چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1426

آیت الله جوادی آملی: بايد از خلاصه كردن دين در نقد پرهيز كنيم

آيت الله جوادي آملي با اشاره به اينكه نبايد حكمت متعاليه راد ر گفته هاي صدرالمتالهين خلاصه كرد، گفت:بايد از خلاصه كردن دين در نقد پرهيز كنيم.

به گزارش خبرگزاري شبستان از قم، آيت‌الله عبد الله جوادي آملي امروز در همايش "سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه" كه در مركز همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد با بيان اينكه حكمت دو جنبه نظري و عملي دارد، اظهار داشت: حكمت نظري در ارتباط با موجود حقيقي بحث و گفتگو مي‌كند.

وي ادامه داد: حكمت متعاليه به دليل اين كه زير نظر حكمت نظري است، گفته است انسان بايد چهار مقوله دنيا، بهشت، قيامت و آخرت را خودش بسازد و خداوند راه را نشان داده است.

استاد حوزه علميه قم با بيان اين كه حكمت متعاليه بايد اين چهار موضوع را مديريت كند، تصريح كرد: ما نبايد حكمت متعاليه را در گفته‌هاي صدر‌المتالهين خلاصه كنيم و بايد از مصلح كردن و خلاصه كردن دين در نقد پرهيز كنيم.

وي با بيان اين كه امروز به بركت وجود حوزه و دانشگاه كشور ايران پيشرفت‌هاي بسياري داشته است بيان داشت: كشور هند كه در گذشته كشوري پيشرفته‌تر از كشور ما بود امروز با گذشت چند دهه، هنوز فرقه‌هاي مختلف و باطل در آن فعاليت مي‌كنند.

آيت‌الله جوادي آملي با مثبت خواندن برگزاري همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه، خاطر نشان كرد: اگر اين جلسات و همايش‌ها برگزار نشود مدعيان دروغين در كشور فعاليت خواهند كرد و طرفداران بسياري براي خود پيدا خواهند كرد.

وي با بيان اين كه بسياري از مطالب امام خميني(ره) مطالب حكمت متعاليه بوده است، افزود: نامه امام خميني (ره) به گورباچف گواه اين مسئله است.

استاد حوزه علميه قم اضافه كرد: انديشه‌ امام خميني‌ نبوي بوده است و اگر كسي بخواهد فقط در حد كشور ايران فكر كند مغزش محدود است.

لازم به ذكر است، نقد و بررسی دنیاگرایی حاکم بر فلسفه های سیاسی موجود از منظر حکمت اسلامی، فراهم ساختن تمهیدات نظری در جهت معنوی کردن سیاست جهانی از طریق توجه توأمان به جسم و روح، تولید مفاهیم سیاسی با رویکردی اسلامی و مبتنی بر فلسفه اسلامی، مشارکت درولید دانش سیاسی با رویکردی اسلامی و بومی، تبیین فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی، فراهم ساختن زمینه های نظری در جهت حل معضلات اندیشه ای در حوزه اندیشه سیاسی در جمهوری اسلامی و جهان اسلام، توانمند سازی و تبیین توانایی های فلسفه اسلامی در حوزه سیاست واجتماع، تبیین ظرفیت ها و امکان های فلسفه متعالیه در ورود به عرصه های سیاسی واجتماعی، تمهید مبانی نظری جهت نقد مکاتب رقیب به ویژه لیبرالیسم، به روز رسانی فلسفه سیاسی اسلامی و فراهم ساختن تمهیدات نظری برای نگاه سیستمی، جامع، هدفمند و غایی به مساله سیاست، سیاست مداری و سیاست گذاری در جهان امروز به ویژه در جهان اسلام از جمله اهداف این همایش يك روزه است.

ارسال 71 مقاله به دبيرخانه همايش"سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه"

دبير همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه گفت: 71 مقاله به دبيرخانه‌ همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه ارسال شده است.

به گزارش خبرگزاري شبستان از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمين نجف لك زايي امروز در همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه كه در مركز همايش‌هاي دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم برگزار شد در سخناني اظهار داشت: ايستادگي حكمت متعاليه در برابر نظام غربي از ويژگي‌هاي اين مكتب است.

وي ادامه داد: سياست جهان بيمار است و مسائلي كه در غزه، لبنان، عراق، افغانستان و ديگر نقاط جهان اتفاق مي‌افتد گواه اين مسئله است.

دبير همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه تصريح كرد: سياست حكمت متعاليه قصد دارد با نگاه جهاني و اهداف جهاني خود سياست بيمار جهان را درمان كند.

وي گفت: پيش از برگزاري همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه 27 نشست تخصصي برگزار شد و با فراخاني كه توسط كميته اجرايي اين همايش اعلان شد 71 مقاله به دبيرخانه‌ي اين همايش ارسال كه 45 مقاله مورد تاييد قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمين لك زايي با بيان اين كه يافته‌هاي علمي همايش سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه در ده جلد به چاپ خواهد رسيد خاطر نشان كرد: يك جلد از يافته هاي علمي همايش به چاپ رسيده است و بزودي در اختيار طلاب و فضلاي حوزه علميه قرار خواهد گرفت.