جدیدترین مطالب

امروز سایت بازتاب خبر از انتشار کتابی با عنوان تأملی بر فلسفه امام موسی صدر در امریکا داد. متأسفانه چهره امام موسي صدر به ویژه ابعاد فلسفی و سیاسی فکر ایشان در ايران آن چنان كه بايد شناخته شده نيست. ايشان داراي افكار بسيار بلند و عميقي است كه هنوز به درستی آن توجه نشده و صرفاَ مسأله ربودن ایشان در این سال ها آن هم به طور نیم بندی مطرح بوده است. تعدادی از دوستداران اندیشه ایشان در سال های اخیر فعالیت های خوبی در جهت نشر اندیشه ایشان انجام داده اند. از جمله می توان به آغاز طرح تدوین اندیشه سیاسی ایشان در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره کرد. این طرح توسط نگارنده در حال تدوین است و امید می برم با توجه به اطلاعاتی که در طی سال های اخیر درباره اندیشه ایشان به دست آورده ام به زودی مرحله تدوین و نگارش اندیشه ایشان نیز آغاز گردد. پیش از این نیز گزیده ای از فکر سیاسی امام صدر تدوین و در فصلنامه علوم سیاسی منتشر شد که مورد توجه و استقبال علاقه مندان فکر و اندیشه قرار گرفت. سه مقاله منتشره در بخش مقالات همین سایت موجود است.

************

امروز سایت بازتاب خبر از انتشار کتابی درباره اندیشه امام سید موسی صدر در امریکا داد.

این كتاب که با عنوان «Reflection on the philosophy of Imama musa sadr» (تأملي بر فلسفه امام موسي صدر) منتشر شده است شامل يازده فصل موجز، يك ديباچه، بخشي هم براي مقدمه به قلم پروفسور صفوي تشكيل شده كه عبارتند از:

1. پيش‌نويسي از «سيدج صفوي»
2. ديباچه
3. زندگينامه امام موسي صدر
4. تأملي بر انديشه امام موسي صدر
5. فراق همچو پنجره‌هايي به سوي تمدن

6. صدور آزادي
7. صدر و دين در دنياي امروز
8. تمدن ديني
9. تعليم و تربيت در آينه حكمت ديني
10. دين و نهضت‌هاي آزادي بخش

11. دين، ارزش‌ها و گفتمان‌هاي انسان‌شناسي
12. دين و جامعه
13. انسان و خدا
14. پايان
15. فهرست

به گفته نويسنده، در اين كتاب، فرض بر اين بوده است كه امام موسي صدر به رغم شهرت جهاني‌اش به عنوان يك سياستمدار خبره، هنوز از نظر فكري شناخته نشده و بيشتر كتاب‌هايي كه درباره اين عزيز بزرگوار به زبان‌هاي انگليسي، آلماني، روسي، سوئدي منتشر شده، تنها به نقش ايشان در لبنان آن هم در كسوت سياست پرداخته است.
در اين كتاب، تلاش بر اين بوده كه بيشتر تفكر ايشان به زبان ساده انگليسي ارايه شود.

دين‌محوري ايشان و انديشه روشن وي در برخورد با افكار و مكاتب گوناگون و نيز راهكارهاي عملي او، از جمله نكاتي است كه در اين كتاب به آن توجه شده است.

گفتني است، اين كتاب توسط xlibris در آمريكا چاپ شده و نويسنده آن سيدجواد ميري است. وي در دانشگاه chita state در سيبري روسيه تدريس مي‌كند.

متأسفانه چهره امام موسي صدر در ايران نيز آن چنان كه بايد شناخته شده نيست. ايشان داراي افكار بسيار بلند و عميقي است كه هنوز به درستی آن توجه نشده و صرفاَ مسأله ربودن ایشان در این سال ها آن هم به طور نیم بندی مطرح بوده است.
قابل اشاره است که تعدادی از دوستداران اندیشه ایشان در سال های اخیر فعالیت های خوبی انجام داده اند. از جمله می توان به آغاز طرح تدوین اندیشه سیاسی ایشان در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره کرد. این طرح توسط نگارنده در حال تدوین است و امید می برم با توجه به اطلاعاتی که در طی سال های اخیر درباره اندیشه ایشان به دست آورده ام به زودی مرحله تدوین و نگارش اندیشه ایشان نیز آغاز گردد.

پیش از این نیز گزیده ای از فکر سیاسی امام صدر تدوین و در فصلنامه علوم سیاسی منتشر شد که مورد توجه و استقبال علاقه مندان فکر و اندیشه قرار گرفت. سه مقاله منتشره در بخش مقالات همین سایت موجود است.
امیدوارم با طرح اندیشه و افکار امام موسی صدر مسأله غیبت طولانی ایشان نیز حل شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید