جدیدترین مطالب

حوزه علمیه خراسان در حکمت اسلامی سابقه طولانی دارد

 به گزارش خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا ـ پیام آیت‌الله‌ العظمی «عبدالله جوادی‌آملی» از مراجع تقلید شیعیان، به مجمع عالی حکمت اسلامی شعبه مشهد در همایش علوم عقلی و تمدن اسلامی و افتتاح این مرکز، امروزـ پنجشنبه 17 مهرماه ـ در قالب فیلم ویدیویی پخش شد.

ایشان در این پیام ویدیویی با اشاره به سابقه طولانی حوزه علمیه خراسان در حکمت اسلامی، افتتاح این مجموعه را ارزشمند ارزیابی کرده و گفتند: عده ای از مردم تصور می کنند که علوم عقلی بدون دلیل است و در واقع علتی برای وقوع ندارد، که این موضوع با قرآن کریم منافات دارد.

مرجع عالیقدر اقلید در ادامه با اشاره به کلامی از امام خمینی(ره) درباره ذات اقدس الهی اظهار داشتند: ما با برهان در ذات خداوند اقدام می کنیم نه با علم شهود، زیرا خداوند خود بسیط است و جزئی ندارد.

استاد عالی حوزه علمیه قم با اشاره به قانون علیت و روایات ائمه معصومین(ع) و اندیشمندان علوم عقلی افزودند: از مرحوم کلینی روایت شده است، که نشان می دهد بعد وسیع حکمت متعالیه با منطق مشاء سازگار نیست و هرگز با منطق مشاء نمی‌توان حکمت متعالی را درک کرد.

آیت‌الله جوادی‌آملی در این پیام با بیان اینکه مجمع عالی حکمت اسلامی سعی دارد تا منطق قوی ارائه دهد بیان داشتند: بار حکمت متعالی را حکمت مشاء نمی‌تواند ببرد و در قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) نیز علوم عقلی و فلسفی دیده می‌شود، بنابراین عقل در کنار نقل می‌تواند درک شود و اگر عقل را در کنار نقل بیاوریم کارساز بوده است.

به گزارش خبرنگار ابنا از مشهد، ایشان در پایان تصریح کردند: با سابقه طولانی حوزه علمیه خراسان در رشد حکمت اسلامی ، ایجاد مجمع حکمت اسلامی در این شهر ضرورت دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید