي بودن تحول در حوزه‌هاي علميه گفت: بالأخره حوزه‌هاي علميه در برابر دولت (نظام) اسلامي وظايفي دارند و نمي‌توانند آن را ناديده بگيرند؛ از اين رو بايد به نيازهاي آن توجه كنند.