چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1529

آيت الله سبحاني گفت: امروز حوزه علميه قم به حدي از کمال رسيده است که مي تواند بسياري از نيازهاي جامعه را پاسخگو باشد.

ayatolah_sobhani.jpgبه گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت الله جعفر سبحاني، از علماي برجسته حوزه علميه قم روز گذشته در ديدار اعضاي ستاد برگزار كننده همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه خاطر نشان کرد: امروز با عنايات خداوند متعال، حوزه علميه قم به حدي از کمال رسيده است که مي تواند بسياري از نيازهاي جامعه را پاسخگو بوده و مسايلي که زماني دور از ذهن بود، از سوي محققان و متفکران حوزوي تبيين و بررسي شود.

وي در ادامه، سياست اسلامي را به مديريت صحيح جامعه به منظور تأمين سعادت دنيوي و اخروي انسان ها تعبير کرد و گفت: متأسفانه واژه سياست همانند دو واژه استعمار و استثمار، بر خلاف معناي لغوي مثبت آن، امروزه برداشت منفي نسبت به آن در جامعه رواج پيدا کرده و سياست را به دروغگويي و حقه بازي معنا مي کنند.
استاد حوزه علميه قم تأکيد کرد: در مکتب والاي اسلام، سياست از احکام مهم اسلامي و بسيار ارزشمند است.
آيت الله سبحاني همچنين تصريح کرد: سياست به معناي تدبير بر مبناي اصول اخلاقي و اسلامي متن شريعت است و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) از سياسي ترين افراد بودند.
رييس موسسه امام صادق(ع) با بيان اينکه انديشمندان اسلامي همچون فارابي و ابن سينا نيز در کنار صدرالمتألهين درباره سياست و شريعت نظرات ارزشمندي دارند اظهار داشت: در همايش سياست متعاليه از منظر حکمت متعاليه، نبايستي تنها به ارايه نظرات ملاصدرا اکتفا کرد، بلکه بايد آراي تمامي انديشمندان و صاحبنظران اسلامي در اين زمينه را جستجو، تبيين و تشريح کرد.
مركز خبر حوزه نيز در گزارشي از اين ديدار از قول آيت الله سبحاني نوشت:
سیاست در حکومت اسلامی در متن اسلام است و چیزی جدای از اسلام نیست
به گزارش مرکز خبر حوزه، معظم‌له شب گذشته در دیدار اعضای ستاد برگزاری همایش ملی «سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه» اظهار داشتند: خوشبختانه  حوزه علمیه قم به حدی از کمال رسیده و به مسایلی می‌پردازد که در گذشته به ذهن خطور نمی‌کرد، روزی به این مسایل جامه عمل پوشید شود و متفکران حوزه به آن عنایت داشته باشند.
ایشان به معنای لغوی و اصطلاحی سیاست پرداخته و افزودند: متاسفانه کلمه سیاست از نظر سرنوشت وضع خوبی پیدا نکرده و مانند کلمه استعمار در عرف به معنای غیرصحیح به کار می‌رود.
حضرت آیت‌الله سبحانی گفتند: اگر معتقدیم سیاست به معنای تدبیر و جزء اسلام است ،نمی‌شود جمعیتی به نام مسلمانان همه نوع قوانین داشته باشند، اما سیاست جدای از این قوانین باشد.
ایشان افزودند: در بطن قوانین اسلام، سیاست خوابیده و سیاست، مدیریتی است که در آن سعادت از نظر دنیوی و اخروی وجود دارد.
معظم‌له خاطرنشان کردند: سیاستی که به معنای دروغ باشد از دین جدا است، اما سیاستی که از روی مدیریت صحیح باشد عین دیانت است.
حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار داشتند: پیاده کردن سیاست متعالیه باید گسترده‌تر از دیدگاه صدرالمتألهین باشد و مطالب او پایه قرار بگیرد و یک نظر کلی هم به فلسفه اسلامی باشد.
معظم‌له تصریح کردند: هر سیاستی که بشر بخواهد پیاده کند اگر  نفع اخروی داشته باشد قابل پذیرش است.