جدیدترین مطالب

«تجربه امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین» در گفت وگوی شفقنا با دکتر لک زایی: این تجربه یک الگوی موفق برای گفت وگو و زیست مومنانه است.
مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی گفت: باید از تجربه امام موسی صدر در کلیسای کبوشیین، به عنوان یک الگوی مناسب برای گفت وگو و زیست مومنانه استفاده کنیم.

دکتر شریف لک زایی، مدیر گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسیِ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت وگو با شفقنا درباره ضرورت برگزاری همایش «گفت‌وگو برای زندگی: بازخوانی تجربۀ امام موسی صدر» اظهار کرد: بهانه اصلی برگزاری این همایش، رمزگشایی از کاری است که توسط امام موسی صدر انجام گرفته است. این کار در دو سطح می تواند مورد تحلیل قرار بگیرد. یکی اینکه امام موسی صدر به عنوان یک عالم مسلمان و رهبر جامعه شیعیان لبنان در یک کلیسا حضور پیدا می کند و خطبه موعظه آغاز روزه مسیحیان را ایراد می کند؛ این یک وجه از قصه است و اهمیت دارد مورد تحقیق قرار بگیرد که چه اتفاقی باعث می شود ایشان در این جمع و این فضا و این مکان حضور پیدا می کند.

او ادامه داد: از جهتی دیگر لازم است که رمزگشایی و تحقیق شود که چه اتفاقی افتاده است که اصحاب کلیسا و عالمان مسیحی از ایشان دعوت به عمل آوردند که در جمع آنها حاضر شود و به ایراد خطبه موعظه آغاز روزه بپردازد. به نظر می رسد گفت وگو در باب این دو سطح از اقدام و حادثه تاریخی بسیار مهم است و لازم است که همیشه درباره آن صحبت کنیم، از آن یاد کنیم، آن را گرامی بداریم، بزرگداشت برگزار کنیم، ابعاد این قصه را به لحاظ نظری تحلیل کنیم و به لحاظ عملی نیز مورد توجه قرار دهیم و این تجربه را الگویی برای یک زیست مومنانه تلقی کنیم.

دبیر اجرایی همایش «گفت‌وگو برای زندگی: بازخوانی تجربۀ امام موسی صدر»، هدف از برگزاری آن را ترویج فرهنگ گفت وگو خواند و افزود: کاری که توسط امام موسی صدر انجام گرفته است، باید الگویی برای وضعیت فعلی باشد. در حال حاضر گفت وگو وجود ندارد، از گفت وگو استقبال نمی شود و متاسفانه دنیای اسلام و منطقه خاورمیانه به خاطر فقدان گفت وگو دچارمشکلاتی هستند. رسیدن به این درک و لزوم و ضرورت که گفت وگو به عنوان یک ابزار لازم و ضروری می تواند مشکلاتمان را برطرف کند، یک هدف بسیار مهم است و انشاءالله این همایش نقطه شروعی برای رسیدن به این گفت وگو خواهد بود. ما در این همایش می خواهیم از یک واقعه تاریخی بسیار مهم رمزگشایی کنیم و در واقع شروعی بر این بحث است.

این دانش آموخته حوزه علمیه قم در ارزیابی تاثیرات برگزاری این همایش اظهار کرد: با توجه به اینکه این همایش در قم برگزار می شود، طرح چنین موضوعاتی، یک واقعه جدید تلقی می شود که عالمان مسیحی، شیعی و سنی گردهم جمع شوند، در مورد این تجربه صحبت کنند، گفت وگو شود و دیدگاه ها و نظرات مطرح شود تا ابعاد نظری و عملی آن کاوش شود و به عنوان یک الگو برای زیست مومنانه در دنیای مسلمان فعلی، مورد توجه قرار گیرد و از این کار شایسته تجلیل به عمل آید.

لک زایی درباره سابقه برگزاری این همایش افزود: ما قبلاً هم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره امام موسی صدر نشست هایی برگزار کردیم. اولین نشستی که درباره امام موسی صدر در موسسه برگزار کردیم با حضور مرحوم سید صادق طباطبایی (خدایش بیامرزد) بود و ایشان در یک جلسه سه ساعته، بحث «انسجام و همبستگی اجتماعی در اندیشه امام موسی صدر» را تبیین کردند. «انسجام و همبستگی اجتماعی» به این اشاره دارد که یک جامعه اسلامی به عنوان یک جامعه موحد در جهان باید به سازوکاری برسد که بتواند زیست مومنانه و موحدانه را شکل دهد، تعمیق بخشد و در جامعه ما جاری و ساری کند. البته یک نشست دیگر هم با حضور آقایان مختاری و اباذری داشتیم که آن هم در مورد همبستگی اسلامی بود.

او با بیان اینکه در دوماه گذشته نیز نشستی با جناب حجه الاسلام علیدوست راجع به «روح تشریع در اسلام در اندیشه امام موسی صدر» داشتیم، گفت: پژوهشگاه به دنبال این است که این بحث ها ترویج پیدا کند و ما در واقع تلاش داریم به سمت یک «همبستگی اجتماعی و اسلامی» و یک «انسجام و همبستگی انسانی» حرکت کنیم که مورد توجه امام موسی صدر بوده و تلاش داشته است آن را در جامع فرهنگی، متکثر و چندقومیتی لبنان اجرا کند. امسال هم این توفیق را داشتیم که با همکاری همکارانم در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و موسسه گرانقدر فرهنگی- تحقیقاتی امام موسی صدر، این روز و حادثه و واقعه را گرامی بداریم.

همایش «گفت‌وگو برای زندگی: بازخوانی تجربۀ امام موسی صدر» با حضور نمایندگانی از مسیحیت، اهل تسنن و شیعیان و با همکاری پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامیِ دفتر تبلیغات اسلامی قم و مؤسسۀ فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، روز چهارشنبه، ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ از ساعت ۹ تا ۱۲ پیش از ظهر در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، واقع در قم، ابتدای خیابان معلم برگزار خواهد شد.

در این همایش، عالیجناب سبو سرکیسیان، اسقف اعظم ارامنۀ تهران، حاج ماموستا ملا قادر قادری، امام جمعۀ پاوه و حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بی‌آزار شیرازی سخنرانی خواهند کرد.

امام موسی صدر، در تاریخ ۱۹ فوریه ۱۹۷۵ (۳۰ بهمن ۱۳۵۳)، در قالب خطبۀ موعظۀ آغاز روزه، در کلیسای کبوشیین بیروت، سخنرانی به‌یادماندنی و تاریخی‌ یی با عنوان «ادیان در خدمت انسان» ایراد کرد. در این مراسم، که بزرگان مسیحیت لبنان در آن شرکت جستند، در بالا‌ترین سطوح سیاسی و دینی فرقه‌های مسیحی و به عنوان نماد «گفت وگو و تعایش» از امام صدر تجلیل به عمل آمد. شارل حلو، رییس‌جمهور اسبق لبنان، در این باره می‌گوید: «برای نخستین بار در تاریخ مسیحیت، یک روحانی غیرکاتولیک در یک کلیسای کاتولیک و برای جمعی از مؤمنان در جایگاه موعظه سخن می‌راند. این اتفاق نه‌تنها اعجاب‌انگیز بلکه موجب تأمل و تفکر عمیق و درازمدت است.» اقدام بعدی امام دعوت از بزرگان مسیحیت برای ایراد خطبه‌های نماز جمعه بود، اما به سبب جنگ داخلی این برنامه تحقق نیافت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید