چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 2539

image633711658353486250.jpgبه گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت الله انصاري شيرازي، روز گذشته در ديدار اعضاي ستاد برگزاري همايش «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» صدرالمتألهين را احياگر فلسفه اسلامي دانست و گفت: انديشه ملاصدرا از سوي امام خميني(ره) به صحنه اجرا كشيده شد و تأثير بسزايي در انقلاب اسلامي ايران داشت.

 _______________________________

آيت الله انصاري شيرازي گفت: انديشه ملاصدرا از سوي امام خميني(ره) به صحنه اجرا كشيده شد و تأثير بسزايي در انقلاب اسلامي ايران داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، آيت الله شيخ يحيي انصاري شيرازي، استاد سطوح عالي حوزه علميه قم روز گذشته در ديدار اعضاي ستاد برگزاري همايش «سياست متعاليه از منظر حكمت متعاليه» صدرالمتألهين را احياگر فلسفه اسلامي دانست و گفت: از خصوصيات برجسته فلسفه ملاصدرا، آميختگي آن با برهان، قرآن و عرفان است.

وي در ادامه افزود: صدرالمتألهين مفاهيم مبتکرانه بسياري همچون زمان، حرکت در جوهر، علم اجمالي، تجرد خيال و تجرد عقلي را در فلسفه اسلامي وارد کرد که جاي تبيين و تأمل بسيار دارد.

آيت الله انصاري شيرازي با اشاره به طرح مباحث ديگر همچون اجتماع، سياست و اقتصاد از سوي ملاصدرا خاطر نشان کرد: تعليقات صدرالمتألهين بر الهيات شفا و اشراق نيز نشان از اشراف کامل ايشان به مکتب مشاء و اشراق دارد.

اين شاگرد حضرت امام خميني(ره) گفت: با وجود اوصاف برجسته ملاصدرا، تهمت هاي بسياري به ايشان وارد مي آورند که اين ظلم بزرگي در حق اين عالم رباني است.

وي در ادامه تصريح کرد: صدرالمتألهين حکيمي متشرع بود و ارادت زيادي نسبت به ائمه اطهار(ع) داشت.

استاد فلسفه حوزه علميه با اشاره به فعاليت هاي سياسي ملاصدرا و بي اعتنايي ايشان به سلاطين جور زمان، خاطر نشان کرد: صدرالمتألهين پانزده سال در کهک و در تبعيد به سر برد، اما به دليل مناعت طبع و شخصيت بزرگ، هيچ گاه نامي از شاهان و سلاطين معاصرش را در آثار خود نياورد و تحت تأثير قدرتمندان قرار نگرفت.

مدرس علوم عقلي حوزه علميه قم در بخش ديگري از سخنان خود گفت: انديشه ملاصدرا از سوي امام خميني(ره) به صحنه اجرا درآمد و نظام ستمشاهي را برانداخت.

وي با بيان اينکه حکمت متعاليه در انقلاب اسلامي ايران تأثير بسزايي داشت، تصريح کرد: حضور پرشور جوانان در جبهه­هاي جنگ حق عليه باطل به سبب تعليمات حکمت متعاليه بود که از سوي انديشمندان و صاحبنظران حوزوي همچون استاد شهيد مطهري بارور شده بود.