جدیدترین مطالب

emam_mousa_sadr.jpgنکته دیگری را به عرض شما می‌رسانم که یک مسئلۀ معنوی است. ما روزی در محضر حضرت آیت‌الله بهجت بودیم و آیت‌الله بهجت معروف هستند که ایشان شفافیتی از نظر روحی داشتند و به عوالم فوق مادی مسلط هستند. ما از حضرت ایشان در مورد امام موسی صدر سؤال کردیم و ایشان تأکید کردند که امام موسی صدر زنده است و حوادثی در آینده رخ خواهد داد و ایشان باز خواهد گشت و این جمله را گفتند که ایشان ذخیرۀ الهی است و خداوند خواسته‌اند که ایشان را ذخیره کنند تا زمانی برگردند و نقش مهمی در رابطه با قضایای جهان اسلام ایفا کنند.

 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

نشست خبری آخرین اخبار وضعیت امام موسی صدر، صبح چهارشنبه 4/12/1389 در مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در تهران با حضور حورا صدر، فرزند امام موسی صدر، مهدی فیروزان، داماد امام موسی صدر و محمدعلی مهتدی پژوهشگر و محقق سیاسی برگزار شد.

***
حورا صدر: هر لحظه امید ما به آزادی امام موسی صدر بیشتر می‌شود

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، متن سخنان سرکار خانم حورا صدر، فرزند امام موسی صدر در نشست خبری آخرین اخبار وضعیت امام موسی صدر به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم
رب اشرح لی صدری ویسر لی امری واحلل عقدة من لسانی یفقهوا قولی
ابتدا از تشریف فرمایی شما عزیزان تشکر می‌کنم و امیدوارم که همواره در تبیین حقیقت و دفاع از حق‌جویان موفق باشید و در این شرایط تاریخی تحولات منطقه، همراه تاریخ سازان آینده را بسازید.
- سی و دو سال، بلکه سی و سه سال است که ما از غیبت امام موسی صدر رنج می‌بریم.
- سی و سه سال است که امام موسی صدر از اینکه از صحنه فعالیت‌های خود و جهان اسلام، از به دوش کشیدن مسئولیت‌های رهبری خود دور است رنج می‌برد.
- البته رنج ما کجا و رنج او کجا
- سی و سه سال است که امام در بند است و از شرایط او هیچ اطلاعی نداریم
- سی و سه سال است که ما در بی‌خبری هستیم.
- سی و سه سال است که حسرت می‌خوریم و هر روز بر بار افسوسمان افزوده می‌گردد که اگر امام از لبنان ربوده نمی‌شد لبنان امروز و امروز خاورمیانه به گونه‌ای دیگر بود.
- سی و سه سال است که امام و دو همراهشان در زندان‌های قذافی اسیرند
- قذافی به شهادت تاریخ و دادگاه‌های لبنان و ایتالیا و اطلاعات منابع مختلف اطلاعاتی و امنیتی و از همه مهمتر به قضاوت وجدان‌های پیدا و آگاه جهان مسئول مستقیم ربودن امام موسی صدر است. و آزادی و آزادگان، حقیقت و حق جویان را از حضور امام عقل و حقیقت محروم کرده است.
مستندات و احکام قضایی موجود در پرونده قضایی ربودن امام صدر نشان می‌دهد که قذافی چگونه
1- ربودن امام را طراحی کرده است.
2- برای تبرئه خود چه سناریوهایی را ساخته و پرداخته است.
3- چگونه اسناد و مدارک دروغین جعل کرده
4- چگونه شاهدان دروغین ساخته است.
5- چگونه همواره در تحریف حقیقت و انحراف افکار عمومی کوشیده است.
نقطه عطف سی و سال ربودن امام موسی صدر در سال 2002 و در روز به اصطلاح ملی لیبی است که قذافی در سخنرانی خود به ربودن امام در لیبی اعتراف کرد و بر همه جعلیات و سناریوهای پیشین دستگاه حکومت لیبی خط بطلان کشید.
افسوس که برخی از محافظه‌کاری‌ها، تنبلی‌ها و بی‌مسئولیتی‌های برخی حکام اجازه نمی‌داد تا پیش از اعتراف قذافی، به ندای استمداد خانواده امام و شیعیان لبنان پاسخ مثبت دهند.
بگذریم... امروز دومینوی منطقه و شرایط جهان اسلام در حال دگرگون شدن است و مردم مظلوم و مجاهد لیبی به فریاد آمده‌اند و اخبار آن را می‌بینیم و می‌شنویم.
هر چند که ماهیت وحشیانه قذافی در این سال‌ها تدریجاً روشن شده اما حوادث چند روز اخیر لیبی پرده‌های بسیاری از چهرة او برداشته است.
جای تأسف است که بگوییم چند روزی است که برخی مسئولان، ناگزیر به حقانیت و حقیقت هشدارهای ما اعتراف می‌کنند.
جنایت‌هایی که امروز در لیبی اتفاق می‌افتد، بی‌سابقه است.
همان‌گونه که ماجرای ربودن امام موسی صدر در تاریخ مناسبات سیاسی جهان بی‌سابقه است.
خانواده و شیعیان امام در لبنان اولین مجروحان وحشی‌گری‌های قذافی هستند.
امروز در خدمت شما هستم تا دربارة سؤال‌های بی‌شماری که علاقه‌مندان به امام در ایران لبنان و عراق می‌کنند و همبستگی و همدلی‌ها و نگرانی‌های مردم گفت‌وگو کنیم.
امروز همه ما پی‌گیر و مراقب وضعیت لیبی هستیم و بسیار امیدوار به بازگشت عزیزانمان امام صدر و شیخ یعقوب و عباس بدرالدین.
بارالها ای خداوند قادر متعال این سه عزیز را به حوزه فعالیت خود لبنان بازگردان
روز به روز، ساعت به ساعت امیدهایمان بیشتر می‌شود و انشاءالله آرزویمان زودتر تحقق می‌پذیرد.
دوستان شرایط، شرایط حساسی است اطلاعات درست و نادرست و آرزوها و دشمنی‌های بسیاری در کنار است.
ما هم با دقت و از طرق گوناگون اخبار را پیگیری می‌کنیم
اما باید هوشیار باشیم بازی نخوریم و اجازه ندهیم مانند سی و سه سال گذشته دیگران بازی بخورند
- باید درست عمل کنیم
- آنچه که مهم است اخبار رسانه‌ها و تأییدات گوناگون اخیر مبنی بر حیات امام و زندانی بودن ایشان و دو همراهشان در لیبی است
- واقعیتی که سی و سه سال است فریاد می‌زنیم که امام در زندان‌های قذافی است اما انگار باید صدها تن لیبیایی قربانی می‌شدند تا مسؤولان باور کنند.
- سی و سه سال است که حیات و آزادی امام را فریاد می‌زنیم اما کو گوش شنوا
- سی و سه سال است که فریاد می‌زنیم تا این مرد بزرگ را، این شخصیت تاریخ ساز را که ایرانی هم هست از بند قذافی آزاد کنید و از پشت میله‌ها رهایش نمایید اما گویی اهالی سیاست خواب بودند شاید هم هنوز شاید به کمک شما رسانه‌ها از خواب بیدار شوند.
امام موسی صدر زنده است همه اخبار و اطلاعات رسیده حیات پر برکت او را ثابت می‌کند و همه دلایل عقلی و شرعی و عرفی زندانی بودن وی را در لیبی تأکید می‌کند.
اما به ما می‌گفتند شما عاطفی برخورد می‌کنید
بگذریم... شرایط حساسی است امیدمان روز به روز بیشتر می‌شود امیدوارم که دوستان طوری عمل کنند که هر چه زودتر شاهد آزادی این سه عزیز و بازگشتشان به لبنان باشیم.
در خاتمه ما هم با دعای حضرت آیت الله سیستانی همراه می‌شویم که گفتند: همه مسلمانان دست به دعا شوند که چشم ما به جمال امام موسی صدر روشن شود. انشاءالله.

فرزند امام موسی صدر در ادامه این نشست، گفت: ما امیدواریم و باید صدایمان را به دوستانی که در لیبی هستند و انقلابیانی که آنجا فعالیت می‌کنند برسانیم که طوری عمل کنند تا رفتارشان حافظ جان امام موسی صدر باشد و ان‌شاءالله بتوانیم هرچه زودتر خدمتشان برسیم.

در بخش پرسش و پاسخ نشست خبری آخرین اخبار وضعیت امام موسی صدر، حورا صدر، فرزند امام موسی صدر گفت: شرایطی که امروز در آن به سر می‌بریم، بسیار حساس است و اطلاعات گوناگونی، درست و نادرست، خوب و بد به دست ما می‌رسد. ما با دقت و از طرق گوناگون پی‌گیر اخبار هستیم ولی باید هوشیار باشیم که بازی نخوریم و اجازه ندهیم مانند سی و سه سال گذشته دیگران بازی بخورند و باید درست عمل کنیم.

وی در پاسخ به خبرنگار شبکه‌ خبر درباره شایعات نزدیک به واقعیت و اخباری که از زنده بودن امام موسی صدر با توجه به تغییرات اخیر کشور لیبی گفت: این اخبار این روزها بسیار منتشر شده است و آنچه مسلم است این است که حرفی است که سالها ما فریاد زدیم، باز عملاً تأیید می‌شود و همه به این مسئله پی می‌برند که امام موسی صدر زنده است و باید کاری کرد.

صدر افزود: همه می‌دانیم که لحظه به لحظه خبرهایی می‌آید، تأیید می‌شود، تکذیب می‌شود، امروز چیزی می‌گویند، فردا چیز دیگری می‌گویند و این مسئله بسیار حساس است. ما امیدواریم و باید طوری عمل کنیم که حافظ جان امام موسی صدر باشیم و ان‌شاءالله بتوانیم هرچه زودتر خدمتشان برسیم.

وی در پاسخ به خبرنگار دیگری درباره وظیفه‌ای که مجامع بین‌المللی در قبال این قضیه دارند، گفت: مجامع بین‌المللی سی سال است که خواب هستند و کاری نکرده‌اند. اما به هرحال ما امیدواریم و ان‌شاءالله بهترین راه را به کسی که باید انجام بدهد، پیشنهاد می‌کنیم و در تماس هستیم که بهترین راه گزینش شود.

حورا صدر در پاسخ به این سؤال که: شما چه‌قدر احتمال می‌دهید که دولت‌ها، چه در ایران و چه در لبنان بخواهند به این قضیه وارد شوند و ایشان را پیدا کنند، گفت: همان قدر که در این سی و سه سال کار کردند. به هرحال الان شرایطی است که طبیعتاً اقدامی متفاوت و کارهای دیگری را می‌طلبد. شرایط کاملاً فرق کرده، درخواست‌ها و توقعات و انتظارات ما طبیعتاً با دوران پیش از این شرایط لیبی بسیار متفاوت است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکراتی دراین باره داشته اند یا نه، گفت: پیگیری‌هایی انجام شده و ما همچنان پیگیر هستیم و طبیعتاً چون شرایط فرق کرده نوع پیگری‌ها هم فرق کرده و امیدواریم که به امید خدا به نتیجه برسد.

صدر درباره تأثیر حضور امام موسی صدر در صورت آزادی و برگشتن ایشان گفت: این سالها هر اتفاقی که می‌افتاد، می‌گفتیم اگر امام موسی در صحنه حاضر بودند ممکن بود چه اتفاقی بیفتد چگونه عمل می‌کردند و فعالیت می‌کردند که جلو بسیاری از ناحق‌ها را می‌گرفتند و چگونه ملت‌شان را به سوی اعتلا و بزرگی و موفقیت رهبری می‌کردند. به هرحال حضورشان حتماً مؤثر است با توجه به شناختی که از شخصیت ایشان و رفتار و ارتباطات ایشان چه با مردم و چه با مسئولان داریم. ان‌شاء‌الله ایشان بیایند ما هرچه را که گفتند، انجام می‌دهیم.

پرسش بعدی این بود که آیا پرونده قذافی به اینترپل تحویل داده شده است، که فرزند امام موسی صدر پاسخ گفت: مراحل قضایی شرایط خاص خودش را می‌طلبد و خیلی دقیق همچنان پیگیری می‌شود و همان‌طور که می‌دانید تا قبل از این حوادث، تاریخ دادگاه 4 مارس که مصادف با 13 اسفند است تعیین شده که آغاز محاکمۀ قذافی است به همراه اعوانش که در این کار به او کمک کردند و جعل سند و شاهد کردند. ان‌شاءالله این دادگاه برگزار می‌شود و همۀ اقدامات لازم در این دادگاه انجام شده و می‌دانید که در بالاترین سطح دادگاه‌های لبنان این مسئله بررسی و انجام می‌شود.

صدر در باره این موضوع که آیا امام موسی صدر پس از بازگشت به لبنان می‌روند یا ایران، افزود: صحنۀ فعالیت ایشان لبنان بود ما فکر می‌کنیم که به لبنان برمی‌گردند و البته این مسئله به تصمیم خود ایشان برمی‌گردد.

***
مهتدی: همه شواهد دال بر زنده بودن امام موسی صدر است / امیدواریم ظرف ساعت‌ها یا روزهای آینده این مسئله روشن شود

پژوهشگر و محقق علوم سیاسی، با بیان این‌که همه‌ شواهد از گذشته تا کنون، دال بر زنده بودن امام موسی صدر است، گفت: ما امیدوار هستیم که ظرف ساعت‌ها یا روزهای آینده با روشن شدن وضع لیبی و پیروزی انقلاب ان‌شاءالله این مسئله بعد از سی و دو سال به خوبی و خوشی حل شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، دکتر محمدعلی مهتدی، پژوهشگر و کارشناس مسائل خاور میانه، در نشست خبری آخرین اخبار وضعیت امام موسی صدر گفت: در زمان ربوده شدن امام موسی صدر بنده خبرنگار صداوسیما در بیروت بودم تا ده سال این مسئولیت را در بیروت داشتم و طبیعتاً بنا بر وظیفۀ خبرنگاری خودم این مسئله را دنبال کردم و بعد هم در کنار خانواده، این پیگیری را ادامه دادم و طبیعتاً یک روزنامه‌نگار و خبرنگار کنجکاوی خاصی دارد و هر شایعه‌ای را نمی‌پذیرد و دنبال منبع خبر می‌گردد و مسائل را با دقت ارزیابی می‌کند.

وی افزود: در طی این سال‌ها شاهدان بسیاری از لیبی آمده‌اند و گفته‌اند که امام موسی صدر را دیده‌اند. شاید اولین کسی که چند ماه بعد از ناپدید شدن امام موسی صدر این را اظهار کرد یک پزشک پاکستانی بود که به لندن آمده بود و در آن زمان برای سلیم اللوزی سردبیر مجلۀ الحوادث تعریف کرد که من در لیبی بودم و من را برای معالجۀ کسی به زندانی در جنوب شرقی لیبی بردند و مشخصاتی که ایشان از بیمار می‌گفت، کاملاً با امام موسی صدر تطبیق داشت.

دکتر مهتدی افزود: بعد از آن یک نقاش ساختمان و برق‌کار به لبنان آمدند و گفتند که کارگران بسیاری در زندان‌ کفرا امام موسی صدر را دیده‌اند. حتی برقکار گفت که با امام صحبت کرده و صحبت‌هایش را هم گفت. بعد از آن ما شاهدان بسیاری داشتیم که به لبنان یا جاهای دیگر می‌آمدند و اظهار می‌کردند که امام را دیده‌اند و مشخصاتی که می‌دادند، کاملاً با مشخصات امام موسی صدر وفق داشت.

وی با بیان این‌که امام موسی صدر برای آخرین بار در ساعت یک بعدازظهر 31 اوت 1978 در حالی که از هتل شاطیء بیرون آمده‌اند، دیده شده‌اند، و قاعده‌ی استصحاب می‌گوید باید به زنده بودنشان حکم داد، افزود: براساس این قاعده و براساس شاهدانی که آمدند و دیده‌اند که امام در زندان کفرا و بعد هم در زندان شهر سبها زنده بوده است، از نظر ما فرض قریب به یقین این است که امام زنده هستند.

دکتر مهتدی با اشاره به اوضاع کنونی لیبی گفت: اکنون اوضاع لیبی به هم ریخته است و شما می‌دانید که در حال حاضر دولت لیبی و شخص قذافی و پسرانش در کاخ خودش در در شهر طرابلس محاصره است و بقیۀ کشور در دست مردم و قبائل و انقلابیان است. این رژیم آخرین نفس‌های خودش را به شکل مذبوحانه‌ای می‌کشد در این شرایط هرج و مرج تنها کاری که می‌شود کرد این است که از همۀ افراد ملت لیبی و بسیاری از واحدهای ارتش و پلیس که به مردم پیوسته‌اند، بخواهیم در این شرایط مراقب زندگی امام موسی و بقیۀ زندانیان باشند.

وی ادامه داد: ما خبرهایی داشتیم که بسیاری از زندان‌ها باز شده و زندانی‌ها فرار کرده‌اند. در این شرایط شایعات زیاد است و ما هم نمی‌توانیم اطلاعات دقیقی به دست بیاوریم. ما امیدوار هستیم که ظرف ساعت‌ها یا روزهای آینده با روشن شدن وضع لیبی و پیروزی انقلاب ان‌شاءالله این مسئله بعد از سی و دو سال به خوبی و خوشی حل شود.

دکتر محمدعلی مهتدی در این نشست گفت: به عنوان کسی که سال‌ها در خدمت امام موسی صدر و شهید چمران بوده‌ام خدمت خواهران و برادران عرض می‌کنم که امام موسی شخصیتی منطقه‌ای و بین‌المللی هستند یعنی نه تنها یک مرجع و یک فقیه و رئیس مجلس اعلای شیعه لبنان هستند بلکه یک شخصیت اندیشمند و فکری هستند و در زمینه‌های گوناگون، به خصوص هم‌زیستی ادیان و مذاهب و گفت‌وگوی تمدن‌ها صاحب نظر هستند.

وی افزود: اگر ایشان در آستانۀ پیروزی انقلاب اسلامی در ایران حضور داشتند، قاعدتاً نقش منطقه‌ای بازی می‌کردند و خیلی‌ها معتقدند علت ربوده شدند ایشان این بوده که در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، منطقه از چنین شخصیت بزرگی و نقشی که می‌تواند بازی کند محروم شود.

مهتدی گفت: بسیاری از دستگاه‌های اطلاعاتی و نهادهای مختلف در طول این سال‌ها سعی کردند با پخش خیلی از شایعات از این محبوبیت امام استفاده کنند. مثلاً من یادم است که در سال 1982 وقتی ارتش رژیم صهیونیستی به لبنان حمله کرد و لبنان را اشغال کرد، در آغاز ورود به جنوب لبنان شایعه کردند که اسرائیل امام موسی صدر را پیدا کرده و با خودش می‌آورد. هدف آنها این بود که مردم جنوب لبنان را خوشحال کنند و به عنوان یک ارتش رهایی‌بخش وارد شوند نه به عنوان ارتش متجاوز. و بعد مشخص شد که این یک شایعه بیشتر نبوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: در جمهوری اسلامی ایران قبل و بعد از پیروزی انقلاب، حضرت امام خمینی (ره) خیلی روی این مسئله تأکید داشتند. زمانی که در پاریس بودند نماینده‌ای را فرستادند برای مذاکره با قذافی در مورد امام موسی صدر و بعد از پیروزی انقلاب هم کمیتۀ تحقیقی تشکیل دادند که به لیبی بروند که مسئله امام موسی صدر و همراهان ایشان را روشن کنند که البته این کمیته به دلایلی در آن زمان اعزام نشد.

در طول این سال‌ها هم مرتب خانوادۀ امام چه در ایران و چه در لبنان این مسئله را دنبال کردند اما متأسفانه به نتیجۀ ملموس و مهمی نرسیدند که این ناشی از وجود سرهنگ قذافی و رژیم خونریز و امنیتی و پلیسی او و حمایت خیلی از دستگاه‌های اطلاعاتی و امریکایی از قذافی بوده.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: خارج از این چارچوب، نکته دیگری را به عرض شما می‌رسانم که یک مسئلۀ معنوی است ما روزی در محضر حضرت آیت‌الله بهجت بودیم و آیت‌الله بهجت معروف هستند که ایشان شفافیتی از نظر روحی داشتند و به عوالم فوق مادی مسلط هستند.

ما از حضرت ایشان در مورد امام موسی صدر سؤال کردیم و ایشان تأکید کردند که امام موسی صدر زنده است و حوادثی در آینده رخ خواهد داد و ایشان باز خواهد گشت و این جمله را گفتند که ایشان ذخیرۀ الهی است و خداوند خواسته‌اند که ایشان را ذخیره کنند تا زمانی برگردند و نقش مهمی در رابطه با قضایای جهان اسلام ایفا کنند.

مهتدی گفت: البته این یک مسئلۀ معنوی است و خارج از چارچوب‌های سیاسی و تحلیل‌های مادی خودمان. اما مطلبی است که شخصی در سطح آیت‌الله بهجت فرمودند که برای ما به عنوان شاگردان امام و دوستاران و خانوادۀ امام امیدبخش بوده و هست.

***
مهندس فیروزان: بازگشت امام موسی صدر، یعنی بازگشت تصوری تازه از مبانی دینی و از خاورمیانه‌ای جدید

در ادامه این نشست، مهندس مهدی فیروزان، داماد امام موسی صدر در پاسخ به سؤالی درباره موضع اخیر سفیر ایران در سوریه درباره قضیه امام موسی صدر گفت: آقای موسوی الان در مورد پرونده امام موسی صدر مسئولیتی ندارند. ما چند سال پیش از ایشان خواهش کردیم که مسئولیتی که داشند، صرف نظر کنند و کردند و به نظر من این بیشتر شبیه یک علاقه‌مندی شهروندی است نه موضع کسی که مسئول باشد و الان در ایران کمیته‌ای که مسئول پیگیری قضیه امام موسی صدر باشد، نیست و آقای موسوی هم مسئولیتی ندارند.

وی افزود: این را همه می‌دانید که علم آمار مانند هر علم دیگری به فعالیت‌های اطلاعاتی، امنیتی و پی‌گیری‌هایی که در حوزه‌های مختلف وجود دارد، کمک می‌کند. روی مجموعۀ اخبار مثبت و منفی در مورد حیات امام یک کار آماری شده است؛ مجموعۀ اطلاعات آشکار و پنهان، اطلاعات دستگاه‌های امنیتی، اطلاعات مسئولان و اطلاعاتی که ما از مقامات کشورهای عربی گرفتیم. مثلا ًزمان اجلاس سران کشورهای اسلامی من در خدمت خانم صدر ملک عبدالله، پادشاه سعودی، را دیدیم و اطلاعاتی که او گفت و مسائلی را که ایشان و سایر کشورها گفتند مسئولیت همه ما را چه ایرانی، چه مسلمان و چه آزادی‌خواه در حفظ جان امام صدچندان می‌کند.

داماد امام موسی صدر افزود: شاید به این دلیل که همیشه امکانات پیگیری محدود بود ما با این استحکام نمی‌توانستیم صحبت کنیم که امام در قید حیات هستند به این دلایل، شاید یکی از مهمترین دلایلش مسئول دستگاه امنیت خود لیبی است که در سال 87 از لیبی گریخت و در مصاحبه‌ای حیات امام و جان امام را اعلام کرد و زندان امام را اعلام کرد و بعد از آن هم لیبی او را دزدید. وقتی به لندن رفت با حیله‌ای او را به مصر کشاندند و بعد از مصر هم او را دزیدند و از سرنوشت او هم خبری نیست.

وی ادامه داد: بنابراین مجموعۀ اطلاعات امنیتی که در این سال‌ها از جانب دستگاه‌های اطلاعاتی و مقامات کشورهای عربی در اختیار خانواده قرار گرفته همه دال بر حیات امام است.

مدیر عامل شهر کتاب گفت: من فکر می‌کنم الان که رژیم قذافی هم در حال سقوط است جا دارد که ایران مذاکراتش را که در زمان آقای خاتمی با قذافی پیش‌برد، منتشر کند چون در آن مذاکرات دولت قذافی مسئولیت ربودن امام را به عهده گرفت. بیش از حد احتمال یا اطلاع امروز در مورد حیات امام می‌شود برنامه‌ریزی و فعالیت کرد.

این که چه کارهایی باید کرد طبیعت این شرایط طبیعت ویژه‌ای است خیلی از این کارها را ممکن است که به شکل برنامه‌ریزی بشود پیش برد و خیلی از کارها را هم نمی‌شود با برنامه‌ریزی پیش برد یک اتفاق می‌تواند خیلی از معماها را حل کند و امام را برگرداند بنابراین سعی ما این است که طی ساعت‌های آینده هر اطلاعی را که به دستمان آمد، منتشر کنیم.

مهندس فیروزان گفت: بازگشت امام یعنی بازگشت یک تصور جدید از یک خاورمیانۀ جدید، تصور یک تعریف جدید از مبانی دینی راهگشا، تصور جدید از پیوند دین و زندگی، گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت، گفتگوی شیعه و سنی و اگر جهان اسلام به شیوه‌ای که امروز شکل نوینی می‌گیرد و این مخالف خاورمیانه نوینی است که در ذهن آقای بوش می‌گذشت و من فکر می‌کنم همۀ این حوادث معلول نارضایتی جهان اسلام از عملکرد بوش و صهیونیسم آن زمان است به همین دلیل فکر می‌کنم نیازمند یک تفکر و مکتب جدید در تعریف جدید جهان اسلام هم هستیم و به همین دلیل احساس می‌کنم از نظر تاریخی هم جای امام موسی صدر خالی است و آمدنشان می‌تواند این خلاً را پر کند.

مهندس فیروزان در ادامه، در پاسخ به پرسش دیگری درباره گروهی که از لیبی آزاد شدند و در پاریس اعترافاتی داشتند، گفت: لیبی از حکومت‌های بسیار وحشی حکومت اسلام است و حتماً شما هم اطلاعات دارید. زمانی که امام صدر را گرفته بود وقتی ما به دنیا می‌گفتیم که این قابل اعتماد نیست یا توجه داشتند و یا ملاحظات سیاسی اجازه نمی‌داد اما امروز می‌بینیم با کشتن مردم توسط هواپیماهای خودشان این را نشان داد که می‌تواند این کار را هم بکند.

وی افزود: لیبی زندانی‌های سیاسی زیادی داشت ولی ناگهان تغییری در حکومت لیبی با جابه‌جایی قذافی با سیف‌الاسلام پیش آمد، البته سیف‌الاسلام از قذافی هم بدتر است؛ چون به زبان و ادبیات امروز دنیای مدرن آشناست و بیشتر می‌تواند جنایت کند. اما زمانی که لیبی داشت جانشینی قذافی با سیف‌الاسلام را تنظیم می‌کرد احتیاج به روابط جدید با غرب بود و احتیاج به بازسازی چهرۀ خودش داشت و طبیعتاً فشار دستگاه‌های حقوق بین‌الملل را پذیرفت و تعدادی از زندانیان سیاسی را آزاد کرد. عده‌ای از زندانیان آزاد شدند که بیشترین‌شان سی سال در زندان قذافی بودند و کمترین‌شان هجده سال. سیصد و خرده‌ای زندانی سیاسی آزاد شدند که طبیعتاً هم غربی‌ها خیلی روی آن تبلیغات کردند و هم سیف‌الاسلام و هم دولت لیبی.

فیروزان توضیح داد: بعضی از این‌ها اصلاً لیبیایی نبودند بعضی‌ها فلسطینی‌ بودند اینها از لیبی بیرون آمدند و توانستند فرار کنند، در پاریس مصاحبۀ مطبوعاتی داشتند. در این مصاحبه اتفاقاتی را که در سال‌های زندان پیش آمد بیان کردند. مجموعۀ این اطلاعات موجود و مکتوب است و در محاکم قضایی بین‌الملل هم موجود است و سازمان عفو بین‌الملل هم این اطلاعات را دارد، سازمان حقوق بشر هم این اطلاعات را دارد. از مواردی که آنها اعلام کردند دیدن امام موسی صدر در سال 2002 در ماه رمضان در زندان ابوسلیم است و اطلاعاتی هم که درباره امام می‌دادند، اطلاعات درستی است. بعد از آن سازمان عفو بین‌الملل در گزارش هر ساله خودش مسئلۀ امام موسی صدر و ضرورت پیگیری این قضیه را منتشر کرد و یکی از اسناد برای مجموعه عفو بین‌الملل بود.

مهندس فیروزان گفت: بسیاری از اینان که آزاد شدند نیز این تصور در موردشان وجود داشت که کشته شده‌اند و جالب است که وقتی در مورد این گروهی که آزاد شدند، چه حقوق بشر و چه عفو بین‌الملل و چه خانواده‌ها پی‌گیری می‌کردند، تقریباً همین سناریوهایی را می‌گفتند که در مورد امام ‌گفتند. که این ها رفته‌اند، قبائل این‌ها را گرفتند و... فقط سناریوی رفتن با هواپیمای آلیتالیا نبود وگرنه بقیه این چیزها را گفته بودند. در حیات این سیصد و خرده‌ای آدم شک داشتند و وقتی آزاد شدند، دیدند که برای بسیاری از اینها مراسم گرفته شده بود یعنی اتفاقاتی که در لیبی می‌افتد با هیچ کدام از تجربه‌های ما قابل تطبیق نیست.

داماد امام موسی صدر گفت: بنده سال‌هاست در تلاشم به مسئولان بگویم که لیبی با هیچ الگوی دیگری از تروریسم قابل تحلیل نیست و یک الگوی غیر قابل پیش‌بینی و محاسبه است. همین ‌طور که الان هم در نوع برخوردش با مردم منحصر به فرد است.

فیروزان گفت: سخنرانی دیشب قذافی حتی شبیه سخنرانی یک اشغالگر برای کشوری که اشغال‌کرده نبود یا سخنرانی دو قبیله‌ای که با هم جنگ دارند. من گاهی لیبی را قبیله‌ای تحلیل می‌کنم اما سخنرانی قذافی سخنرانی رئیس قبیله علیه رئیس قبیله دیگری هم نیست یعنی خارج از تمام نرم‌های تاریخ سیصد سال قبایل و جنگ‌های کشورهاست. بنابراین توصیه من امروز به تمام مسئولان و تمام کسانی که می‌خواهد فعالیت کنند، این است که لیبی مشابه ندارد و ما باید از درس‌های دیگرمان برای تحلیل آینده لیبی استفاده کنیم.

فیروزان در خاتمه گفت: مجموعه تحلیل‌ها و اتفاقات و تجربیات دال بر این است که کسانی که کمیته‌های استقبال را تشکیل داده‌اند چه در ایران و چه در لبنان کار بسیار درستی کرده‌اند.
مطالب مرتبط

از ملاصدرا تا امام صدر

انقلاب اسلامی، امام موسی صدر و خاورمیانه اسلامی

انسجام و همبستگي اسلامي در انديشه و عمل امام موسي صدر

فكر سياسى امام موسى صدر (1)

فکر سياسى امام موسى صدر(2)

فكر سياسى امام موسى صدر (3)

موسی! تو سی شب وعده کرده بودی نه سی سال

راز محبوبیت امام موسی صدر؟

امام موسي صدر همان وقت نيز آدم روشني بود

دکتر سریع القلم: مجذوب اندیشه امام موسی صدر شدم

ايران و ليبي و قصه غربت امام موسي صدر

امام سید موسی صدر در غربت غربی

برای نخستین بار: تدوین اندیشه سیاسی امام موسی صدر

توضیجاتی مجدد بر حاشیه دیگر دکتر کمالیان

گپ و گفتی با دکتر محسن کمالیان

امام موسی صدر و مصطفی عقاد

یادی از امام موسی صدر

نای و نی

شریعتی، چمران و امام موسی صدر

درباره امام موسی صدر

امام موسی صدر و اولویت آزادی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید