چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1654

استاد فلسفه، فقه و اصول در حوزه علميه قم آيت الله انصاری شيرازی را بيشتر بشناسيم

در وصف مقام علمي و معنوي شيخ يحيي انصاري همين بس كه حضرت آيت الله بهجت مرجع بزرگ عاليقدر فرموده اند وقتي شخصيتي مانند آيت الله انصاري شيرازي هست هيچ مشكلي نداريم و بايد به اين شخصيت معنوي افتخار كنيم و بباليم.

حضرت ايت الله شيخ يحيي انصاري شيرازي در سال 1306 در روستاي عالم پرور نوايگان داراب متولد شد. در سال 1320 جهت ادامه درس حوزوي به شيراز رفت و در حوزه علميه شيراز مدرسه خان درس سطح را نزد ايت الله سيد نورالدين حسيني هاشمي در شيراز تمام كرد.

در سال 1330 يعني بعد از ده سال جهت آموختن درس خارج عازم قم شد و در قم از محضر درس امام راحل عزيز و علامه طباطبايي در درس فلسفه كسب فيض نمودند و از شاگردان خصوصي امام خميني بودند كه با حضرات عظام آيت الله مصباح و آيت الله حسن زاده املي هم درس بودند و حتي علاوه بر درس حوزه پنج شنبه شب ها در منزل هم درسان خود را به طور خصوصي از محضر درس علامه طباطبايي آگاه مي كردند.

شيخ يحيي انصاري از سال 1340رسما تدريس فقه و اصول و منظومه ملا هادي سبزواري را در حوزه شروع كردند و بيش از بيست سال تدريس كتاب منظومه ملا هادي سبزواري را ادامه داد و بعد از آن بع تدريس كتاب اسفار اربعه ملا صدارا پرداخت كه هم اكنون نيز ادامه دارد و در مسجد سلماسي قم يعني همان مسجدي كه امام خميني تدريس مي كردند به تدريس مشغول مي باشد. لازم به ذكر است تدريس اين درس خيلي مشكل است و سيزده سال به طول مي انجامد و شاگردان اين درس كمتر از ده نفر مي باشند.

تاكنون ايشان بيش از چهل سال سابقه استادي دارند.

از تأليفات تخصصي اين استاد بزرگ مجموعه چهار جلدي شرح منظومه و حكمت است كه دو جلد آن از روي نوارهاي درس ايشان چاپ شده است.

شيخ يحيي انصاري از شاگردان برجسته و مريدان امام راحل بودند. در زمان طاغوت به مدت سه سال در كوهدشت لرستان و نائين اصفهان تبعيد شدند و به علت شدت مبارزاتش دو الي سه بار همراه با آقاي هاشمي رفسنجاني در زندان ساواك بازداشت شدند.

در كتاب تحليل نهضت امام خميني به نويسندگي حميد زيارتي بيان شده است كه شيخ يحيي انصاري جزء يكي از دوازده نفري است كه مرجعيت امام خميني را در سال 42 تاييد كردند (يعني بعد از فوت آيت الله بروجردي ).

در وصف مقام علمي و معنوي شيخ يحيي انصاري همين بس كه حضرت آيت الله بهجت مرجع بزرگ عاليقدر فرموده اند وقتي شخصيتي مانند آيت الله انصاري شيرازي هست هيچ مشكلي نداريم و بايد به اين شخصيت معنوي افتخار كنيم و بباليم.

مرحوم آيت الله گلپايگاني به شاگردان خود گفته بودند برويد زهد و پارسايي و اخلاق را از انصاري شيرازي بياموزيد. مرحوم آيت الله گلپايگاني وصيت كرده بود كه شيخ يحيي انصاري مرا به خاك بسپارد و دامادم يعني صافي گلپايگاني نماز مرا بخواند.

در حال حاضر اين استاد بزرگ و گران قدر شيخ يحيي انصاري در قم را بعضي به نام شيخ الا شراق مي شناسند.

ايشان در حال حاضر 79 سال سن دارند و ما هم براي ايشان طول عمر با بركت از درگاه باري تعالي و  امام زمان (عج) خواستاريم.

تهيه كننده: اصغر هادي

مطالب مرتبط

حکمت متعاليه در انقلاب اسلامي تأثير بسزايي داشت

وقتي شخصيتي مانند ایشان هست هيچ مشكلي نداريم

یادی از حکیم گمنام حکمت متعالیه معاصر