چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1572

فجايع غزه معلول سياست بيمار جهانی است 

گروه سياسی و اجتماعی: فجايع غزه معلول سياست بيمار جهانی است كه از ارزش‌های والای الهی و انسانی غفلت كرده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام و المسلمين «نجف لك زايی»، رئيس پژوهشكده علوم و انديشه سياسی، صبح امروز، 28 دی ماه در جمع خبرنگاران با بيان اين مطلب و با اشاره به برپايی همايش «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه»، گفت: ارايه راهكار برای درمان سياست بحران زده كنونی جهان مهم‌ترين هدف اين همايش است.

وی افزود: سياست امروز جهان به شدت بيمار و دچار بحران است. اين سياست نقطه تمركز خود را بر حوزه ماديات و زندگی دنيوی گذاشته است و از توجه به ابعاد معنوی، روحی و الهی وجود انسان غفلت كرده است.

اين محقق دينی تصريح كرد: اين در حالی است كه در تفكر اسلامی ما هم بايد به فكر تهديداتی كه بقای دنيوی ما را به چالش می‌كشد و هم به فكر تهديدات بقای اخروی باشيم.

وی افزود: ويژگی سياست متعاليه اين است كه سياست دنيوی را مقدمه بعد اخروی می‌داند كه انقلاب اسلامی مهم‌ترين و نخستين اقدام جهت اجرای سياست متعاليه در جهان است.

لك زايی اظهار كرد: قدم دوم جهت تحقق سياست متعاليه، بيداری اسلامی است و قدم سوم نيز اين است كه با گسترش سياست متعاليه در جهان شاهد مغلوب شدن سياست دنيازده ماكياوليستی باشيم.

وی در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی عملياتی شدن اهداف همايش مذكور تصريح كرد: ما آمادگی داريم تا دروس و سرفصل‌های رشته مذكور را برای ارايه در مراكز علمی عرضه كنيم و مجوز آن را هم از وزارت علوم گرفته‌ايم تا بتوانيم مبانی سياست اسلامی و متعاليه را تدريس كنيم.

لك زايی تأكيد كرد: اگر دشمنان امروز با فلسفه سياسی خودشان توفيق می‌يابند ما هم بايد با تبيين فلسفه سياسی اسلام، آنان را نقد كنيم و در حوزه نقد سياست حاكم بر دنيا علمی‌تر و دقيق‌تر وارد شويم و به ويژه ليبرال دموكراسی را به نقد بكشانيم. 
 
در سياست متعاليه امور دنيوی و بقا دنيا ناديده گرفته نمی‌شود، اما اصل بر بقای اخروی است

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام و المسلمين «نجف لكزايی»، دبير همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه، شنبه‌شب، 28 دی‌ماه در ديدار دست‌اندركاران اين همايش با آيت‌الله‌العظمی «جعفر سبحانی» با بيان اين مطلب گفت: سياست متعاليه در وهله اول به روح انسان و ارزش‌های اخلاقی و بقای اخروی می‌انديشد و بقای دنيوی را اصل قرار نمی‌دهد.

وی افزود: تبيين سياست متعاليه كه رو به روی سياست متدانيه است از وظايف حوزه علميه است و تبيين اين سياست می‌تواند از رخداد فجايعی مانند غزه و تسلط آمريكا بر منطقه جلوگيری كند.

رئيس پژوهشكده علوم و انديشه سياسی تصريح كرد: سياست متعاليه ازصدرالمتالهين شروع می‌شود و به كسانی مانند امام(ره)، مرحوم علامه طباطبايی و شهيد مطهری و بزرگانی كه الان در محضرشان هستيم و پيشگامان اين سياست هستند، می‌رسد.

اين محقق دينی با اشاره به پيشينه اين همايش از سال 1381 عنوان كرد: در اين چند سال معلوم شد كه می‌توانيم حكمت سياسی متعاليه داشته باشيم و سعی داريم با برپايی چنين همايش‌هايی روشمندتر و جدی‌تر به فلسفه سياسی اسلام بپردازيم.

در اين مراسم آيت‌الله‌العظمی سبحانی به دست‌اندركاران اين همايش توصيه كرد مباحث تنها به بيانات صدرالمتالهين ختم نشود و ساير دانشمندان اسلامی از جمله فارابی و بوعلی سينا را نيز شامل شود.

يادآوری می‌شود، همايش مذكور، سوم بهمن‌ماه با حضور آيت‌الله جوادی‌آملی در قم برگزار می‌شود.