چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1543

برنامه‌هاي سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي ايران براي بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران اعلام شد.

حامد ياري - مديركل امور بين‌الملل و روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي - در اين‌باره به ايسنا گفت: مجموعه‌ رسالات ملاصدرا كه جنگي نفيس به خط صدرالدين شيرازي، محمد بن ابراهيم حكيم متأله در قرن يازدهم هجري است، از سوي كتابخانه‌ي ملي چاپ و در بيست‌ودومين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران عرضه مي‌شود.

به گفته‌ او، اين جنگ در 394 صفحه تأليف شده و به شماره نسخه‌ 19164 در گنجينه‌ نسخ خطي كتابخانه‌ ملي به ثبت رسيده است.

ياري در معرفي اين اثر اظهار كرد: ملاصدرا از صفحه 50 و 79 از اين كتاب وصايايي را از كتاب «الفتوحات ‌المكيه» محي‌الدين عربي با برداشت خود تحليل كرده، از صفحات 82 تا 102 كتاب اشعاري را از «منطق الطير»عطار كتابت كرده و در صفحات 104 تا 128 انتخابي از «گلستان» و «بوستان» سعدي را آورده است. همچنين در بخشي از كتاب گزيده‌اي از اقوال حكما را آورده و در مباحثي ديگر به تبيين فايده‌ تأويل‌هاي قرآن پرداخته است.

وي افزود: ملاصدرا در صفحات 146 تا 194، گزيده‌ اشعار شيخ محمود شبستري را از «دفتر گلشن راز» آورده است. از صفحات 207 تا 214 به «رساله وجوديه» سيدشريف جرجاني اشاره‌اي مي‌كند. ملاصدرا در بخش‌هايي از اين اثر به كتاب «جواهر‌القرآن» امام محمد غزالي، «رساله سر الصلاة» ابن‌ سينا و «حديقة الحقيقه» حكيم سنايي هم اشاره‌اي مي‌كند و بخش‌هايي از اين آثار را كتابت كرده است.

ياري عنوان كرد: در اين اثر ملاصدرا منتخبي از «اسرار‌نامه» عطار نگارش كرده و در جاي‌جاي متن و حاشيه اين نسخه، از اشعار فلسفي شاعران بهره برده است كه از جمله اين شاعران و فلاسفه به محي‌الدين عربي اندلسي ، سيدمحمد نوربخش، محمد غزالي، شيخ‌ اوحدي، مولانا، سعدي، خاقاني، نظامي، سنايي، غزنوي، عطار، سعدالدين هموي، شيخ مغربي، عمر‌ خيام، شيخ بايزيد، جنيد، جمال‌الدين عبدالرزاق، اسدي توسي و سعدالدين هروي مي‌توان اشاره كرد.

اين مقام مسئول در سازمان اسناد و كتابخانه‌ ملي تصريح كرد: امسال در نمايشگاه بين‌المللي كتاب، بخش‌هايي از مصاحبه‌هاي انجام‌شده در پروژه‌ تاريخ شفاهي اسناد ملي ايران عرضه مي‌شود و همچنين برخي از كتاب‌هاي تخصصي كتابداري و علوم آرشيوي در غرفه‌ كتابخانه‌ ملي عرضه خواهد شد.

او برگزاري 10 نشست تخصصي در سراي اهل قلم نمايشگاه كتاب تهران را از ديگر برنامه‌هاي كتابخانه‌ ملي در زمان نمايشگاه اعلام كرد.

منبع:  جام جم آنلاين، 16 فروردین 1388