جدیدترین مطالب

صدرالمتألهين بر اين عقيده است كه سیاست به طور کامل باید در اختیار شریعت باشد. در نظر صدرا نبوت، روح شريعت است. شریعت بدون نبوت، فاقد روح است. در سیاست هم رابطه همین گونه است: شریعت، روح سیاست است و سیاست بدون شریعت، روح ندارد.

نشست جايگاه سياست و شريعت در حكمت متعاليه با حضور آيت الله دكتر احمد بهشتي يك شنبه در پژوهشكده علوم و انديشه سياسي برگزار مي شود.

مباحث علوم انسانى، بخصوص، مباحث فلسفه و انديشه سياسى، در جامعه علمى ما بسيار مهجور است. نگاه هايى كه به اين سنخ از دانش هاى انسانى وجود دارد نگاه هاى نادرست و ناصوابى است كه بايد تصحيح و اصلاح شود....

dr.fathollahi.jpgدکتر فتح اللهي، رييس پژوهشكده علوم سياسي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، در اين نشست اظهار داشت: ملاصدرا در دوره خودش فهم نشد اما در قرن دوازدهم اقبال جدي به ملاصدرا صورت گرفت و فلسفه مشاء و جدايي روح و بدن به کلي کنار گذاشته شد. دکتر فتح اللهي تصريح کرد: ويژگي­هاي خاص ملاصدرا الهام گرفته از واقعيات اجتماعي بود اما افکار عمومي زمان وي به اين مسأله واقف نبود. در قرن دوازدهم که جامعه به خويشتن توجه کرد، به مباحث ملاصدرا نيز دست يافت.

نشست دلايل سياسي – اجتماعي اقبال به فلسفه صدرالمتألهين با حضور دكتر محمد علي فتح اللهي، عضو هيأت علمي و رييس پژوهشكده علوم سياسي پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي، 28 شهريور ساعت 17 تا 19 در محل پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي برگزار مي شود.

پژوهشکده علوم و انديشه سياسي در نظر دارد تا با برگزاري اين همايش در سال نوآوري و شکوفايي يکي از نوآوري‌هاي خود در ارائه محتواي فلسفه سياسي اسلام را ارائه کند و اين نوآوري از خود اين اصطلاح يا کليدواژه شروع مي‌شود تا نوآوري در ارائه محتواي فلسفه سياسي اسلام در اين شکل و مدل.

 گزارشی از نشست سوم فلسفه سیاسي متعالیه با آیت الله جوادی آملی
در باب حکمت سیاسی متعالیه، بحث های صدرالمتألهین در کتاب الشواهد الربوبیه اهمیت بسیار زیادی دارد. یکی از بحث های مهم صدرالمتألهین، قضیه مشروعیت و مقبولیت است؛ حتماً باید مرزهای مشروعیت و مقبولیت جدا گردد. حکمت متعالیه ثابت کرده است که انسان دارای جسم و روحی است به هم تنیده و ابدی و مهم تر از جهان مادی است؛ به دلیل این که روزی بساط این جهان برچیده خواهد شد در حالی که انسان هم چنان باقی است. اگر ما حقیقتی داریم که از سماوات و ارض برتر است، قانونی نیز می طلبیم که برتر از سماوات و ارض باشد؛ چرا که ماییم و ابدیت ما. او باید مشروعیت قانون ما را تأمین کند؛ البته مقبولیت برعهده خود ما است.