چاپ
دسته: امام موسی صدر
بازدید: 1559
در آستانه سی و یکمین سال ربوده شدن امام موسی صدر اعلام شد:
يک منبع ديپلماتيک ليبيايي که از نظام معمر قذافي رهبر ليبي جدا شده است ، به " الجزاير تايمز " گفت سيد موسي صدر رهبر جنبش محرومان لبنان ، هنوز درقيد حيات است و زيرنظر دستگاه هاي امنيتي ليبي و درمکاني بسيار ويژه نگاهداري مي شود.

به گزارش العالم، سيد موسي صدر موجبات نگراني بسياري از گروه هاي لبناني را که وي توانست طرح هاي ويرانگر آن ها را نقش بر آب کند ، فراهم کرده است.

يک گروه فلسطيني در لبنان سعي داشت موسي صدر را ترور کند و وي درواکنش گفت : عمامه من ، از مقاومت فلسطين حمايت خواهد کرد . اين روزها مصادف با سالروز ناپديد و ربوده شدن موسي صدر در ليبي است.

شايان ذکر است که سيد موسي صدر در تاريخ 25/8/1978 به همراه شيخ محمد يعقوب پدر حسن يعقوب نماينده لبناني و عباس بدرالدين (خبرنگار ) در سفري رسمي وارد ليبي شد و در هتل الشاطي در طرابلس غرب مهمان مسئولان ليبيايي شدند.

رسانه هاي گروهي ليبي هيچ خبر يا گزارشي درباره رسيدن امام موسي صدر به ليبي و رويدادهاي سفر وي به اين کشور و ديدار وي با معمر قذافي رهبر ليبي يا ديگر مسئولان ليبيايي منتشر نکردند. وي آخرين بار در ظهر روز 31/8/1978 با دو همراهش در ليبي مشاهده شد.

بعد از اينکه هيچ خبري از وي و همراهانش به دست نيامد ، سر وصدايي جهاني درباره ناپديد شدن آنان به پا خاست و مسئولان ليبيايي در تاريخ 18/9/1978 اعلام کردند که آن ها بعدازظهر روز 31/8/1978 سوار برهواپيماي " آليتاليا " ، طرابلس غرب را به مقصد ايتاليا ترک کردند.

چمدان هاي موسي صدر و نيز شيخ محمد يعقوب در هتل " هوليداي ان " رم پايتتخت ايتاليا پيدا شد.

مسئولان قضايي ايتاليا تحقيقات گسترده اي را درخصوص اين قضيه آغاز کردند و بعد از اينکه ثابت شد که امام موسي صدر و همراهان او وارد خاک ايتاليا نشده اند ، نتيجه اين قضيه دادستان کل دادگاه رم در تاريخ 12/6/79 شد حکمي مبني بر مسکوت ماندن اين قضيه صادر کند.

در نتيجه تحقيقات گسترده ، دادستاني کل ايتاليا در تاريخ 19/5/ 79 به اين نتيجه رسيد که آن ها اصلا" ليبي را ترک نکرده اند.

به گفته اين ديپلمات جدا شده از نظام ليبي ، پرونده سيد موسي صدر و همراهان او به دست شخص معمر قذافي و سه نفر از مسئولان نظام وي است.

به اعتقاد اين شخص ، اطلاعات بررسي شده در ابتدا حاکي از آن بود که صدر فورا" کشته شده است و سرهنگ قذافي وي را به يک گروه فلسطيني تحويل داده تا او را اعدام کند اما واقعيت اين است که موسي صدر همچنان زنده است و پا به سن گذاشته و ده ها کتاب تاليف کرده است و ...

اين ديپليمات درباره بسته شدن اين پرونده توسط معمر قذافي گفت فشارهاي عربي و اسلامي بايد به بالاترين حد برسد تا اين پرونده بسته شود ؛ همانطور که پرونده لاکربي و ديگر پرونده ها بسته شد.