چاپ
دسته: امام موسی صدر
بازدید: 1407

دکتر سید محمدصادق طباطبایی، در جمع گروهی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تبریز گفت: علت و ضرورت شناخت امام موسی صدر، پاسخ به نیاز عصر و نسل جوان ما در شرایط کنونی است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، بعد از ظهر 29 دی 1388، در دیدار با جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه تبریز که برای آشنایی بیشتر با آرا و اندیشه‌های امام موسی صدر در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر گرد آمده بودند، درباره‌ شخصیت امام موسی صدر سخن گفت.

در ابتدای این جلسه، دکتر طباطبایی با پرداختن به این پرسش، که «چه ضرورتی برای شناخت ابعاد شخصیتی امام موسی صدر در این زمان وجود دارد؟»، گفت: به طور کلی می‌توان گفت که علت و ضرورت شناخت امام موسی صدر، پاسخ به نیاز عصر و نسل جوان ما در شرایط کنونی جامعه است.

وی افزود: در این شرایط، به‌وضوح می‌توان شکاف میان نسل جوان و روحانیان را مشاهده کرد؛ در حالی که ما روز به روز شاهد افزایش سرخوردگی جوانان و روی‌گردانی آن‌ها از محور اصلی انقلاب اسلامی هستیم که همان مرجعیت و روحانیت است.

خواهرزاده امام موسی صدر گفت: شناخت اندیشه‌های امام موسی صدر، در مدت حضورشان در لبنان و حرکت بنیادی و تحول اساسی که ایشان در جامعه آن روز لبنان بنا نهادند که تا امروز، با قدرت و اقتدار در جریان است، می‌تواند گام مهم و ارزشمندی در جهت رفع این بحران در فضای امروز ایران اسلامی باشد.

وی با اشاره به سه بعد «عقیدتی‌ـ‌مذهبی»، «سیاسی» و «تسلیحاتی‌ـ‌دفاعی» گفت: هیچ حرکتی، کشور و ملت را به سمت استقلال سوق نمی‌دهد، مگر این‌که در این سه بعد، به صورت هم‌زمان حرکت کند و امام موسی صدر در لبنان نیز حرکت در راستای این سه بعد را محور برنامه‌های خود قرار دادند و در کمتر از شش سال، این فعالیت‌ها را به نتیجه مطلوب رساندند.

در ادامه این بحث، دکتر طباطبایی، به ارایه دورنمایی از شرایط نابسامان لبنان در زمان ورود امام موسی صدر و نحوه برخورد ایشان با جامعه آن روز و نوع مدیریتشان در مواجهه با مسائل مختلف پرداخت.

وی همچنین با اشاره به نوع نگاه امام موسی صدر به مقوله دین، توضیح داد: ایشان دین را برای زندگی این جهان ارزیابی می‌کردند و معتقد بودند که اگر ما توانستیم این جهانمان را بر اساس آمیزه‌های دینی شکل دهیم و به سعادت برسیم، آخرتمان تأمین می‌شود.

دکتر طباطبایی افزود: در نگاه امام موسی صدر، اگر بخواهیم بنشینیم و به سبب سعادت اخروی همه کارها را رها کنیم و به هر فقر و نکبتی رضایت دهیم و زندگی کنیم، آن زندگی جز خسران برایمان ندارد. هم‌چنین ایشان معتقد هستند که ادیان در خدمت انسان هستند و انسان برای خدمت به ادیان آفریده نشده است.

وی خصوصیت بارز دیگر امام موسی صدر را فقه سیال، ذهن باز و نوع نگرش ایشان به اجتماع دانست و گفت: ایشان مسلط به قرآن بودند و تفسیر جدیدی از آیات قرآن ارایه می‌کردند.