چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 2440

najaflakzaei.jpgتفسیر صدرایی: اين تفسير كه بيشتر يك استنطاق و به سخن در آوردن فلسفه محض صدرايي در حيطه سياست است با برخي از ديدگاه هاي فوق قابل جمع به نظر مي رسد، اما از آن جايي كه يكي از دغدغه هاي به حق و مهم انديشمندان معاصر، كاربردي كردن و تمدن ساز كردن سنت فلسفه اسلامي است، پرداختن به اين خوانش نيز به نوبه خود مهم و قابل تأمل است. کتاب اندیشه سیاسی ملاصدرا نوشته نجف لک زایی پیرامون این موضوع به بحث می پردازد.

 _____________________________________

مرتضی روحانی در یادداشت کوتاهی که در وبلاگ اندیشه درخشان منتشر کرده است از چهار خوانش از ولایت فقیه سخن به میان آورده است که خوانش صدرایی از ولایت فقیه یکی از این خوانش ها است. در ادامه این یادداشت کوتاه را ملاحظه می فرمایید.

1. خوانش فقهي-كلامي: در اين تفسير از ولايت فقيه كه مي توان گفت رايج ترين تفسير از اين مسئله است، موضوع ولايت فقيه يك موضوع كلامي دانسته شده و حيطه اختيارات فقيه را مسئله اي فقهي ميدانند.

بزرگاني مانند آيت الله مصباح يزدي، آيت الله جوادي آملي و... از افرادي هستند كه تبيين شان از مسئله ولايت فقيه موافق اين تفسير است.

2. خوانش نوكلامي: در اين خوانش كه متعلق به دوستان فرهنگستان علوم اسلامي است، موضوع ولايت فقيه يك موضوع كلامي دانسته مي شود، اما تفاوتش با تفسير فقهي - كلامي در اين است كه تبيين حيطه اختيارات فقيه را نيز داخل در علم كلام دانسته و جايگاه آن را داخل در علم فقه نمي دانند.


جزئیات بیشتر درباره این خوانش را می توان در کتاب نظام معقول اثر علیرضا پیروزمند جستجو کرد.

3. تفسير صدرايي: اين تفسير كه بيشتر يك استنطاق و به سخن در آوردن فلسفه محض صدرايي در حيطه سياست است با برخي از ديدگاه هاي فوق قابل جمع به نظر مي رسد، اما از آن جايي كه يكي از دغدغه هاي به حق و مهم انديشمندان معاصر، كاربردي كردن و تمدن ساز كردن سنت فلسفه اسلامي است، پرداختن به اين خوانش نيز به نوبه خود مهم و قابل تأمل است.


کتاب اندیشه سیاسی ملاصدرا نوشته نجف لک زایی پیرامون این موضوع به بحث می پردازد.

4. تفسير عرفاني: در اين تفسير از مسئله ولايت فقيه كه به وسيله ايجاد توسّع در معناي فقيه به وجود آمده است، مفهوم عرفاني ولايت كه متعلق به انسان كامل است به صورتي توسعه يافته به معناي فقهي و اجتماعي ورود پيدا مي كند. در اين معناست كه ولي فقيه علاوه بر آن كه بايد فقيه به معناي مصطلح كلمه باشد، بايد در طريق عرفان نيز طي طريق كرده باشد. شايد بتوان گفت كه اين تقرير كمتر مورد توجه قرار گرفته است، اما علامه محمد حسين حسيني طهراني، از جمله كساني است كه به اين تقرير از ولايت فقيه اصرار دارد. 


کتاب ولایت فقیه در حکومت اسلام در واقع مکتوب درس خارج ایشان در زمینه فوق می باشد.

منبع: اندیشه درخشان

مطلب مرتبط

درآمدي بر خوانش صدرايي از ولايت فقيه