چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1672

رئیس پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی از برگزاری همایش "سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه" در قم خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر در قم، حجت‌الاسلام نجف لک زایی شنبه شب در ابتدای دیدار با آیت الله سبحانی، با اشاره به اهداف برگزاری همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه اظهار داشت: این همایش سوم بهمن ماه در دو نوبت صبح و عصر در مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و سالن اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: در نوبت صبح همایش که ویژه عموم طلاب و پژوهشگران است، آیت‌الله جوادی آملی به ایراد سخن خواهند پرداخت و پس از ایشان پنج نفر از صاحبان مقالات،‌ به ارائه مقاله ارائه شده خود به این همایش می‌پردازند.

دبیرعلمی همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه گفت: در نوبت عصر همایش که به صورت تخصصی برگزار می‌شود، تعدادی از مقالات ارائه شده به همایش در کمیسیون‌های تخصصی مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به بحران زدگی سیاست جهانی تاکید کرد: ما با برگزاری این همایش قصد داریم که برای این سیاست بحران زده جهان راهکار ارائه دهیم.

حجت‌الاسلام لک زایی با بیان اینکه سیاست جهان بسیار بیمار است، خاطرنشان کرد: بروز حوادثی همچون حادثه غزه به علت بیمار بودن سیاست جهان است.

وی در ادامه گفت:‌ پیروزی انقلاب اسلامی و بیداری جهان اسلام از نتایج و دستاوردهای سیاست متعالیه است و امیدواریم که در گام بعدی سیاست متعالیه در جهان گسترش یافته و ما شاهد مغلوب شدن سیاست‌های ماکیاولیستی باشیم.

دبیر علمی همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه نقد و بررسی دنیا گرایی حاکم بر فلسفه های سیاسی موجود از منظر حکمت سیاسی، تولید مفاهیم سیاسی با رویکردی اسلامی، مشارکت در تولید دانش سیاسی با رویکرد اسلامی و بومی، تبیین فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی برای جهانیان، فراهم ساختن زمینه‌های نظری برای حل معضلات اندیشه‌ای در حوزه اندیشه سیاسی در جمهوری اسلامی و جهان اسلام، توانمند سازی و تبیین توانایی‌های فلسفه اسلامی در حوزه سیاست و اجتماع و... را از مهمترین اهداف برگزاری این همایش دانست.

دبير علمي همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه در نشستي خبري به تشريح اين همايش پرداخت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت الاسلام نجف لك زايي، دبير همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه، در نشستي خبر گفت: اين همايش با سخنراني آيت الله جوادي آملي از فلاسفه برجسته معاصر كشور مان، سوم بهمن ماه در مركز همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم از ساعت 8 صبح برگزار مي شود.

وي خاطر نشان كرد: انديشمندان و متفكران و صاحب نظران حوزه انديشه و فلسفه سياسي در دو نوبت صبح و عصر به صورت عمومي و تخصصي در اين همايش يك روزه به سخنراني خواهند پرداخت.

حجت الاسلام لك زايي با بيان اين كه چكيده صد مقاله و 67 مقاله به دبيرخانه همايش ارسال شده است، افزود: صاحب نظران و پژوهشگران در اين همايش در زمينه فلسفه سياسي متعاليه به ارائه آخرين دستاوردها و نتايج پژوهش‌هاي خود مي پردازند كه پنج مقاله از سوي نويسندگان آن ارائه خواهد شد.

وي از برگزاري پيش نشست‌هاي علمي مختلف در زمينه اين همايش خبر داد و اظهار داشت: تاكنون 22پيش نسيت با حضور بيش از سي تن از اساتيد فلسفه سياسي داشته‌ايم و همچنين چندين نشست تخصصي با حضور آيت الله جوادي آملي برگزار شده است.

دبير همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه، با بيان اين كه آيت الله جوادي آملي در برگزاري اين اشراف كامل داشته است، افزود: از مقاله علمي ارسال شده به دبيرخانه 45 اثر برگزيده شده كه چكيده بسياري از اين مقالات به زودي چاپ و منشتر خواهد شد.

وي نقد و بررسي دنياگرايي حاكم بر فلسفه‌هاي سياسي موجود از منظر حكمت اسلامي، فراهم ساختن تمهيدات نظري در جهت معنوي كردن سياست جهاني از طريق توجه توأمان به جسم روح، توليد مفاهيم سياسي با رويكردي اسلامي و مبتني بر فلسفه اسلامي، مشاركت در توليد دانش‌سياسي با رويكردي اسلامي و بومي و تبيين فلسفه سياسي انقلاب اسلامي و جمهوري اسلامي را بخشي از اهداف اين همايش اعلام كرد.

گفتني است، اين همايش به همت پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه و با همكاري مجمع عالي حكمت اسلامي، پژوهشكده علوم وحياني و معارج و انجمن مطالعات سياسي حوزه علميه برگزار مي‌شود.