جدیدترین مطالب

انتشارات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر کتاب «روح تشریع در اسلام» را از مجموعه آثار «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر» در ۱۸۰ صفحه منتشر کرده است.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ کتاب «روح تشریع در اسلام»، از مجموعه آثار «در قلمرو اندیشه امام موسی صدر» با ترجمه موسی اسوار و احمد ناظم منتشر شد.

این کتاب که برای نخستین‌بار منتشر می‌شود، دربردارنده مقاله امام موسی صدر در هفتمین کنفرانس «ملتقی الفکر الاسلامی» در سال ۱۹۷۳ است که همراه با نقد و نظر اندیشمندان جهان اسلام و پاسخ‌های امام موسی صدر منتشر شده است.

امام موسی صدر در این جستار، مسائل فلسفه فقه را بررسی کرده و کوشیده است تا دو مسأله اساسی «تفاوت قوانین بشری و الهی» و «نسبت قوانین الهی و شریعت با تحول جهان و انسان» را تبیین کند.

محمد ابوزهره، شیخ محمد خاطر، احمد الشرباصی، عمر فروخ، محمد غزالی، احمد حمانی، ادریس الکتانی، مصطفی الرزقاء، مولود قاسم نایت بلقاسم، شیخ سلیمان داود بن یوسف و استاد زینب الغزالی الجبیلی، صبحی صالح و محمود منصور استادان و پژوهشگرانی هستند که نقد و نظرشان در کتاب منتشر شده است.

همچنین در بخش پایانی کتاب، پرسش و پاسخ دانشجویان درباره مسائل مطرح‌شده در کنفرانس از جمله «پایبندی به دین در جهان امروز»، «مسأله اجتهاد»، «ازدواج با غیرمسلمانان»، «مسائل طلاق»، «حقوق زنان» و «مساله ربا» آمده است.

مهدی فرخیان در مقدمه این کتاب درباره کنفرانس «ملقتی الفکر الاسلامی»، «حضور امام موسی صدر در کنفرانس»، «روح شریعت اسلامی از نظر امام موسی صدر» و «تفاوت حکم دینی و حکم وضعی» توضیحاتی داده است.

در بخشی از این مقدمه می‌خوانیم: «این جستار امام موسی صدر در زمره مباحث فلسفه فقه است. او می‌کوشد تا به دو پرسش اساسی پاسخ گوید: ۱. تفاوت قوانین الهی با قوانین بشری چیست؟ ۲. قوانین الهی (یا دینی) و به طور مشخص، شریعتی چه نسبتی با تحول جهان و انسان دارد؟ و یا به دیگر بیان، قوانین الهی که ریشه در غیب (به تعبیر خود امام) و امر ثابت دارند (بر خلاف قوانین بشری) چگونه می‌توانند پاسخگوی نیازهای روزآمد و ضروری انسان باشند؟...»

متن مقاله «روح تشریع در اسلام» امام موسی صدر، پیش از این در جلد نهم مجموعه «پرتوهایی از اندیشه امام موسی صدر» منتشر شده بود که اکنون به اضافه نقد و نظرهای استادان شرکت‌کننده در کنفرانس و با ویرایش جدید به صورت یک کتاب کامل منتشر شده است.

انتشارات مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر کتاب «روح تشریع در اسلام» را در ۱۸۰ صفحه منتشر کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید