چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1572

در فرهنگ قرآن كافر مرده است

گروه انديشه و علم: در فرهنگ قرآن كريم انسان كافر مرده است و در اين فرهنگ انسان يا زنده است و يا كافر.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، آيت الله عبدالله جوادی آملی، مفسر قرآن كريم و فيلسوف، صبح امروز، سوم بهمن ماه در همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه در سالن همايش های دفتر تبليغات اسلامی قم با بيان اين مطلب افزود: امام سجاد(ع) فرموده اند اگر همه مردم روی زمين بميرند من با انس با قرآن احساس وحشت و تنهايی نمی كنم.

وی اظهار كرد: ظاهرا مراد، مرگ ظاهری نيست و امام می فرمايند اگر همه مردم كافر شوند من به واسطه قرآن، احساس تنهايی نمی كنم.

جوادی آملی تصريح كرد: خداوند اضلاع چهارگانه انسانيت را كه انسان يا زنده است و يا مرده و زنده نيز يا مومن است و يا كافر و كافر نيز مرده تلقی می شود از اين رو انسان در اين فرهنگ است يا مومن است و يا مرده.

اين مفسر قرآن كريم با اشاره به سياست متعاليه از منظر حكمای اسلامی گفت: بوعلی سينا كه امام(ره) احترام زيادی برای او قايل بود، مسئله سياست را در اشارات و ذيل تعاريف زهد، زاهد، عبادت و عابد می آورد زيرا می خواهد بگويد سياست رهبری و نبوت نياز دارد.

جوادی آملی تصريح كرد: قرآن برخلاف بسياری كه انسان را حيوان ناطق می دانند، انسان را حی متاله می داند از اين رو سياست در اين منظر تنها به ساخت درمانگاه و راه و كارخانه خلاصه نمی شود زيرا اين كارها را كفار نيز انجام می دهند.

وی با بيان اينكه استعمار واژه مقدس قرآنی است اظهار كرد: خداوند می فرمايد ما زمين را به طور رايگان در اختيار شما قرار داديم و عقل و هوش و امكانات ديگری نيز به شما داديم تا زمين را آباد كنيد اما امروزه واژه استعمار به كثيف ترين واژه تبديل شده است.

امام جمعه قم در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به منابع اجتهاد و با بيان اينكه ما در معرفت شناسی، عقل را بشری كرده ايم و دين را در منقول خلاصه می كنيم، تاكيد كرد: در منابع اجتهاد بايد تجديد نظر صورت گيرد و عقل در مقابل نقل است نه وحی و هر دو شكل عقل تجربی و تجريدی حجت است.

وی با بيان اينكه امروز به بركت وجود حوزه و دانشگاه، كشور ايران پيشرفت‌های بسياری داشته است، افزود: در گذشته هند كشوری پيشرفته‌تر از كشور ما بود، اما امروز با گذشت چند دهه هنوز فرقه‌های مختلف و باطل در آن كشور فعاليت می‌كنند.

آيت‌الله جوادی آملی با مثبت خواندن برگزاری همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه، خاطر نشان كرد: اگر اين جلسات و همايش‌ها برگزار نشود مدعيان دروغين در كشور فعاليت خواهند كرد و طرفداران بسياری برای خود پيدا خواهند كرد.

اين مفسر قرآن كريم در پايان سخنانش با اشاره به سياست از نگاه حضرت علی(ع) تاكيد كرد: حكومت در نظر ايشان مانند آب بينی بز بود و سياست متعاليه نيز می خواهد به ما بفهماند كه برای اب بينی بز به جان يكديگر نيفتيم.

وی با بيان اينكه سخنان امام خمينی موضوعات حكمت متعاليه بود و ايشان نگاه اسلامی و نه ايرانی داشتند، افزود: كسانی كه ايرانی و منطقه ای می انديشند نمی توانند نذير للعالمين و منتظر امام زمان(عج) باشند اما امام با نگاه اسلامی كاخ كرملين را تحت تاثير قرار داد. 
 
حكومت در زمان غيبت مخصوص اعرف انسان ها به شريعت است

گروه انديشه و علم: از ديدگاه ملاصدرا، رهبر سياسی بايد برخوردار از مقام عصمت و طهارت باشد و در زمان غيبت معصوم،حكومت مخصوص اعرف مردم به شريعت است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، حجت الاسلام والمسلمين احمد بهشتی از محققان دينی در همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه با بيان اين مطلب گفت: در مشاء سينوی به صراحت آمده است كه مردم بايد اعرف انسان ها به شريعت را برای حكومت در زمان غيبت انتخاب كنند البته صفات ديگری مانند شجاعت، تدبير و ... را نيز برمی شمرد.

وی افزود: ملاصدرا نيز همين مسير را دنبال می كند و حكومت در دوره غيبت را مخصوص فقهای جامع الشرايط می داند.

بهشتی تصريح كرد: در نگاه صدرالمتالهين سياست برای شريعت به معنای عبد و شريعت برای سياست به منزله مولاست.

وی افزود: حكمت متعاليه صدرايی سه اصل دارد؛ شناخت ذات، صفات و افعال كه ربوبيات ناميده می شود، نفس و علم النفس و سوم هم علم المعاد.

بهشتی عنوان كرد: فروع سه گانه ای نيز بر اين اصول وجود دارد؛ يكی اينكه كاروان بشريت و انسانی كه بايد در سير و سفر باشد رئيس می خواهد به همين دليل شناخت انبياء، اوصياء و حتی اولياء لازم است.

اين محقق دينی تصريح كرد: شناخت قطاع الطريق و كسانی كه از طريق اعمال فشار، جنگ، تهديد و شبهه پراكنی می خواهند ذهن اين كاروان را بدبين كنند، نااميد كنند كه در واقع همان شياطين انسی و جنی هستند لازم است.

بهشتی افزود: چگونگی خودسازی و آمادگی برای طی كردن مسير فرع سوم اين اصول است كه به مباحث اخلاقی به معنای اعم اطلاق می شود. 
 
سياست متعاليه می تواند علوم جديدی را به دنيا هديه كند

گروه انديشه و علم: اگر می خواهيم علوم سياسی، انسانی و اصلا علوم جديدی را به دنيا هديه كنيم بايد بر اساس مبانی انديشه های امام كه مبتنی بر حكمت و سياست متعاليه بود، باشد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، حجت الاسلام والمسلمين نجف لكزايی، دبير همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه، صبح امروز، سوم بهمن ماه در همايش مذكور با بيان اين مطلب گفت: سياست در جهان كنونی بيمار و بحران زده است و انقلاب ايران نقطه آغاز مقابله با اين سياست است.

وی افزود: ايده جهانی انقلاب، مكتب و زبانی جهانی می خواهد از اين رو برپايی چنين همايش هايی می تواند به اين موضوع كمك كند.

لكزايی تصريح كرد: سياست متعاليه به اينده نگاه دارد و آن هم آينده بسيار نزديك و آجل نيست بلكه به بقاء اخروی و دنيوی به صورت توام می پردازد.

رئيس پژوهشكده علوم و انديشه سياسی اظهار كرد: سياست متعاليه در مقابل سياست متدانيه غربی است كه حوادث عراق، افعانستان، لبنان و غزه محصول آن است.

وی افزود: سياست متعاليه دغدغه جهانی دارد و می خواهد سياست متدانيه حاكم بر دنيا را اصلاح كند.

لكزايی افزود: برای برپايی اين همايش 27 نشست علمی برگزار شده است كه 5 نشست آن در محضر آيت الله جوادی املی بوده است.

وی تصريح كرد: دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشكده علوم وحيانی معارج، مجمع عالی حكمت اسلامی انجمن مطالعات سياسی در برپايی اين همايش دخيل بوده اند.