چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 2094

سياسيت متعاليه در بطن و متن اسلام است و نمی‌شود مسلمانان دارای احكامی مانند ديات، قضا و شهادت باشند، اما سياست نداشته باشند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، آيت‌الله‌العظمی «جعفر سبحانی»، از مراجع معظم تقليد، شنبه‌شب، 28 دی‌ماه در جمع دست‌اندركاران همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه با بيان اين مطلب گفت: متأسفانه واژه سياست هم مانند كلمات استعما و استثمار كه واژه‌هايی با معنی خوب و عالی هستند در عرف به معنای غيرصحيح استعمال می‌شوند و سياست به معنای دروغ، مكر و حيله استعمال می‌شود.

وی افزود: البته ما از سياست به اين معنا بيزاريم و آن را جدا از دين می‌دانيم، اما سياست متعاليه به معنای تدبير صحيح امور جامعه جزء اسلام و در بطن و متن آن است.

اين مرجع تقليد تصريح كرد: «سياست العباد»ی كه در زيارت جامعه كبيره از آن نام آورده شده است از همين نوع است و همه انبيا و امامان(ع) ما نيز اهل سياست به اين معنا بوده‌اند.

وی افزود: سياستی از نظر اسلام پذيرفته است كه موجب سعادت دنيوی و اخروی بشر شود و چنين سياستی متن شريعت است.

آيت‌الله سبحانی با تقدير از دست‌اندركاران برپايی اين همايش عنوان كرد: امروز حوزه علميه به آن حد از كمال رسيده است كه مطالبی را پيگيری می‌كند كه گذشته حتی به ذهن كسی خطور نمی‌كرد و به آن جامه عمل پوشانده نشده بود.

آيت‌الله سبحانی با اشاره به ديدگاه صدرالمتالهين درباره سياست عنوان كرد: وی معتقد است انسان دوراه پيش روی خود دارد؛ راه خدا و اطاعت از قرآن و اهل بيت(ع) كه او را به سعادت اخروی و دنيوی می‌رساند و ديگری راهی كه طاغوت‌ها دارند و انتهای آن جهنم است.

وی تأكيد كرد: از ديد ايشان افضل اعمال آن است كه در مسير تربيت نفوس باشد و از اين رو سياستی كه منتهی به هدايت انسان‌ها شود، مورد پذيرش است.
 
*****
سياست در لغت به معنای مديريت به نحوی كه نياز‌های دنيوی و اخروی انسان‌ها تأمين شود آمده است ولی در عرف معنی سياست غيرواقعی به‌كار گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در قم، آيت‌الله‌العظمی «جعفر سبحانی» در ديدار اعضای ستاد برگزاركننده همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه در سخنانی اظهار كرد: حوزه علميه قم از نظر كمال به جايگاهی رسيده است كه مباحثی كه در گذشته روی آن فكر نمی‌شد، امروز جامه عمل پوشيده و مورد بحث و گفت‌وگوی انديشمندان و متفكران حوزه‌های علميه قرار داده است.

وی با بيان اين كه سياست در لغت به معنای مديريت به نحوی كه نياز‌های دنيوی و اخروی انسان‌ها را تامين كند است، بيان كرد: متأسفانه سياست مانند بسياری از كلمات از قبيل استعمار كه در لغت به معنای آبادانی است، ولی در جامعه به معنای گرفتن حق مظلوم توسط ظالم است در عرف به صورت وارونه به‌كار برده می‌شود و تصويری كه از سياست ارائه شده به معنای دروغ گفتن است.

اين مرجع تقليد گفت: بررسی و پياده كردن سياست از منظر حكمت متعالی خوب است، ولی نبايد تنها از ديدگاه ملاصدرا بررسی شود و بهتر است كه سياست از منظر فلسفه اسلامی نيز مورد بررسی قرار گيرد.

دبير علمی همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه نيز در اين ديدار گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای برگزای اين همايش كه تحت اشراف آيت‌الله جوادی‌آملی برگزار می‌شود را ارائه كرد.

حجت‌الاسلام و المسلمين «نجف لك‌زايی» در پايان گفت: همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه پنج‌شنبه اين هفته در مركز همايش‌های دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم برگزار می‌شود.  

امروزه سطح علمی حوزه علمیه ارتقا یافته است که جای خوشحالی است
به گزارش خبرنگار مهر در قم، آیت الله جعفر سبحانی شنبه در دیدار با اعضای ستاد برگزارکننده همایش سیاست متعالیه از منظر حکمت متعالیه گفت: برگزاری چنین همایشی نشان دهنده ارتقا سطح علمی حوزه است و مشخص می‌شود حوزه به مسائل کاربردی نیز نظر دارد.

وی تصریح کرد: حوزه علمیه قم از نظر کمال به سطحی رسیده است که مباحثی که در گذشته در مورد آن فکر هم نمی‌شد، امروز در آن عملی می‌شود و متفکران و اندیشمندان حوزه در مورد آن بحث و گفتگو می‌کنند.

آیت الله سبحانی در ادامه با اشاره به معانی لغات گفت: برخی از لغات هستند که معنی بسیار خوبی دارند اما در جامعه به گونه‌ای دیگر از آن استفاده می‌شود.

وی افزود: کلمه سیاست در معنی لغت یعنی مدیریت به گونه‌ای که نیاز‌های دنیوی و اخروی انسان‌ها را تامین کند، اما امروزه سیاست در عمل به گونه‌ای دیگر بررسی می‌شود.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به پیاده کردن سیاست از منظر متعالیه گفت: این امر بسیار مناسب است اما نباید تنها به نظرات صدرالمتعلمین توجه کرد بلکه باید تمامی نظرات اسلامی را مد نظر قرار داد.