چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1716

متاسفانه آنگونه كه شايسته شرح منظومه است در حوزه علميه به آن پرداخته نشده و حق آن نيز ادا نشده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام والمسلمين احمد عابدی، عضو هيئت ‌امنای دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم و رئيس پژوهشكده علوم و معارف قرآنی علامه طباطبايی در مراسم رونمايی از دروس شرح منظومه آيت‌الله انصاری شيرازی با بيان اين مطلب گفت: شرح منظومه كتابی است كه در آن هم فلسفه اشراق آمده است و هم از حكمت متعاليه استفاده شده است.

وی ادامه داد: متأسفانه آن‌گونه كه شايسته شرح منظومه است در حوزه علميه به آن پرداخته نشده و حق آن ادا نشده است. اگر كسی بخواهد شرح فلسفی داشته باشد بايد شرح منظومه را مطالعه و مورد تحقيق و بررسی قرار دهد.

عابدی با مقايسه بدايه و نهايه علامه طباطبايی و شرح منظومه ملاصدرا تصريح كرد: علامه صرفا در اين كتاب به استدلالات عقلی پرداخته و از شعر و الفاظ ادبی پرهيز كرده است اما ملاصدرا در منظومه به آيات و روايات استناد كرده همان‌گونه كه در يكی از كتاب‌هايش برای تبيين حركت جوهری به بيش از 180آيه استناد داشته است.

استاد حوزه علميه قم با بيان اين‌كه فلسفه اسلامی كارآيی بسيار زيادی دارد، افزود: فلسفه اسلامی كارآيی بسيار زيادی دارد و هيچ ظلمی به حوزه علميه بالاتر از اين نيست كه فلسفه از آن گرفته شود. فلسفه اسلامی كارآيی خود را بارها در تاريخ نشان داده و سزاوار است پرده‌های ضخيم فلسفه اسلامی برداشته شود.

وی با اشاره برخی از سجايای اخلاقی آيت‌الله انصاری شيرازی تصريح كرد: آيت‌الله انصاری شيرازی اعجوبه‌ای از تقوا، معنويت و تواضع و يكی از متواضع‌ترين افراد بعد از معصومين(ع) است. وقتی آيت‌الله انصاری شيرازی به فقيری كمك می‌كرد، دست فقير را می‌بوسيد.

عضو هيئت‌ امنای دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم با بيان اين‌كه آيت‌الله انصاری شيرازی از نظر علمی در جايگاه بالايی قرار دارد، بيان داشت: اكثر اساتيد علوم عقلی در حوزه‌های علميه از شاگردان و تربيت يافتگان مكتب اين استاد بزرگوار هستند و هميشه در جلسات درس اين بزرگوار شركت می‌كردند.

علمای ما نبايد سياست منفعلانه داشته باشند بلكه بايد در برابر فضاهای فلسفی جهان تهاجمی عمل كنند و وظيفه حوزه علميه تربيت افرادی چون امام خمينی و شهيد مطهری است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، آيت‌الله حسن ممدوحی، عضو مجلس خبرگان رهبری در مراسم رونمايی از دروس شرح منظومه آيت‌الله انصاری شيرازی كه در سالن همايش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبليغات اسلامی حوزه علميه قم برگزار شد، با بيان اين مطلب تصريح كرد: ما در حوزه‌های علميه عالم و فاضل می‌خواهيم، ولی بيش از عالم و فاضل نيازمند تربيت محققانی هستيم كه بتوانند به شبهات پاسخ دهند.

اين استاد حوزه علميه ادامه داد: نظام اطلاعاتی حوزه بايد به دقت عمل كند و شبهات را شناسايی و راه‌های مقابله با آن‌ها را به طلاب آموزش دهد. اساتيد حوزه علميه بايد علمايی را تربيت كنند كه وقتی به دانشگاه‌ها وارد می‌شوند، دانشگاه به وجود آن‌ها افتخار كند.

وی با بيان اين‌كه در نظام الهی هيچ عبادتی مانند علم ارزش بالايی ندارد و آيات و روايات بسياری در اين زمينه وجود دارد تأكيد كرد: خون شهدا امنيت را برای جامعه ايجاد می‌كند تا عالمان بتوانند به كسب علم و دانش بپردازند. خون شهيد روی زمين می‌چكد تا فضای ظلمات را برای عالم روشن كند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بيان اين‌كه خداوند هيچ‌گاه بندگان خود را به حال خود نگذاشته است، بيان كرد: خداوند به بندگان خود فرموده است كه از پيامبر(ص) و بعد از پيامبر از ائمه اطهار(ع) پيروی كنيد. هيچ ملتی به اندازه شيعيان در جهان دشمن نداشته است. شيعه هميشه در برابر حكومت‌های ظلم ايستادگی كرده و تنها كسانی كه توانستند، نهضت مقابله با حكومت‌های جبار را زنده نگهدارند، علمای شيعه بودند.

وی با بيان اين‌كه نظام علمی شيعه به‌وسيله علمای شيعه پايدار شده است، گفت: انقلاب اسلامی نيز به‌وسيله رهبری عالمانه امام خمينی(ره) توانست پيروز شود. رهبری كه پيروی از دستورات اسلام و ائمه اطهار را، مهم‌ترين وظيفه خود می‌دانست. البته آن‌چه در شرايط كنونی توانسته است انقلاب اسلامی را اين‌گونه قدرتمند نگه دارد، قدرت علمی رهبر معظم انقلاب است.

آيت‌الله ممدوحی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به سجايای اخلاقی آيت‌الله انصاری شيرازی، بيان داشت: وقتی اين استاد بزرگوار درس می‌داد، آن‌چنان آرام صحبت می‌كرد كه با نرمی گفتارش معضلات برطرف می‌شد. آيت‌الله انصاری شيرازی اگر با انديشه‌ای مخالف بود با قدرت مخالفت خود را اعلام می‌كرد.  

علوم عقلی جايگاه شايسته خود را در حوزه پيدا نكرده و مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه قم، حجت‌الاسلام والمسلمين مهندسی از شاگردان آيت‌الله انصاری شيرازی و از استادان حوزه، چهارم تيرماه در آيين رونمايی از دروس شرح منظومه و تجليل از آيت‌الله انصاری شيرازی طی سخنانی گفت: ايشان در جايی نقل می‌كردند، كه ما جرأت نمی‌كرديم بگوئيم شرح منظومه می‌خوانيم و تدريس می‌كنيم و يا وقتمان را صرف اين گونه مسائل می‌كنيم چون حتی برخی از بزرگان و روحانيون ما را سرزنش می‌كردند.

وی افزود: جريان غالب مخالف اين گونه امور بود و به دنبال آن هم نه نانی بود و نه نام اما در چنين فضايی باز هم ايشان دنبال احيای دستاوردهای عقلی بودند و اين نشان دهنده انگيزه بالای معنوی ايشان است.

مهندسی تصريح كرد: با وجود اين تلاش‌ها هنوز هم علوم عقلی جايگاه شايسته خود را در حوزه پيدا نكرده و مورد بی‌مهری است و نمی‌دانم اين فضا تا كی بايد ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: علوم عقلی بزرگان و فرهيختگانی چون علامه طباطبايی و ... را تربيت كرده است و نيازمندهای زيادی نيز امروزه به اين علوم وجود دارد اما آيا باز هم جايگاه شايسته خود را باز كرده است.

مهندسی با بيان اين‌كه در انعكاس اين علوم، جای كاربردی كردن آن در سطوح مختلف جامعه خالی است، تصريح كرد: امروز ميان دستاوردهای فلسفی ما و جامعه شكاف وجود دارد اما در غرب اين گونه نيست بلكه آن‌ها انديشه‌های فلسفی خود را پشتوانه مسائل سياسی و اجتماعی خود قرار می‌دهند و به گونه‌ای قابل فهم به مردم ارايه می‌كنند.

مهندسی اظهار كرد: برای آوردن اين موضوع به صحنه اجتماعی نياز به طرح و برنامه داريم.

وی با بيان اين‌كه كتاب دروس شرح منظومه نتيجه تلاش‌های شخصيتی است كه در حوزه علميه شيراز و قم به تحصيل پرداخته و از محضر استادی چون علامه طباطبايی(ره) بهره برده است، ادامه داد: شخصيت اخلاقی آيت‌الله انصاری، زبانزد عام و خاص است، ايشان با وجود شناخته بودن در محافل علمی، علاقه زيادی به گمنام ماندن دارند.

وی با اشاره به علاقه و ارادت امام خمينی(ره) و رهبر معظم انقلاب به ايشان تصريح كرد: گمنامی و بی‌نامی در وجود ايشان نهادينه شده است و حتی اين مجلس نيز به پيشنهاد آيت‌الله حسن زاده آملی برای ايشان برپا شده است و خود او به چنين مجالسی علاقه ندارد.

مهندسی درباره دروس شرح منظومه اظهار كرد: اين كتاب دارای پشتوانه تقوايی و اخلاقی مدرس آن است و از زبان كسی است كه معنويت بالايی دارد.

وی، روانی بيان و دوربودن از اصطلاحات پيچيده در عين علمی بودن را از ديگر ويژگی‌های اين كتاب برشمرد و اظهار كرد: افرادی مانند ايشان ذخاير بسيار ارزشمندی هستند كه بايد قدر آن‌ها دانسته شود.

آيت‌الله انصاری شيرازی علاقه زيادی به اهل بيت دارند و معتقدند اصل در حوزه فقه و اصول اهل‌بيت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم عليرضا انصاری شيرازی فرزند آيت الله انصاری شيرازی در مراسم رونمايی از دروس شرح منظومه آيت‌الله انصاری شيرازی، ضمن تقدير از انتشار دروس منظومه آيت‌الله انصاری شيرازی توسط مؤسسه بوستان كتاب، اظهار كرد: آيت‌الله انصاری شيرازی علاقه زيادی به اهل بيت دارند و هرگاه نام مبارك حضرت فاطمه(س) را می‌شنوند اشك در چشمانشان حلقه می‌زند و گريه می‌كنند.

وی ادامه داد: دروس شرح منظومه حاصل تلاش‌ها و رنج‌های آيت‌الله انصاری شيرازی است كه می‌تواند برای طلاب حوزه‌های علميه مفيد باشد.

وی با اشاره به سجايای اخلاقی آيت‌الله انصاری شيرازی، تصريح كرد: آيت‌الله انصاری شيرازی از محضر علمای بزرگی بهره برده‌اند ولی نسبت به علامه طباطبايی علاقه خاصی داشته‌اند و حتی امروز در منزل وی اتاقی با عنوان اتاق علامه است كه بيش از 100 بار علامه در آن اتاق با آيت‌الله انصاری شيرازی جلسه درس داشته‌اند.

فرزند آيت‌الله انصاری شيرازی با بيان اين‌كه آيت‌الله انصاری شيرازی علاقه بسياری به اهل بيت دارند، خاطرنشان كرد: اين عالم وارسته علاقه بسياری به اهل بيت دارند و زمانی كه به مشهد مقدس سفر می‌كنند اشعار دعبل را می‌خواند و گريه می‌كنند.

وی تصريح كرد: آيت‌الله انصاری شيرازی علاقه بسياری به حضرت فاطمه(س) دارند و هرگاه نام مبارك حضرت فاطمه(س) را می‌شنوند اشك در چشمانش حلقه زده و جاری می‌شود.

انصاری شيرازی گفت: آيت‌الله انصاری شيرازی طلاب حوزه‌های علميه را به فراگيری فقه و اصول اهل‌بيت تشويق می‌كنند و می‌گويند كه اصل حوزه‌های علميه فقه و اصول اهل بيت(ع) است.

مطالب مرتبط

حکمت متعاليه در انقلاب اسلامي تأثير بسزايي داشت

وقتي شخصيتي مانند ایشان هست هيچ مشكلي نداريم

یادی از حکیم گمنام حکمت متعالیه معاصر