چاپ
دسته: حکمت سیاسی متعالیه
بازدید: 1567
نشست علمی "بررسی متون حکمت متعالیه"، که در راستای پروژه حکمت سیاسی متعالیه است، در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ  در این نشست، دکتر «علیرضا صدرا»، استاد دانشگاه تهران با بیان این مطلب که در برخورد با متون حکمت متعالیه که مکتب ماندگار ملاصدراست، می بایست این متون مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و سپس ترکیبات اولیه آن مثل بالطبع بودن و مدنی بودنش مورد بررسی قرار گیرد، ادامه داد: "ما در رابطه با مدنی‏الطبع بودن انسان، چند شق داریم که می توان آنها را در این موارد خلاصه کرد: اول، این که انسان مساوی با مدنی است، دوم، این که انسان بعداً مدنی شده است، سوم، این که انسان، مدنی است و شق چهارم، این که مدنی، انسان است."

به گفته دکتر صدرا علت طرح این مسئله این است که یک متن، دارای شقوق مختلف و ظرفیت های متفاوتی است که می بایست به فهم و مراد آن شخص مثلاً ملاصدرا دست یافت تا بهتر بتوان آن متن بر جای مانده را تجزیه و تحلیل و نقد کرد.

ایشان در ادامه با بیان این که انسان، جامعه انسانی و جهان انسانی، دو ساحتی هستند، به این نکته اشاره کرد که هر دوی این ساحت ها هم توسعه مادی و هم توسعه معنوی را دارا می باشند.

به گفته دکتر صدرا محور بعدی مقابل توسعه مادی و اقتصادی، محور تعالی فرهنگی و معنوی و اخلاقی است که نمود رحیمیت است؛ بر خلاف محور قبلی(توسعه مادی/ اقتصادی) که نمود رحمانیت است.

این استاد دانشگاه سپس با بیان این نکته که در این جا می‏توان به سه راهبرد دست یافت، آنها را در راهبردهای سیاست تعادل سیاسی، راهبرد سیاست توسعه مادی/اقتصادی و سرانجام سیاست تعالی فرهنگی، معنوی و اخلاقی تقسیم بندی کرد.

در خاتمه ایشان با بیان این مطلب که سیاست متعالی از این ترکیب سه گانه حاصل می شود، گفت: اجمالاً باید بپذیریم که ملاصدرا، انسان را سیاسی دانسته و از تعریف مدنیت می‏توان به این سیاست رسید.

در خاتمه این نشست، حضار به طرح سوالات خود پرداختند.