جدیدترین مطالب
- درگذشت رزمنده و جانباز هشت سال دفاع مقدس، حاج یوسف کیخا
- قصه پرمجاهدت رسیدن به صندوق رأی
- شریف لک زایی بیان کرد: نگاه جامع و تمدنی امام موسی صدر به انقلاب اسلامی
- کتاب «انقلاب بیپایان: واکاوی پیشینه و افق تمدنی انقلاب اسلامی در پرتو بیانیۀ گام دوم» منتشر شد
- ارائه فصل آزادی از کتاب «سیاست بهشتی» توسط شریف لک زایی
- آزادی در ذات انقلاب اسلامی قرار دارد | گفتوگو مهمترین الزام آزادی است
- شریف لک زایی: جامعه اسلامی جز با حضور مردم ایجاد نمیشود
- با حضور ۱۲ متخصص اندیشمند؛ هماندیشی «مردم علیه پوپولیسم» برگزار میشود
- برگزاری چهارمین پنل تخصصی اختتامیه دومین همایش ملی «انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده»
- کرسی علمی- ترویجی حکمت سیاسی امام خمینی(ره) برگزار میشود
- شریف لک زایی تشریح کرد: چالشهای رژیم صهیونیستی برای تمدن اسلامی از نگاه امام موسی صدر
- شریف لکزایی: امام موسی صدر اسرائیل را نتیجه تمدن غرب دانستند
- شریف لک زایی: امام موسی صدر بدترین نوع استعمار را استعمار فرهنگی میداند
- روایت علیرضا صدرا از پروژه فکری داود فیرحی: فیرحی از دیدگاههایش درخصوص اقتدارگرایی عدول کرده بود
- کتاب «رهیافت حکمی به انقلاب اسلامی» نقد و بررسی شد
- برگزاری نشست علمی نقد و رونمایی کتاب «اخلاق سیاسی در اسلام»
- یازدهمین سالگرد شهادت سردار شهید حاج حبیب لک زایی در شهرستان نیمروز برگزار شد
- برگزاری هماندیشی علمی اولین سالگرد درگذشت مرحوم دکتر علیرضا صدرا
- در گفتوگو با ایکنا مطرح شد: حقیقت دین، باور و عمل در راستای همبستگی اجتماعی است
- دغدغه احیای تمدن اسلامی در اندیشه امام موسی صدر: گفتوگو با شریف لک زایی پیرامون اندیشه امام موسی صدر
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 286
در گفتوگوی خواندنی پیش رو، دکتر شهین اعوانی خاطراتی از زندگی علمی و نیز خاطراتی از دوران تحصیل در آلمان بیان کردهاند و علاوهبر آن در باب فلسفه در ایران و جهان و «مباحث تطبیقی در فلسفه» و «نسبت زنان و فلسفه» نیز سخن گفتهاند.
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 279
مهدی گلشنی به تبیین ارتباط فلسفه با سایر علوم پرداخت و بیان کرد: در غرب این تعامل به وجود آمده و شاهد این هستیم که در تشکلهای علمی که متشکل از فیزیکدان و ... است، فلاسفه نیز حضور دارند اما متاسفانه بنا به دلایل مختلف این نسیم مثبت از غرب به ایران نوزیده است.
به گزارش پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه به نقل از ایکنا، بخش اول از گفتوگوی تفصیلی با مهدی گلشنی، بنیانگذار گروه فلسفه علم دانشگاه شریف با عنوان «در دانشگاه شریف چه میگذرد؟/ مهدی گلشنی از تبعیضها و رفاقت بازیها میگوید»، منتشر شد. هم اکنون بخش دوم این مصاحبه که در بردارنده مباحثی مانند فلسفه، نقش فلسفه در شکلگیری علوم، ارتباط فلسفه اسلامی با دیگر علوم و … است تقدیم میشود؛
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 333
پانزدهمین نشست از سلسله نشستهای چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به موضوع «انقلاب اسلامی و توسعه فلسفه سیاسی» میپردازد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری ـ تحلیلی طلیعه، پانزدهمین نشست از سلسله نشست های چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به موضوع «انقلاب اسلامی و توسعه فلسفه سیاسی» می پردازد.
در این نشست حجت الاسلام والمسلمین احمدرضا یزدانی مقدم، محمد پزشکی، شریف لک زایی و مرتضی یوسفی راد ارائه دهنده و رجبعلی اسفندیار دبیرعلمی این نشست است.
این نشست روز چهارشنبه ۲۱ شهریورماه از ساعت ۱۱ تا ۱۳ به نشانی قم، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، تالار مهدی(عج) برگزار می شود.
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 236
وجود ویژهی انسانی که سرحد عالم جسمانیت است، در مراتب گوناگون هستی گسترده است. این وجود پخش و گسترده از امکان حرکت مستمر در درجات عالم جسم و ماورای جسم برخوردار است. تمام موجودات مرتبهی وجودشناختی خاص و تغییرناپذیری دارند؛ از این رو، دامنهی حرکت استکمالی آنها محدود است؛ حتی فرشتگان که بنا بر آیه، دارای مقام معلومی هستند، حرکت تکاملی فرض ندارند. در حالی که وجود پخش و گسترده انسان در مراتب هستی سبب میشود که دامنهی حرکت انسانی بسیار وسیعتر از دیگر موجودات شود؛ یعنی امکان اشتداد وجودی و حرکت در مراتب متنوع هستی جمادی، نباتی، حیوانی و حتی درجات گوناگون هستی انسانی، از لوازم وجود گستردهی فرزندان آدم است.
در واقع، اندیشهی اصالت وجود که منجر به نظریهی صدرا دربارهی حقیقت یکپارچهی وجود انسانی شد و اصل حرکت جوهری که منتهی به دیدگاه او دربارهی
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 219
به گزارش «فرهیختگان آنلاین»، «خوانشی نو از فلسفه فارابی»، عنوان کتاب جدید قاسم پورحسن، استاد فلسفه دانشگاه علامه طباطبایی است. او در این کتاب بر این عقیده است که فلسفه اسلامی به نحو معرفتی و بنیادین از سنت یونانی گسسته است. ماهیت فلسفه اسلامی تفاوت بنیادینی با فلسفه یونانی دارد و در واقع فلاسفه اسلامی آموزههای قرآنی و روایی را اصل قرار دادند و مفاهیم یونانی را رها کردند. در این میان بررسی نقش فارابی بهعنوان موسس فلسفه اسلامی اهمیت دوچندان مییابد و نیازمند خوانشی فارغ از نگاههای شرقشناسانه و یونانیزده است. او نه مقلد و شارح ارسطو و افلاطون بلکه در جستوجوی «تاسیس» است. به نظر پورحسن «اهتمام فارابی به «وجود» متمایز از نگاه ارسطویی است. او اصل وجود را مبنای تاملات فلسفی خود قرار داده و دست به تقسیم اولی وجود میزند؛ امری که نزد یونانیان یا پیشینهای ندارد یا محور تاملات فلسفی نبوده است. به علاوه تمایزی که فارابی بین وجود و ماهیت ایجاد کرده اساسا در یونان پیشینهای ندارد.» به همین دلایل است که او را موسس فلسفه اسلامی میدانیم.
به مناسبت انتشار این کتاب، در محل مجمع فلاسفه ایران با پورحسن گفتوگویی کردیم که مشروح آن از محضرتان میگذرد.
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 295
مداقه درباره نحوه احیای تمدن اسلامی و بررسی جایگاه فلسفه اسلامی در این فرآیند، موجب شد به سراغ دکتر غلامرضا اعوانی، استاد بازنشسته فلسفه دانشگاه شهید بهشتی و رئیس انجمن حکمت و فلسفه ایران برویم. وی که در سال ۱۳۸۰ در همایش نخست چهرههای ماندگار در عرصهي فرهنگ و علم برگزیده شد و از اساتید مبرز فلسفه بوده و در این باره آثار مکتوب قابل تأملی دارد، در این گفتوگو، فراتر از فلسفه، به الزام شکلگیری حکمت در فرآیند احیای تمدن اسلامی پرداخته و فقدان حکمت را مشکل فرآیند احیاگری تمدن اسلامی دانسته است. ایشان در تعريف حکمت و حقیقت گمشدهي شرایط امروز در این گفتوگو این گونه سخن به میان میآورد: «حکمت در واقع گذر از پدیدار و علم پدیداری به حقیقت اشیاء است. این حقیقت در علم و فلسفهی جدید گم شده است.»
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 244
در کشور ما رسم شده، حکیم و فیلسوف را یکی بدانند. آیا حکیم و فیلسوف یکی هستند؟ در معنایی که فیلسوفان ما مثل سهروردی فهمیدهاند، این دو یکی هستند؛ یعنی اگر قرار است فیلسوفی باشد که جامعنظر و عمل باشد، این فیلسوف حکیم است اما ضرورتا هر فیلسوفی حکیم نیست. ما معمولا وقتی به زندگی فیلسوفان نگاه میکنیم کاری به رفتار و کردارشان نداریم بلکه نظر او را - چون فلسفه را نظر صرف میدانیم - جویا میشویم.
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 286
واژه و اصطلاح حکمت در کاربرد قرآنی، غالباً در عطف به «الکتاب»، دربردارندۀ مفهوم گونهای از دانش الٰهی است. حکمت از ريشۀ 3 حرفیِ «ح ک م» در معنای منع و بازداری، واژهای دارای پيشينه در زبانهای سامی است. واژگان حُکم و حکيم از همين ريشه بارها در قرآن کریم ياد شدهاند. لغويان و مفسران، انبوهی از معانی را از دو جنبۀ نظری و عملی برای حکمت بيان کردهاند که وجه مشترک آنها بازدارندگی از جهل و صدور ناشايست است (جوهری، ابنمنظور، ذيل حکم؛ طبرسی، 1/155).
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 294
حِکْمَت، در لغت به معنای دانش، دانایی، معرفت و عرفان (بـرای مـوارد استعمـال در زبـان فـارسی و شـواهد شعری، نک : لغتنامه ... ). تهانوی حکمت را در اصل به معنای «اتقان الفعل و القول و احکامهما» دانسته که در اصطلاح فیلسوفان به دو معنای خاص، شامل دو بخش عملی و نظری، و معنای اخص استعمال شده که مراد از آن قوهای عملی حد وسط میان جربزه و بلاهت است (1/370؛ قس: ابنسینا، دانشنامه ... ، 99، که مینویسد: «حکمت ... بر دو چیز افتد ... بر دانش تمام ... و دیگر بر کنشی که محکم بود»؛ نک : دنبالۀ مقاله، بخش 3). جرجانی افزون بر معنای اصطلاحی حکمت، آن را به معنای «وضعُ شیء فی موضعه» و نیز «ما لَهُ عاقبة محمودة» نیز آورده است (ص 124).
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 370
- توضیحات
- دسته: حکمت سیاسی متعالیه
- بازدید: 331