چاپ
دسته: امام موسی صدر
بازدید: 1569
امام موسی صدر مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را در لبنان پیاده کرد
استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به اینکه امام موسی صدر در لبنان مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را پیاده کرد، گفت: امام موسی صدر در لبنان تحولی اجتماعی ایجاد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نقد و بررسی کتاب "پیشوایی فراتر از زمان" به عنوان درآمدی بر نظام فکری و سیره عملی امام موسی صدر، اثر محمود سریع‌القلم عصر امروز سه شنبه 16 اسفندماه با حضور مؤلف در مرکز فرهنگی شهر کتاب نقد و بررسی شد.

دکتر سید کاظم صدر استاد اقتصاد دانشگاه شهید بهشتی تهران با اشاره به اینکه دکتر سریع القلم مؤلف کتاب بر روی چند جنبه از شخصیت امام موسی صدر در کتاب پرداخته گفت: یکی از ویژگی‌های امام موسی صدر دانش و اجتهاد فقهی ایشان است. ایشان عالمی است که مدارج فقهی را طی کرده و تفقه در دین را فرا گرفته است.

وی افزود: روحانیونی داریم که روشنفکر هستند و نظریاتی را ارائه می دهند که گاهی ممکن است از نظر سیاسی مطلوب باشد ولی خیلی از آنها با موازین دینی مطابقت ندارد. لذا مهم است که عالم تأثیری که می گذارد بر اساس موازین دینی باشد.

وی با اشاره به اینکه امام موسی صدر به لبنان رفت تا برداشتهای خود از اسلام را در آنجا پیاده کند گفت: تحول اجتماعی ایجاد کردن کار بسیار سخت و دشواری است که امام موسی صدر در لبنان انجام داد. مردم را تغییر دادن، طایفه شیعه را متحول کردن، اسلام را به عنوان آیین به مسیحی ها معرفی کردن دارای اهمیت زیادی است که امام موسی صدر در لبنان آنها را انجام داد.

وی افزود: تعامل و همکاری امام موسی صدر با فلسطینی‌ها در لبنان و تأسیس مجلس اعلای شیعیان در لبنان از اقدامات مهم امام موسی صدر در لبنان است. تا زمان امام موسی صدر، همه طوایف در لبنان به غیر از شیعیان دارای سازمانی بودند که از دولت بودجه دریافت می کرند. امام موسی صدر در لبنان این سازمان را ایجاد کرد.

وی تأکید کرد: امام موسی صدر در لبنان مکتب اجتماعی و سیاسی اسلام را پیاده کرد و رفتار طوایف در لبنان را تحت تأثیر خود قرار داد.

در ادامه این نشست حجت الاسلام مهدی مهریزی با اشاره به اینکه امام موسی صدر قرائت انسانی از دین دارد گفت: او این قرائت را در عمل محقق ساخت.

وی تصریح کرد: در عرصه دینداری سه سطح قابل دریافت است که عبارتند از: سطح حقوق، سطح اخلاق و سطح رهایی انسان.

وی افزود: سطح اول، حقوق را معرفی می کند که کف دین است. لایه اخلاق لایه‌ای بالاتر است. سطح سوم و آخر رهایی انسان و تسلیم در برابر حق است. در امام موسی صدر سطح سوم قابل مشاهده است.

وی تصریح کرد: امام موسی صدر کرامت انسان را به معنایی که در قرآن آمده رعایت می کند. یعنی هر انسان به صرف انسان بودن دارای کرامت به ذات است و فکر کردن، سؤال کردن، افکار و اندیشه او محترم است.

وی در پایان یادآور شد: انسان و کرامت او جایگاه اول را در منظومه فکری و اخلاقی امام موسی صدر دارد. امام موسی صدر معتقد است که دین برای انسان است. قرآن نیز هستی را برای انسان می خواهد. باید توجه داشت که دینداری و داشتن اعتقادات دینی باعث می شود که انسان مشمول آیه گرامی ترین شما نزد خدا با تقوی ترین شماست بشود.

به گزارش مهر، کتاب "پیشوایی فراتر از زمان" به عنوان درآمدی بر نظام فکری و سیره عملی امام موسی صدر اثر محمود سریع القلم از سوی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر منتشر شده است.

کرامت انسان محور تفکر امام موسی صدر است/اسلام دین تعامل و دعوت
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به اینکه امام موسی صدر روحیه تعاملی دارد و نگاهی دعوتی به دین دارد، گفت: کرامت انسان محور تفکر ایشان است و او هیچ کس را طرد و حذف نمی کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نقد و بررسی کتاب "پیشوایی فراتر از زمان" به عنوان درآمدی بر نظام فکری و سیره عملی امام موسی صدر، اثر محمود سریع‌القلم عصر امروز سه شنبه 16 اسفندماه با حضور مؤلف در مرکز فرهنگی شهر کتاب نقد و بررسی شد.

دکتر محمود سریع‌القلم استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی در ابتدا به چرایی و دلایل نگارش این کتاب پرداخت و گفت: در اوایل انقلاب نسل امسال من دوران جوانی خود را پشت سر می‌گذاشتند و با شکل گیری انقلاب اسلامی امید و تلاشی به وجود آمد و روحیه‌ای به وجود آمد که کشور دارد در مسیر تغییر و تحول نه صرفاً اجتماعی بلکه تغییر اخلاقی و معنوی قرار می‌گیرد.

وی افزود: من در ابتدای انقلاب در ایران نبودم و وقتی بعد از یک دهه که از انقلاب گذشت به ایران آمدم و در دانشگاه شهید بهشتی تهران مشغول تدریس شدم. تا اوایل دهه 70 شمسی سه نکته توجه من را به خود جلب کرده بود.

مؤلف "عقل و توسعه یافتگی" افزود: نکته اول این بود که چرا در کشور ما روحیه تقابلی با جهان وجود دارد. جهانی که از نزدیک دیده بودم و از نظر من به مثابه بازار و عرصه بزرگی است که می توان از نکات مثبت آن استفاده کرد، چرا این روحیه با نظم جهانی وجود دارد.

وی تصریح کرد: نکته دوم این بود که چرا در کشور ما کسانی مسئولیت دارند که عموماً زیر متوسط هستند و متخصص آن کار نیستند. اگر ایران یک کشور آفریقایی بود که سابقه فرهنگی و ادبی نداشت و از داشتن مشاهیر محروم بود می شد آنرا پذیرفت. همچنین اگر اوایل انقلاب بود باز پذیرفتنی بود که در شرایط گذار به سر می بریم! اما این وضع و شرایط بهتر نشده بلکه بدتر هم شده است.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی افزود: نکته سوم که دلمشغولی من بوده این بود که چرا در کشور وقتی می خواهیم در مورد یک فرد صحبت کنیم ملاک اصلی مواضع سیاسی اوست. اگر کسی واجبات و مستحبات را رعایت کند اما در حوزه سیاسی متفاوت فکر کند، او از لحاظ دینی نیز مورد طرد قرار می گیرد. این سؤال مطرح است که اگر کسی جهان را متفاوت ببیند و دیندار باشد آیا در کشور ما جایی دارد.

مؤلف "اقتدارگرایی در عصر قاجار" در ادامه تصریح کرد: این سه نکته برای من جذاب بود و مورد آسیب شناسی قرار دادم. در این مسیر به دنبال الگوهایی بودم. تلقی من این است که دین اسلام دین تعاملی است و به دنبال فهم مسائل و ارتباط است و دعوت انسانها برایش مهم است. اسلام دینی جذبی است تا دفعی.

وی تصریح کرد: اگر ما با دنیا تعامل نمی کنیم از روی فکر و عقیده ما نیست بلکه از روی ضعف ماست. هند پارلمانی قوی دارد؛ برنامه هسته‌ای دارد و پیشرفته ترین تکنولوژی هسته‌ای را از غرب گرفته و با غرب تعامل دارد و فرهنگ و حاکمیت خود را نیز حفظ کرده است.

وی در ادامه به فرازهایی از نامه حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه به مالک اشتر اشاره کرد و گفت: در نامه حضرت امیر(ع) به مالک اشتر آمده که حضرت به مالک می فرماید برگزیده ترین وزیر تو، وزیری است که بهترین باشد در میان هم مسلکان تو و سخن حق را به تو دائما گوشزد بکند و کمتر تو را ستایش بکند.

وی یادآور شد: این دغدغه‌ها من را به سمت یافتن فردی که این تجلیات را در عرصه نظر و عمل در خود داشته باشد رهنمون شد. ابتدا می خواستم در مورد دکتر بهشتی بنویسم که دوستی توصیه کرد چون دوران مدیریت ایشان اندک بوده منبع در مورد عرصه عملی شخصیت ایشان اندک است. بر این اساس و بر اساس مطالعاتی که بر روی شخصیت امام موسی صدر انجام دادم شخصی که این تجلیات را داشته باشد را یافتم.

 مؤلف "عقل و توسعه یافتگی" افزود: امام موسی صدر روحیه تعاملی دارد و نگاهی دعوتی به دین دارد. کرامت انسان محور تفکر ایشان است. او هیچ کس را طرد و حذف نمی کند. باید توجه داشت که بسیاری از ارزشهایی که بر کشور ما حاکم بوده ارزشهای چپها و کمونیستها است.

وی تصریح کرد: امام موسی صدر اهل تعامل بود و به دنبال مشترکات بود و تفاوتها را به تأخیر می انداخت و نه اینکه اختلافها را اصلاً مطرح نکند. بسیاری از خلقیات ما خلقیات چپ است. بر این اساس به مسائل خیلی سیاسی می نگریم و سیاست زده هستیم.

وی با اشاره به اینکه امام موسی صدر مصلح اجتماعی و عالم دینی است گفت: روش مندی امام موسی صدر شاهکار ادبی و شخصیتی است. باید توجه داشت که امام موسی صدر با یک جهان بینی عمل می کند و در همه کارهای ایشان شاهد یک جهان بینی هستیم که این نشان از تربیت اصیل و خانوادگی ایشان است.

مؤلف "اقتدارگرایی در عصر قاجار" در ادامه تصریح کرد: امام موسی صدر وقتی وارد لبنان شد به دنبال کار سیاسی نرفت بلکه به دنبال کار تربیتی می رود و بعد کار اجتماعی انجام می دهد و سپس کار اقتصادی و در آخر کار سیاسی انجام می دهد.

استاد دانشگاه شهید بهشتی در پایان تأکید کرد: یک تفکر و نظم و یک چارچوب تسلسلی در عملکرد امام موسی صدر وجود دارد. این برخلاف آنچیزی است که در کشور صورت می گیرد.